NASZE WYDAWNICTWA
Nasze publikacje to trwały ślad, który zostaje po wystawach, spotkaniach i warsztatach organizowanych w Centrum Kultury ZAMEK. Przykładamy dużą wagę zarówno do treści, jak i do wyglądu wydawnictwa. Często niewielki nakład nie pozwala na długie życie książki, dlatego uwalniamy je w tym miejscu w formie elektronicznej.
Zachęcamy do lektury!
--
Zdjęcie przedstawia budynek Zamku Cesarskiego od strony parkingu. Na fotografii widać jedną z wież oraz ścianę Zamku zakończoną trojkątnym dachem. W tle widać niebieskie niebo.
Historia Zamku
Poznaj bogatą historię i architekturę Zamku za sprawą Albumu, Przewodnika i Książeczki dla dzieci, wydanych z okazji zakończenia renowacji Zachodniego Skrzydła Zamku.
ALBUMPRZEWODNIKKSIĄŻECZKA DLA DZIECI
__
Zdjęcie przedstawia stosik albumów ułożony na trawie w Parku Zamkowym.
Festiwal Fabuły 2022. Książka festiwalowa
FESTIWAL FABUŁY 2022. Książka festiwalowa
Redakcja / korekta: Karol Francuzik, Antonina Tosiek
Projekt graficzny: Marcin Markowski
Recenzent: prof. Grzegorz Olszański
ISBN 978-83-960974-4-6
Książka towarzyszy piątej edycji Festiwalu Fabuły (25-28.05.2022).
Autorami i autorkami tekstów są studenci i studentki Instytutu Filologii
Polskiej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu: specjalności
artystycznoliterackiej, kierunku sztuka pisania oraz osoby należące do Koła
Literatury Nowej: Oskar Czapiewski („O
Lemie na chłodno? ”); Paweł Podsiadły („Pod słońcem wśród
zmian”); Piotr Marcinków („Koniec świata według
baby”); Aneta Karaban („Otworzyć się na
nie-ludzkie”); Emilia Jędroszkowiak („Starać się bardziej”); Anna Artwich („Queerowe zabawy z kanonem”); Karolina Czarnecka („Życie zaczyna
się śmiercią i kończy się o poranku”); Kinga
Mazurkiewicz („Nowohucka bestia”); Julita Semrau: („Zachwyć się
brudem”); Agnieszka Zawisza („Kąpiel w gorącej nafcie albo mitologie pana
Podedwornego”); Agata Knopik: („Gorzko, gorzko Joanny Bator – czyli inaczej niż w życiu”); Przemysław M. Raczyk („Rozkwit
i rozkład”); Ewelina Bulewicz („Czytanie Schulza”).
FESTIWAL FABUŁY 2022. KSIĄŻKA FESTIWALOWA
Festiwal Fabuły 2020. Książka festiwalowa
FESTIWAL FABUŁY 2020. Książka festiwalowa
Redakcja: Joanna B. Bednarek, Dawid Gostyński
Korekta: Anna Borzeskowska, Karol
Francuzik
Projekt graficzny: Marcin Markowski
ISBN: 978-83-956168-6-0
Książka towarzyszy czwartej edycji Festiwalu Fabuły (17-21.11.2020). Składają się w większości teksty napisane przez studentki i studentów polonistyki Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu o raz teksty publikowane w „CzasieKultury.pl” między marcem a lipcem 2020. Redakcji „CzasuKultury.pl” dziękujemy za przekazanie tekstów i współpracę.
Festiwal Fabuły 2020. Książka festiwalowa
„Nieznany Impresjonizm: Manet, Pissarro i im współcześni”
Kolekcja XIX-wiecznej grafiki francuskiej z Muzeum Ashmolean (Oxford) należy do najbardziej znaczącego archiwum impresjonistów i postimpresjonistów poza Francją. Na wystawie w CK ZAMEK znalazły się 34 prace graficzne takich autorów jak: Camille Pissarro, Alfred Sisley, Paul Cézanne, Auguste Renoir, Henri de Toulouse-Lautrec, Édouard Manet. Ekspozycja została wzbogacona o 10 prac artystów francuskich XIX i XX wieku, pochodzących ze znakomitej kolekcji Feliksa „Mangghi” Jasieńskiego z Muzeum Narodowego w Krakowie, jak również o XIX-wieczny warsztat graficzny.
Zamek OTWARTY \ kultura dla seniorów zależnych
Na bazie doświadczeń projektu "Zamek OTWARTY - kultura dla seniorów zależnych" oraz przede wszystkim badań społecznych („Seniorzy zależni – badanie potrzeb kulturalnych”, projekt dofinansowany ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu „Kultura – Interwencje 2019”) powstał ten treściwy poradnik. Znajdą w nim Państwo najważniejsze informacje dotyczące tego, jak przygotować ofertę kulturalną, która powstaje w relacji z seniorami zależnymi, najlepiej odpowiada na ich potrzeby i możliwości. Wierzymy, że jego lektura pozwoli skutecznie przygotować się do rozpoczęcia pracy z tą ważną, coraz liczniejszą grupą. Warto, by instytucje kultury rozwijały swoją aktywność w tym kierunku.
„Atlas dla kultury”
"Atlas dla kultury. Jak udostępniać wydarzenia kulturalne osobom z
niepełnosprawnościami" to wydawnictwo, które pomaga organizatorom
wydarzeń kulturalnych spojrzeć na ich dostępność z perspektywy osób z
różnego rodzaju niepełnosprawnościami.
W siedmiu zeszytach
zostały zebrane uwagi, pomysły i rekomendacje, dzięki którym znacznie
łatwiejsze stanie się zarówno sprostanie wymogom ustawowym, jak i
empatyczne otwarcie na problemy osób, które z różnych powodów pozostają
poza kręgiem aktywnych odbiorców kultury.
"Atlas dla kultury. Jak
udostępniać wydarzenia kulturalne osobom z niepełnosprawnościami" jest
materiałem pomocniczym, udostępnionym przez Wydział Kultury Urzędu
Miasta dla wszystkich zainteresowanych, ze szczególnym uwzględnieniem
instytucji kultury,organizacji pozarządowych i innych podmiotów
ubiegających się i korzystających ze wsparcia Miasta Poznania.
Pliki można pobrać bezpłatnie z udostępnionych poniżej odnośników lub ze strony Urzędu Miasta Poznania.
____________________
Grafika składa się z turkusowego tła, na którym występują białe elementy graficzne, a także tekst w tym samym kolorze. Jednobarwne obrazy, zaprojektowane w konwencji ręcznego rysunku, przedstawiają kontur lunety bądź latarki. Z części optycznej wydobywa się słup światła, na który nałożono lupę, strzałki, obuwie oraz kostkę z pismem Braille’a. Lewy róg grafiki, która jest jednocześnie okładką zeszytu, zajmuje tytuł publikacji „Atlas dla kultury”. Prawą część wypełnia podtytuł publikacji: „Jak udostępniać wydarzenia kulturalne osobom z niepełnosprawnościami”. Tekst znajduje się w orientacji pionowej.
Katalog wystawy „Wkraczając w nowy wymiar. Twórczość Sophie Taeuber-Arp”
Twórczość Sophie Taeuber-Arp uznaje się za modelowe odzwierciedlenie abstrakcyjno-geometrycznych koncepcji, jakie rozwinęły się w pierwszej połowie XX wieku w różnych krajach, także w Polsce. Wystawa w CK ZAMEK zaprezentuje dorobek Sophie Taeuber-Arp z okresu: od końca lat 20. XX wieku do przedwczesnej, tragicznej śmierci artystki w styczniu 1943 roku. W tych bowiem latach Sophie Taeuber-Arp wypracowała swój charakterystyczny, unikalny styl i zbudowała świadomość siebie jako wolnej, nieograniczonej konwencjami twórczyni. Sophie Taeuber-Arp znalazła się w gronie artystów nowoczesnych z kręgu abstrakcji i konstruktywizmu, takich jak: Hans Arp, Alexander Calder, Joan Miró czy Katarzyna Kobro. Wszyscy oni złożyli swoje podpisy pod „Manifestem dymensjonistycznym" – jednym z najważniejszych tekstów programowych awangardy w historii sztuk wizualnych.
Wkład Sophie Taeuber-Arp w rozwój nurtu abstrakcyjnego i geometrycznego oraz znaczenie jej dorobku były przez wiele lat niedostrzegane i niedoceniane. Jednak późniejsze badania i ocena jej dzieł przyznały artystce ważne miejsce w historii sztuki XX wieku.
„Małe historie” – płyta z nagraniami z wystawy
na fotografii: Zofia Krzyżaniak
autorka zdjęcia: Ewelina Piguła
koncepcja wystawy: Bartek Lis
nagrania: Agnieszka Maciejewska, Joanna Morawiecka
fotografie: Ewelina Piguła
aranżacja: Wojciech Luchowski
projekty graficzne: Stwory Studio
„Moc truchleje. Wielogłos o polskim katolicyzmie”
„Moc
truchleje. Wielogłos o polskim katolicyzmie”
Wstęp i redakcja: Przemysław Czapliński, projekt graficzny:
Marcin Markowski
1050. rocznica przyjęcia przez nasz kraj chrztu stała się w
Centrum Kultury ZAMEK pretekstem do przyjrzenia się współczesnej tożsamości
Polaków. Jak chrześcijaństwo wpłynęło na to, kim obecnie jesteśmy? Jak Kościół Katolicki
determinuje nasze życie społeczne? Te pytania były punktem wyjścia do
skonstruowania interdyscyplinarnego programu #1050. Jego oś stanowił cykl
debat, ułożony przez prof. Przemysława Czaplińskiego. Dokonanie przez niego
wyboru tematów i rozmówców było gwarantem ciekawych i otwierających na różne
perspektywy dyskusji dotyczących relacji Kościoła Katolickiego i polityki społecznej, kultury,
ekologii i państwa.
„Niniejsza książka – pisze
prof. P. Czapliński we wstępie – powstała
z przekonania, że w trakcie obchodów 1050. rocznicy chrztu Polski nie
może zabraknąć ryzyka. Nie chodziło przy tym o demonstracje czy
kontrdemonstracje, lecz o ryzyko pytań i wyrazistych odpowiedzi. (…). Większość
sporów o Kościół toczonych jest albo ze złą wiarą, albo z nadmiarem dobrej.
Skoro jednak słowo „katolik” wzięte z greki oznacza „uniwersalny”,
„powszechny”, „ogólny”, organizatorzy postanowili właśnie „powszechność” potraktować
jako wartość nadrzędną. Dlatego wśród gości znaleźli się duchowny-teolog i
teolog-eksduchowny, teolożki feministki i religioznawca, teatrolog i
historyczka sztuki, specjalistka w zakresie prawa karnego oraz dwufakultetowy
specjalista od prawa i od sztuki. Taki zestaw gości umożliwił pomieszanie
dziedzin, poglądów i emocji – spotkanie ateistów z katolikami, gniewnie
odwróconych od Kościoła z gniewnie zwróconymi ku niemu”.
Teksty zebrane w tej
publikacji nie są jednak zapisem debat (często burzliwych), ale sformułowaniem
stanowiska: poświęcone są zagadnieniom, które Dyskutanci uznali za najważniejsze dla siebie w ramach tematu dyskusji.
Bezpłatne egzemplarze książki można odebrać w księgarni Bookowski oraz w punkcie Informacyjnym CK ZAMEK.
Festiwal Fabuły 2018. Książka festiwalowa
Redakcja: Karol Francuzik, Joanna Bednarek, Dawid Gostyński, Anna Borzeskowska
Projekt graficzny: Marcin Markowski
Recenzent: Grzegorz Olszański
Książka zawiera teksty (relacje, recenzje, rozmowy) o pisarzach, którzy byli gośćmi trzeciej edycji Festiwalu Fabuły (21-26.05.2018). Autorami większości z nich są studenci i doktoranci Wydziału Filologii Polskiej i Klasycznej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu: członkowie Koła Literatury Nowej, słuchacze specjalności artystycznoliterackiej oraz specjalności krytyka i praktyka literacka.
W książce publikujemy także pięć opowiadań autorstwa: Marty Maciejewskiej, Gizelli Bortel, Izabely Jułgi, Joanny Lesiewicz i Joanny Witczak, które zwyciężyły w organizowanym podczas FF w 2014 roku konkursie pt. „Wolność jest…?”.
Partners
„Wszyscy jesteśmy migrantami. (Od)zyskiwanie pamięci migracyjnej” pod red. Natalii Bloch: fotografie, eseje, reportaże antropologiczne.
Książka składa się z migawek z wystawy „Wszyscy jesteśmy migrantami. Listy polskich emigrantów z Ameryki z końca XIX wieku” (24.09.-27.11.2016 r. CK ZAMEK), esejów o XIX-wiecznych zamorskich migracjach i współczesności potomków polskich imigrantów w Stanach Zjednoczonych i Brazylii oraz reportaży napisanych na podstawie badań terenowych zrealizowanych przez studentki i studentów Instytutu Etnologii i Antropologii Kulturowej UAM.
Katalog wystawy "Frida Kahlo i Diego Rivera. Polski kontekst"
Wystawa „Frida Kahlo i Diego Rivera. Polski kontekst” była pierwszą i jedyną w Polsce wystawą dzieł Fridy Kahlo i Diego Rivery z kolekcji Jacquesa i Natashy Gelmanów, a także prac z kolekcji prywatnych i muzeów w Meksyku, Niemczech i Polsce, wzbogaconą o mało znany polski wątek w życiu artystów. Tytułowy kontekst tworzyły z jednej strony bardzo bliskie relacje artystów z autorkami o polskim pochodzeniu (Bernice Kolko i Fanny Rabel), z drugiej zaś obecność obrazów Kahlo i Rivery oraz grafik Fanny Rabel na Wystawie Sztuki Meksykańskiej w 1955 roku w Polsce.
Kuratorka wystawy: Dr Helga Prignitz-PodaKatalog wystawy "Malarze Normandii. Delacroix, Courbet, Renoir, Monet i inni"
Wystawa była zapisem jednego z najważniejszych momentów w dziejach sztuki. Każdy z prezentowanych obrazów to dokument ilustrujący rewolucję w podejściu do dzieła sztuki i do jej roli. Abstrakcyjne z dzisiejszego punktu widzenia tematy historyczne, mitologiczne, rodzajowe i religijne musiały ustąpić rzeczywistości otaczającej artystę, zwykłym ludziom, zwykłym krajobrazom. Wykończone do najdrobniejszego szczegółu obrazy zostały wyparte przez niemal szkice. Warsztatowa doskonałość zaczęła przejawiać się nie w gładkim wykończeniu obrazu, lecz w odważnym geście malarskim wyrażającym emocje. Praca a atelier była coraz częściej porzucana na rzecz pracy w plenerze.
Wystawa "Malarze Normandii. Delacroix, Courbet, Renoir, Monet i inni" stanowiła wybór 80 prac, z liczącej ponad 120 obrazów kolekcji stworzonej w 1992 roku przez Radę Regionu Dolnej Normandii (Conseil Régional de Basse-Normandie). Miejscem jej stałej prezentacji jest Abbaye aux Dames w Caen.