OBECNOŚĆ
W latach 2022‒2023 program teatralny Centrum Kultury ZAMEK realizowany był w ramach projektu „Obecność” przygotowanego przez naszą instytucję we współpracy z norweskim CODA Oslo International Dance Festival oraz warszawskim Centrum Sztuki Włączającej / Teatrem 21. Jego realizacja możliwa była dzięki grantowi z Funduszy norweskich i EOG.
„Obecność” była kontynuacją wcześniejszych działań realizowanych od 2016 roku pod szyldem „Teatru powszechnego”. Jednak dzięki finansowaniu zewnętrznemu oraz współpracy z wspaniałymi partnerami pozwoliła znacznie rozszerzyć pole działania ‒ i programowo, i terytorialnie, a co najważniejsze – także ideowo. Podjęliśmy próbę renegocjacji utrwalonego społecznie sposobu rozumienia normatywności w teatrze – nie tylko produkując i prezentując wspaniałe spektakle, ale także realizując szereg innych działań o charakterze edukacyjnym czy aktywistycznym, m.in.: dyskusje, seminaria, warsztaty dla osób o różnym stopniu profesjonalizacji, publikacja książki „Rozmowy o OBECNOŚCI w teatrze”.
„Obecność” była świętem teatru, zachwytem nad artyst(k)ami i ich możliwościami. Ukazywała piękno różnorodności na scenie. Dzięki temu projektowi CK ZAMEK zabrało ważny głos w polskim i europejskim dyskursie o scenicznej, twórczej obecności osób z niepełnosprawnościami. Te konsekwentne działania na rzecz artystek(-ów) nienormatywnych poskutkowały zaproszeniem naszej instytucji do międzynarodowego konsorcjum Europe Beyond Access, zrzeszającego dziesięć europejskich instytucji wspierających osoby artystyczne z niepełnosprawnościami w pokonywaniu szklanych sufitów istniejących w obszarze współczesnych sztuk performatywnych.
Teatralny program CK ZAMEK w latach 2024-2027 kontynuowany jest w ramach Europe Beyond Access.
WYDARZENIA PROJEKTU OBECNOŚĆ W CK ZAMEK W POZNANIU (2022‒2023)
Inkluzywne
warsztaty ruchowe „Wiedzące ciało”, prowadzenie: Diana Bastos Niepce
(Portugalia) 08.03.2022
Spektakl gościnny „PokaZ”, reżyseria: Justyna Wielgus / Teatr 21 9.03.2022
Warsztaty z tancerzami Candoco Dance Company – Megan Armishaw, Marketa Stranska, Ben Ash 27.03.2022
Spektakle gościnne Candoco Dance Company (Wielka Brytania):
„Face In”, reżyseria: Yasmeen Godder ; „Set and Reset/Reset” – wznowienie projektu Trisha Brown Dance Company oraz Candoco Dance Company 26.03.2022
Spektakl „Tranquillo”, reżyseria: Janusz Orlik
/ Teatr Klucz im. W. Deneki premiera: 14.05.2022; kolejne prezentacje: 15.05.2022, 13.12.2022, 8.05.2023
Spektakl „Boję się twoich coraz większych
butów”, reżyseria: Grażyna Wydrowska / grupa teatralna Jest Jak Jest premiera: 31.05.2022; kolejne prezentacje: 1.06.2022, 28.10.2022
Spektakl „Głód”, reżyseria: Janusz Stolarski / Teatr pod Fontanną premiera: 22.06.2022;kolejne prezentacje: 23.06.2022, 21.09.2022
Warsztat „Chór solistów. Praca z biografią w
solowej formie teatralnej w stylu dowolnym”, prowadzenie: Justyna Sobczyk 7.11.2022
Spektakl (sit-up) gościnny „Hamer”, reżyseria: Justyna Sobczyk / Teatr 21 8.11.2022
Spektakl gościnny „Den stygge andungen / Brzydkie kaczątko”, reżyseria: Thea Elisebeth Skallevold / Manu Teater (Norwegia) 15.02.2023
Spektakl gościnny „Gra w kontra-s-Ty”,
choreografia: Katarzyna Żeglicka i Antek Kurjata 2.03.2023
Warsztaty „Kryjówka wytchnienia”,
prowadzenie: Katarzyna Żeglicka 3.03.2023
Laboratorium ruchowo-choreograficzne
„Poruszeni”, prowadzenie: Maria Terese
Engdahl-Høgåsen (NO) i Janusz Orlik (PL) 24−26.03.2023
Spektakl „Utajone”, reżyseria: Janusz
Stolarski / Teatr pod Fontanną premiera: 27.04.2023; kolejne prezentacje: 28.04.2023, 15.12.2023
Spektakl „Biegnę”, reżyseria: Grażyna
Wydrowska / grupa Jest Jak Jest premiera: 13.05.2023; kolejne prezentacje: 14.05.2023, 14.11.2023
Spektakl „Intermezzo”, reżyseria i
choreografia: Janusz Orlik / Teatr Klucz im. W. Deneki premiera: 2.06.2023; kolejne prezentacje: 3.06.2023, 23.09.2023, 22.11.2023
Spektakl
gościnny „Aband(on)ed”, reżyseria: Ingeborg Dugstad Sanders / Danselaboratoriet
(Norwegia) 4.06.2023
Spektakl
gościnny „Thank You Very Much”, reżyseria i choreografia: Claire Cunningham / National
Theatre of Scotland i Manchester International Festival (Wielka Brytania) 13 i 14.10.2023
Laboratorium ruchowo-choreograficzne,
prowadzenie: Claire Cunningham (Wielka Brytania) 20−22.11.2023
Panel dyskusyjny „Obecność
– gdzie jesteśmy i dokąd chcemy zdążać?” z udziałem: Stine Nilsen, Claire Cunningham, Justyny Wielgus, Katarzyny
Żeglickiej, Anny Pawłowskiej 22.11.2023
WYDARZENIA PROJEKTU OBECNOŚĆ NA CODA OSLO INTERNATIONAL DANCE FESTIVAL (2022, 2023)
Spektakle
Candoco Dance Company (Wielka Brytania):
„In Worlds unknown”, choreografia: Seke Chimutengwende; „soft shell”, choreografia: Annie Hanauer;
„Set and Reset/Reset” – wznowienie projektu Trisha Brown Dance Company oraz Candoco Dance Company 12 i 13.10.2022
Warsztaty
z tancerzami Candoco Dance Company 13.10.2022
Udział polskiej delegatki, Katarzyny Żeglickiej podczas seminarium „How
can we get more diversity and inclusion on the stage in Norway?” 14.10.2023
Laboratorium pracy z ciałem „Wszystkie ruchy
dozwolone”, prowadzenie: Katarzyna Żeglick 16.10.2022
Laboratorium pracy z ciałem „Ruch i
emocja drogą do równości w różnorodności”, prowadzenie: Tatiana Cholewa 17.10.2022
Warsztaty z Claire
Cunningham 18.10.2023
Spektakl „Thank You Very Much", reżyseria
i choreografia: Claire Cunningham, National Theatre of Scotland i Manchester International Festival 20 i 21.10.2023
Udział
polskiego delegata, Filipa Pawlaka w seminarium „Accessible
Artistry: where do we go from here?” 18.10.2023
WYDARZENIA PROJEKTU OBECNOŚĆ W INNYCH MIASTACH (2022‒2023)
Spektakl „Głód”, reżyseria: Janusz Stolarski / Teatr pod Fontanną 26.08.2022, Fabryka Sztuki w Łodzi
Warsztaty ruchowo-choreograficzne, prowadzenie: Janusz Orlik 4.03.2023, Komuna Warszawa
Spektakl „Tranquillo”, reżyseria i
choreografia: Janusz Orlik / Teatr Klucz im. W. Deneki 5.03.2023, Komuna Warszawa
Warsztaty ruchowo-choreograficzne, prowadzenie: Maria Teresa
Engdahl-Høgåsen (Norwegia) 27.03.2023, Centrum Sztuki Włączającej w Warszawie
PARTNER
NORWESKI W PROJEKCIE „OBECNOŚĆ”
Międzynarodowy Festiwal Tańca CODA w Oslo to największy w Skandynawii festiwal tańca współczesnego. Wizją artystyczną CODA jest promowanie projektów tanecznych, w których inkluzywność jest najważniejsza - prezentowanie ciał w różnym wieku, o różnym pochodzeniu i różnym stopniu sprawności. Tym samym wzmacniając ofertę artystyczną dla zróżnicowanej publiczności. Co roku w 3. tygodniu października festiwal gromadzi najlepszych krajowych i zagranicznych twórców tańca współczesnego.
PARTNER
POLSKI W PROJEKCIE „OBECNOŚĆ”
Teatr 21 – aktywny od 2005 roku zespół teatralny, którego aktorami są głównie osoby z zespołem Downa i autyzmem. Teatr 21 stworzył kilkanaście spektakli prezentowanych w teatrach i instytucjach w całej Polsce. Grupa występowała na festiwalach krajowych (m.in. Wrocław, Poznań, Gdańsk, Kraków) i zagranicznych (Praga, Berlin, Helsinki, Freiburg). Oprócz działalności artystycznej Teatr 21 zajmuje się edukacją, pedagogiką teatru, działalnością wydawniczą, organizuje konferencje, wykłady i pracuje w międzynarodowych sieciach. W 2021 zespół został nagrodzony Paszportem POLITYKI w kategorii TEATR.
Projekt „Obecność” korzysta z dotacji w wysokości 290 000 euro z Islandii, Liechtensteinu i Norwegii za pośrednictwem Funduszy EOG.
Cele projektu to: wypracowanie nowych i doskonalenie dotychczasowych form działalności kulturalnej, włączenie na szeroką skalę w działalność kulturalną artystów z niepełnosprawnościami i przeciwdziałanie ich dyskryminacji. Rozbijanie schematów poznawczych i stereotypów, w ramach których funkcjonuje społecznie i kulturowo definiowana niepełnosprawność, dotyczyć będzie zarówno twórców zaangażowanych w realizację wydarzeń, jak i szeroko rozumianego grona odbiorców.
Mechanizm Finansowy EOG i Norweski Mechanizm Finansowy (czyli tzw. Fundusze norweskie i EOG) są formą bezzwrotnej pomocy zagranicznej przyznanej przez Islandię, Norwegię i Liechtenstein nowym członkom UE –kilkunastu państwom Europy Środkowej i Południowej oraz krajom bałtyckim. Fundusze te są związane z przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej oraz z jednoczesnym wejściem naszego kraju do Europejskiego Obszaru Gospodarczego(który tworzą państwa UE oraz Islandia, Liechtenstein i Norwegia).
Wszystkie programy i działania finansowane w ramach Funduszy norweskich i EOG opierają się na wspólnych wartościach, takich jak poszanowanie godności ludzkiej, wolność, demokracja, równość, praworządność i poszanowanie praw człowieka, w tym praw osób należących do mniejszości. Przyświeca im nadrzędne hasło: WSPÓLNIE DZIAŁAMY NA RZECZ EUROPY ZIELONEJ, KONKURENCYJNEJ I SPRZYJAJĄCEJ INTEGRACJI SPOŁECZNEJ.
Nabór, w ramach którego przyznany został grant dla programu „Obecność” – „Poprawa dostępu do kultury i sztuki” zorientowany jest na projekty służące rozwojowi współpracy kulturalnej pomiędzy twórcami, uczestnikami życia kulturalnego i instytucjami kultury, jak również wzmacnianiu stosunków dwustronnych pomiędzy Polską a Państwami Darczyńcami.
Autorem identyfikacji wizualnej projektu "Obecność" jest Marcin Markowski.
--
Grafika zapowiadająca projekt "Obecność".