Lady Picassa, Nadia „Róża” Markiewicz, Daniel „Kryzysowy Myśliciel” Kotowski oraz Babcia. Czwórka niezwykłych artystów(-ek) po raz pierwszy do zobaczenia we wspólnym programie, którego pokazy obejmują najważniejsze światowe sceny! Wracają do siebie, bo choć niewidoczni, od zawsze tu byli – w piwnicach, przekwitających ogrodach, w rolkach na Instagramie. Cierpliwi i piękni.
Jako „Freak show” przychodzą, żeby „kalekować” to, co wokół nich, zachwycać, ale bez inspiracyjnej pornografii oraz budować dumę z tego, co przyjęto jako porażkę. Czy jesteś na nich gotowy(-a)?
„Freak show” to różne formy działań performatywnych, od monodramu, przez arię operową po drag show. To autorska ekspresja artystyczna osób występujących – żyjących wewnątrz doświadczenia cielesnej niezwykłości.
Twórców(-czynie) połączyło wspólne myślenie o niepełnosprawności jako o narzędziu artystycznym oraz wykorzystane figury „freaka” we własnych zróżnicowanych praktykach. Artyści(-stki) sięgają do tradycji dawnych pokazów dziwolągów i gabinetów osobliwości i odzyskują ideę wspólnych występów, tworzonych w oderwaniu sztuki terapeutycznej lub sztuki specjalnej.
Grupa tak opisuje swoje intencje: „Wzbudzanie w widzach(-kach) emocji śmiechu czy strachu jest wpisane w historię wystawiania na widok publiczny ciał takich, jak nasze. My zaś pragniemy, korzystając ze swojego doświadczenia performerskiego, dokonać historycznego gestu. Wykorzystując tę formę, opowiemy o podmiotowej pozycji osób o niepełnosprawnych ciałach. Z dumą czy smutkiem, odniesiemy się do otaczającej nas kultury, wskażemy jej niedociągnięcia i odzyskamy związane z naszymi ciałami tropy”.
Ich celem jest również reinterpretacja historii sztuki, w której uczestniczą osoby z niepełnosprawnością – a uczestniczą głównie będąc niewspomnianymi i ominiętymi. Przyszedł czas, żeby to zmienić. Nadchodzi czas „Freak show”!
Reżyseria, kuratorzy: Filip Pawlak, Łukasz Ronduda
Performerzy(-ki), współtwórcy(-czynie): Nadia Markiewicz, Babcia, Agata Wąsik, Daniel Kotowski, Marcel Pieczonka, Mariana Hernandez, Filip Pawlak
Dramaturgia, reżyseria finałowa, realizacja: Szymon Adamczak
Reżyser świateł: Sebastian Klim
VJ: Wojtek Kaniewski
Tłumaczenie PJM: Agnieszka Bastrzyk, Alicja Famulska
Audiodeskrypcja: Marcin Głowiński
Producenci projektu: Fundacja Inqubator Teatralny, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
Partnerzy projektu: Krytyka Polityczna, Teatr Dramatyczny w Warszawie, Komuna/Warszawa
wiek: 12+
Wydarzenie powstało w ramach 6. edycji Programu Wzmocnienia Środowisk Twórczych prowadzonego przez Krytykę Polityczną w ramach realizacji zadania publicznego „Jasna 10: Społeczna Instytucja Kultury” finansowanego ze środków miasta stołecznego Warszawy
Spektakl powstał dzięki dofinansowaniu ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu Narodowego Centrum Kultury: Kultura – Interwencje. Edycja 2024
Premiera: 31.10.2024, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
Biogramy osób artystycznych:
Filip Pawlak – twórca teatralny, samorzecznik artystów(-ek) z niepełnosprawnościami, niezależny kurator i producent. Absolwent Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu oraz Akademii Teatralnej w Malmö. Od 2025 roku doktorant Szkoły Filmowej im. Krzysztofa Kieślowskiego przy Uniwersytecie Śląskim w Katowicach oraz członek zespołu współtworzącego nowy Pawilon tańca i innych sztuk performatywnych w Warszawie. Zaangażowany w międzynarodowy projekt Europe Beyond Access jako ambasador i ekspert. W 2024 roku stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w programie „Młoda Polska” oraz dwukrotnie Krajowego Planu Odbudowy. W ubiegłych latach rezydent w Europejskim Centrum Sztuki Hellerau w Dreźnie, Komunie Warszawa, Skanes Dansteater oraz Warehouse9 w Kopenhadze. Wieloletni członek IETM International Network for Contemporary Performing Arts, gdzie od 2023 roku zasiada również w advisory board.
Łukasz Ronduda – dr hab., reżyser, scenarzysta, kurator i pisarz tworzący równolegle w obszarze kina i sztuki współczesnej. Laureat Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni, gdzie zdobył Złote Lwy (2021). Członek zarządu Gildii Reżyserów Polskich. Kurator Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Profesor Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie.
Daniel Kotowski – artysta wizualny i performer. Ukończył Wydział Architektury Wnętrz na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, robi doktorat na Akademii w Gdańsku. W swoich pracach podejmuje temat odmienności, pokazuje perspektywę g/Głuchych, stawia się w roli przewodnika. Pisze o sobie: „Jestem wyznacznikiem niekompletności, niezgodnym z normą, bo jestem Głuchy i nie posługuję się mową. Opowiadając o niekompletności i kompletności w wymiarze egzystencjalnym, analizuję ich potencjał. Rozważam możliwość spełnienia oczekiwania kompletności albo wyrażam protest przeciwko niemu. Szukam granicy ambiwalencji. Moja praktyka artystyczna jest punktem wyjścia do refleksji o sposobach istnienia. Opieram się na badaniach, w których wykorzystuję historie niekompletnych i kompletnych. Obserwuję ich doświadczenia oraz ich relacje międzyludzkie. Sposób, w jaki jesteśmy postrzegani przez inne jednostki. Moje prace dotyczą mechanizmu władzy nad biologią, komunikacji społecznej i językowej oraz polityki społecznej. Często odnoszą się do pojęcia biowładzy i biopolityki. Na podstawie własnych doświadczeń i obserwacji rozwijam autorską strategię zarządzania swoim narzędziem komunikacji lub ciałem. Przywracam pamięć o niekompletności. Posługuję się różnymi formami wypowiedzi, wykonuję performans, projektuję, tworzę instalacje, fotografie, obiekty i filmy wideo”.
Nominowany do Paszportów „Polityki” w 2024 roku. W 2026 roku będzie reprezentował Polskę na Biennale Sztuki w Wenecji.
Nadia Markiewicz – artystka wizualna, performerka, autorka instalacji oraz video. Doktorantka na Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie. Absolwentka Pracowni Działań Przestrzennych prof. Mirosława Bałki na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Studiowała również na Gerrit Rietveld Academie w Amsterdamie oraz odbyła staż w Studio of Performance na FaVU VUT w Brnie prowadzonym przez Julie Bénę i Jakuba Jansę. Rezydentka International Studio and Curatorial Program w Nowym Jorku (2023). Laureatka nagrody Europe Bey ond Access przyznanej przez Zachętę Narodową Galerię Sztuki i British Council (2021) oraz Grand Prix na 10. Biennale Sztuki Młodych Rybie Oko (2022). Jej prace pokazywane były m.in. w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Zachęcie Narodowej Galerii Sztuki , Kunsthalle Bratislava, Sto Lat Gallery w Nowym Jorku.
Babcia – drag artist, costume maker, duch, zjawa, mistyczka. Tworzy postaci inspirowane rozkładem, ciałem i cierpieniem. W pracy posługuje się brzydotą i wstrętem, w celu konfrontacji siebie i widza(-ki) z tym, na co nie chce się patrzeć. Ostatnio występuje razem z Queelektyw Bliadski Circus w spektaklu „ Fucking Fruffaut” koprodukcji Fundacji Reszka z Maxim Gorki Theater w Berlinie i Teatrem Dramatycznym w Warszawie. Współpracowała między innymi z Galerią Miejską Arsenał w Poznaniu oraz z Lokum Stonewall w Poznaniu.
Agata Wąsik – absolwentka Państwowej Szkole Muzycznej II go stopnia im. Józefa Elsnera w Warszawie oraz studiów muzykoterapii Akademii Muzycznej w Łodzi. Współpracowała z reżyserem Rafałem Urbackim, zagrała w spektaklach: „W Przechlapanem” (2012) zrealizowanym w Instytucie Teatralnym im. Z. Raszewskiego w Warszawie, „Stypa” (2012) premiera w Teatrze Ósmego Dnia w Poznaniu oraz w Instytucie Teatralnym „Niech nigdy w tym dniu słońce nie świeci” (2014) – spektakl zrealizowany w Teatrze im. Aleksandra Fredry w Gnieźnie. Śpiewała m.in. „Myślę, że jesteś dziwny i bardzo cię lubię” (2015) w Małopolskim Ogrodzie Sztuki w Krakowie, „Podnoszę lampę w stronę złotych drzwi ” (Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie), operze „The turn of the screw” reż. Natalia Babińska (Opera na Zamku w Szczecinie).
Szymon Adamczyk – dramaturg, twórca teatralny i performatywny, zainteresowany kulturą związaną z HIV. W dziedzinie sztuk performatywnych podtrzymuje relacje i współpracę między instytucjami publicznymi a niezależnymi artystami(-kami) działającymi w różnych dyscyplinach. Mieszka w Amsterdamie, pracował dla STUDIO teatrgaleria w Warszawie jako dramaturg, współautor wielu uznanych w Polsce realizacji teatralnych ostatnich lat.
Spektakl prezentowany w Centrum Kultury ZAMEK w Poznaniu w ramach projektu „Polskie Crip Perfo” dofinansowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.
DOSTĘPNOŚĆ:
Ø Spektakl
łączy tekst, muzykę, ruch sceniczny i wideo projekcje.
Ø treści tłumaczone na żywo na polski język migowy;
Ø spektakl prezentowany z audiodeskrypcją;
Ø sugerowany wiek: 12+;
Ø czas trwania: ok. 60 minut;
Ø bilety: 40 zł (n), 30 zł (u, OzN), 31 zł (OzN z asystą)
Osobie z niepełnosprawnością przysługuje bilet ulgowy. Bilet ten będzie weryfikowany w oparciu o oświadczenie o niepełnosprawności.
Osoba z niepełnosprawnością wymagająca asysty może zakupić bilet ulgowy w cenie o 1 zł wyższej niż podana w cenniku. W ramach tego biletu ma ona zagwarantowany wstęp razem z osobą asystującą. Bilet ten będzie weryfikowany w oparciu o oświadczenie o niepełnosprawności.
Ø Widzowie(-ki) siedzą na krzesłach ustawionych częściowo wokół pola gry a częściowo na amfiteatralnej widowni (max. 200 osób). Miejsca nie są numerowane. Osobom poruszającym się na wózkach zapewniamy miejsca w pierwszym rzędzie.
Ø Widownia usytuowana jest przed sceną. Dystans od pola gry do pierwszego rzędu widowni wynosi ok. 1 metr.
Ø Osoby o alternatywnej motoryce i/lub mające problemy z poruszaniem się, będą mogły wejść na salę przed spektaklem w pierwszej kolejności.
Ø W niektórych scenach spektaklu słychać głośniejszą muzykę.
Ø W niektórych scenach spektaklu sala jest słabo oświetlona.
Ø W niektórych scenach spektaklu występuje zmienne oświetlenie.
Ø Jak się tu dostać?
Główne wejście do Centrum Kultury ZAMEK jest od strony ulicy Święty Marcin. Znajduje się tu podjazd (rampa) oraz podnośnik. Osobom z niepełnosprawnością wzroku możemy zapewnić asystę w poruszaniu się w przestrzeni CK ZAMEK oraz w dotarciu do budynku z najbliższego otoczenia. Jeśli potrzebujesz wsparcia w tym zakresie, napisz do Anny Pawłowskiej: a.pawlowska@ckzamek.pl;
Ø Osobom, które lubią wiedzieć, czego się spodziewać w nowym miejscu polecamy zapoznanie się z przedprzewodnikiem o CK ZAMEK oraz wykazem toalet dla osób z niepełnosprawnością ruchową;
Ø Więcej informacji w zakładce DOSTĘPNOŚĆ na naszej stronie.
PROSTO MÓWIĄC, CZYLI
ZAPOWIEDŹ W JĘZYKU PROSTYM:
Zapraszamy na spektakl, który nazywa się „Freak show”.
Ta nazwa pochodzi z języka angielskiego. Słowo „freak” oznacza osobę dziwną,
nietypową. Słowo „show” to po prostu pokaz, widowisko. Będzie to więc pokaz dziwadeł.
Podczas spektaklu zobaczymy na scenie pięcioro artystów i artystek. Każda z
tych osób jest trochę inna i może się wydawać dziwna. Jedna nie ma ręki, inna
jest Głucha i mówi w języku migowym. Wszyscy mają wielki talent i umieją
rozbawić publiczność. Będą dla nas: śpiewać, opowiadać i poruszać się po
scenie.
