
OPERA 2025 to kilkudniowe wydarzenie, skupiające się na współczesnej muzyce eksperymentalnej i elektronicznej. Powstała dzięki współpracy jednej z największych instytucji kultury − Centrum Kultury ZAMEK w Poznaniu − oraz niezależnego organizatora koncertów muzyki eksperymentalnej i awangardowej – LAS.
Podczas trzydniowego wydarzenia przybliżymy muzykę współczesną w komfortowych warunkach, umożliwiając jej odbiór w sposób przemyślany i bez pośpiechu. Program jest oparty nie na ilości, lecz na starannie dobranej kolejności oraz układzie poszczególnych wydarzeń. To pozwala na głębsze zapoznanie się z każdym jego wątkiem.
Ponownie proponujemy doświadczenie, które czerpie z różnych gatunków muzycznych, stawiając na otwartość i ciekawość naszej publiczności.
Nie ma znaczenia pochodzenie, płeć czy wyznanie – ważny
jest sprzeciw wobec wojny, dezinformacji i kłamstw. Takiej postawy szukamy
również wśród osób tworzących program.
Dodatkowo, celowo obniżamy cenę karnetu (200 zł do końca lipca, 249 zł od 1 sierpnia), aby możliwości finansowe nie stanowiły przeszkody dla naszych odbiorców(-czyń).
Drew McDowall (UK) * One Leg One Eye (IE) * Piernikowski (PL) * Robert Curgenven & Kat McDowall pres. AGENESIS * Pavel Milyakov (DE) * Brodinski (FR) * Mike Majowski (AU) * Katarina Gryvul (AU) * Saint Abdullah (IR), Eomac (IE) & Rebecca Salvadori (UK) pres. „A Forbidden Distance” * Selvhenter (DE) * emptyset (UK) x MFO (DE): Dissever * Dis Fig (US)
Więcej szczegółów dotyczących programu ogłosimy wkrótce.
_________________________
Drew McDowall (UK) * McDowall, artysta, który odmówił konformizmu w muzyce i życiu, eksploruje halucynacyjne przestrzenie istniejące między rzeczywistością a niebiańską innością. Jego medytacyjne kompozycje są przejmujące i duchowe, łącząc skomplikowane, modułowe pejzaże dźwiękowe z pociętymi samplami i dekonstruując dźwięki do ich najbardziej podstawowych, drżących struktur i kształtów. Dezorientujące, ambientowe miraże, które powstają, wywołują przerażenie i delikatną melancholię. McDowall tworzy muzykę immanencji i alchemii, zestrojoną w równym stopniu z sacrum, jak i profanum.Jego historia brzmi jak wstęp do psychodelicznej fikcji, wpleciony w wypowiedzi o tym, co niewiarygodne, nadludzkie i wręcz szalone. Dorastając w gangach Szkocji lat 70., McDowall – zmęczony latami codziennej przemocy i chaotycznym szaleństwem tego życia – szukał samoekspresji i azylu w punku i znalazł dom w bogatej społeczności undergroundowej muzyki Glasgow. Po epizodzie z The Poems, zespołem założonym wraz z ówczesną żoną Rose McDowall, dołączył do grona brytyjskich awangardzistów: Genesisa P-Orridge'a, Davida Tibeta, Petera „Sleazy'ego” Christophersona, Johna Balance'a i niezliczonej liczby innych, którzy mieli zdefiniować rozkwitającą eksperymentalną awangardę muzyki industrialnej. McDowall ostatecznie nawiązał współpracę z Psychic TV i został pełnoprawnym członkiem niezwykle wpływowego, kultowego zespołu Coil, gdzie jego wpływ ukształtował późniejszą twórczość zespołu: ćwiczenia z praktyki magicznej i muzyki jako efektu psychoaktywnego. Choć McDowall przez całą swoją karierę wykazywał silne zamiłowanie do muzyki elektronicznej, unikał tworzenia muzyki ograniczonej do jednego gatunku, a w swoich najnowszych utworach wykorzystywał instrumenty smyczkowe, dęte blaszane, organy piszczałkowe i harfę. Ta różnorodność podejść znajduje odzwierciedlenie we współpracy z Kali Malone, Cateriną Barbieri, Robertem Aiki Aubrey Lowe, Hiro Kone, Vargiem, Puce Mary, Shapednoise, James K, Elvine Brandhi i LEYA. W 2024 roku ukazał się album „A Thread, Silvered and Trembling”, który kontynuuje wieloletnie zainteresowanie McDowalla elegijnym stylem gry na dudach „pibroch” (ceòl mòr po gaelicku). Ta forma, często używana w lamentach i hołdach dla zmarłych, łączy modalne drony z migoczącym dysonansem i żałosną melodią, przywołując starożytny, uroczysty nastrój.
One Leg One Eye (IE) * One Leg One Eye to projekt Iana Lyncha (założyciela irlandzkiej grupy Lankum), który czerpie z surowej estetyki black metalu, noise'u i drone'u, a jednocześnie głęboko przesiąknięty jest irlandzką historią i mitem. Debiutancki album …And Take The Black Worm With Me (wydany w Nyahh Records w 2022 roku) to powoli rozwijający się zestaw pięciu rozległych muzycznych pejzaży, które zyskały popularność głównie dzięki poczcie pantoflowej. Nagrany częściowo w opuszczonej dublińskiej fabryce, gdzie jego ojciec pracował w dzieciństwie, przejmujący wokal Lyncha opiera się na potężnych filarach dronów dudowych, nałożonych na efekty i nagrania terenowe, tworząc brzmienie, które jest jednocześnie mroczne, tajemnicze i transcendentalne.
Piernikowski (PL) * Piernikowski to wszechstronny artysta związany z Poznaniem – kompozytor, producent muzyczny, wokalista i raper. Znacząco wpłynął na polską scenę muzyczną jako współtwórca projektów takich jak Syny i Napszykłat. Jego unikatowe podejście do muzyki oraz głębokie, refleksyjne teksty wyróżniają go na tle innych artystów. Jego wkład w rozwój kultury i sztuki został doceniony nominacją do prestiżowego Paszportu „Polityki” za rok 2019. Wyłamuje się z gatunkowych schematów i oszałamia imponującą wizją.
Robert Curgenven & Kat McDowall pres. AGENESIS * AGENESIS (rzeczownik) - częściowa lub całkowita nieobecność. AGENESIS uwalnia polirytmiczną fazę światła i dźwięku - załamanie percepcji głębi, aby wprowadzić zbiorowe ciało publiczności i otaczające je pomieszczenie w fizyczną konstelację oszałamiającej quasi-synestezji. Relacja 1:1, między dźwiękiem napędzającym światło za pomocą niestandardowego oprogramowania oświetleniowego, czerpie z pracy Edwina Landa z cieniami świetlnymi realizowanej po wynalezieniu fotografii Polaroid i okularów przeciwsłonecznych - procesów, które przez drogę eliminacji pozwalają nam widzieć inaczej, nową całość wyłaniającą się z częściowej lub całkowitej nieobecności.
Pavel Milyakov (RU) * Osiągnąwszy uznanie dzięki swojemu projektowi buttechno, berliński artysta skupia się obecnie na dźwiękowych eksperymentach i artystycznych kolaboracjach pod swoim imieniem i nazwiskiem. Pavel wykorzystuje swoją twórczość jako sposób na uznanie prawdziwego kontekstu historycznego i kulturowego, zagłębiając się w kwestie społeczno-psychologiczne, które nawiedzają społeczeństwo i badanie pamięci - zarówno zbiorowej, jak i indywidualnej - i jej potencjału do zmiany naszych wizji przyszłości. Pracując w różnych gatunkach muzycznych, stworzył wspólne dzieła z takimi artystami jak Martyna Basta, Bendik Giske, Alex Zhang Hungtai, Yana Pavlova, Perila, Jasmine Wood, Richie Culver. Z wydawnictwami w Smalltown Supersound i AD93, Pavel prowadzi również i jest kuratorem wytwórni "psy x" - platformę dla dźwiękowych i wizualnych dzieł artystów o podobnych poglądach, a także dla własnych "nieformatowych" nagrań.
Brodinski (FR) * Brodinski to francuski DJ i producent. Był wieloletnim rezydentem Social Club, charakterystycznej piwnicy, która ukształtowała całe pokolenie paryskich klubowiczów. Jako przyjaciel i współpracownik DJ-a Mehdiego oraz producent wielu EP-ek, Brodinski rozpoczął międzynarodową karierę. W 2012 roku był współzałożycielem wytwórni Bromance, rozwijając współpracę z wybranymi artystami z całego świata. W 2015 roku wydał swój debiutancki album Brava, który połączył produkcję techno z amerykańskimi raperami: zanurzenie się w jego obrazoburczym muzycznym świecie. Po zakończeniu przygody z Bromance w 2017 roku, Brodinski kontynuował swoją ewolucję jako artysta. Od 2018 roku pracuje nad serią projektów, które koncentrują się na łączeniu muzyki trapowej i elektronicznej, dzieląc swój czas między Paryż i Atlantę.
Mike Majkowski (AU) * Australijski kontrabasista polskiego pochodzenia, mieszkający od lat w Berlinie. Komponuje, improwizuje, eksploruje brzmienie i czas jako wykonawca, kompozytor i organizator, solo jak i w licznych projektach kolektywnych. Mike Majkowski grał w zespołach Orena Ambarchiego i Hailu Mergii, jest członkiem tria Lotto, współpracował z Jules Reidy i członkami The Necks. W solowej twórczości eksploruje brzmienia czysto akustyczne, elektroakustyczne, aż po czystą elektronikę.
Katarina Gryvul (AU) * Katarina Gryvul jest profesjonalną kompozytorką, skrzypaczką i producentką muzyczną. Po ukończeniu formalnych studiów skupiła się na muzyce elektronicznej, łącząc swoje klasyczne wykształcenie z awangardowymi dźwiękami, aby rozwinąć charakterystyczną tożsamość dźwiękową. Kompozycje Gryvul obracają się wokół barwy jako głównego elementu, łącząc jej klasyczne korzenie z innowacyjnym podejściem do projektowania dźwięku. Podczas studiów specjalizowała się w ambisonice i kompozycji wielokanałowej, stosując podejście holofoniczne. Jej twórczość często zawiera na żywo przetwarzane elektronicznie instrumenty i głos, wraz z syntezatorami modułowymi, tworząc wciągające i teksturowane pejzaże dźwiękowe. Oprócz praktyki artystycznej, Katarina jest założycielką Gryvul School, inicjatywy poświęconej dzieleniu się swoją wiedzą z muzykami na całym świecie. Szkoła wspiera studentów i profesjonalistów, zachęcając ich do rozwoju i odkrywania nowych możliwości. Jej utwory były wykonywane na festiwalach takich jak: Warszawska Jesień, Ars Electronica, rewire, CTM, ZKM, l.e.v. matadero, musikprotokoll, mixtur, gaudeamus, nuits sonores, MA/IN, Skaņu Mežs, Sanatorium Dźwięku, nuit blanche, Klangzeit, Hyperreality, Tremplin de la création, Audio Art Festival i wielu innych.
_________________________
OPERA 2025 to pejzaż dźwiękowy XXI wieku. Jego słabości, lęków, wyzwań. Jego nienaturalnego tempa zmian, rozwoju i nadziei. Zapewnia doświadczenia delikatne, immersyjne, pochłaniające, wymagające skupienia, a jednocześnie pokazuje energiczne, wściekłe oblicze postklubowych setów DJ-skich.
TEKST ALTERNATYWNY
Autorem projektu graficznego jest Tomasz Łochowicz.
Grafika. Na niej napis „Opera”, zapisany dużymi, stylizowanymi literami i umieszczony na tle kolażu z instrumentów muzycznych. Styl liter jest elegancki i artystyczny. Pod spodem, mniejszymi literami, znajduje się napis: „created by CK ZAMEK & LAS”. Całość jest w odcieniach fioletu, napisy są w kolorze jasnej żółci. Obrazek ma ziarnistą teksturę, co nadaje mu nieco retro wygląd. Na środku grafiki znajdują się daty wydarzenia: 19-21.09.2025, ujęte w eliptyczny kształt. W lewym dolnym rogu grafiki znajduje się informacja o karnetach i biletach. W prawym dolnym rogu znajdują się logotypy organizatorów: Centrum Kultury ZAMEK, LAS, Miasta Poznań. Po prawej stronie grafiki znajduje się napis z adresem internetowym strony ckzamek.pl oraz adresem konta na Instagramie operafestival.