EDUSOC. CULTURAL EDUCATION FOR ADULTS
Projekt EDUSOC „Edukacja kulturowa dorosłych potrzebujących socjoterapeutycznego wsparcia” to międzynarodowe przedsięwzięcie realizowane w latach 2019‒2022 w Polsce, Grecji, Hiszpanii, Holandii i Wielkiej Brytanii.
CEL: Naszym celem jest wypracowanie innowacyjnej metodologii opartej na działaniach w edukacji osób dorosłych potrzebujących socjoterapeutycznego wsparcia, łączącej narzędzia edukacji artystycznej, kulturowej, wsparcia psychologicznego i socjoterapeutycznego.
DIAGNOZA: Osoby zaangażowane w edukację dorosłych często mają problem z łączeniem społecznych, kulturowych i socjoterapeutycznych celów w ich działaniach. Używają, na przykład, narzędzi edukacji antydyskryminacyjnej, jednak często nie wiedzą, w jaki sposób narzędzia te implementować w zróżnicowanych socjoekonomicznych warunkach życia osób dorosłych. Narzędzia edukacji kulturowej (sztuki, dramy, teatru) często nie są w stanie realizować celów społecznych i terapeutycznych. Edukatorzy kulturowi rzadko współpracują z terapeutami oraz z pracownikami socjalnymi. Ten projekt ma zamiar to zmienić!
REZULTATY:
1. Przeprowadzone zostaną szkolenia metodyczne wśród organizacji realizujących projekt. Każda organizacja przeszkoli pozostałe instytucje biorące udział w projekcie w zakresie metodologii pracy edukacyjnej z osobami potrzebującymi socjoterapeutycznego wsparcia, z których sama na co dzień korzysta.
2. Wypracowane zostanie narzędzie innowacyjnej metodologii holistycznej w pracy z osobami dorosłymi potrzebującymi socjoterapeutycznego wsparcia.
3. Powstanie multimedialna publikacja, zawierająca scenariusze działań edukacyjnych, przetłumaczona na wszystkie języki krajów organizacji zaangażowanych w projekt.
4. Przygotowane zostaną nagrania opisujące metody pracy wykorzystywane w projekcie.
Koordynatorki projektu:
Ewelina Banaszek | e-mail: e.banaszek@ckzamek.pl
Marta Kosińska | e-mail: m.kosinska@ckzamek.pl
Partnerzy projektu:
Centrum Kultury ZAMEK w Poznaniu – Polska
Asociación Cultural Euroacción Murcia – Hiszpania
Creative YouthLand (CYOUland) – Grecja
Stichting Anatta Foundation – Holandia
City Mine(d) w Londynie – Wielka Brytania
Projekt współfinansowany w ramach programu Unii Europejskiej „Erasmus+”.
Identyfikacja wizualna: Grzegorz Myćka
Motywem przewodnim grafiki jest twarz (wykonana z prostych kresek), która ma dwa profile i jedno oczko w środku. Jeden profil jest w kolorze czerwonym, drugi w kolorze czarnym. Wokół twarzy znajdują się maźnięcia czarnej kreski. Poniżej napis – tytuł projektu w języku angielskim „EDUSOC. CULTURAL EDUCATION FOR ADULTS” [zachowano zapis oryginalny]. Na samym dole logotypy wszystkich partnerów.
EDUSOC jest złożonym procesem, składającym się z różnych etapów. Są to między innymi: spotkania projektowe wszystkich organizacji partnerskich, wymiany wiedzy na temat metod pracy, stosowanie nowo poznanych metod pracy z grupami osób dorosłych potrzebujących socjoterapeutycznego wsparcia, testowanie tych metod na sobie i w różnych grupach. Z tych wszystkich analiz powstaje złożony rezultat intelektualny, składający się ze scenariuszy działań, publikacji, nagrań video, audiobooka. Poniżej opisujemy poszczególne etapy pracy.
PUBLIKACJA EDUSOC
WYDARZENIE UPOWSZECHNIAJĄCE
MIĘDZYNARODOWE SPOTKANIA PROJEKTOWE
Międzynarodowe spotkania projektowe służą głównie odpowiedniemu zarządzaniu projektem, szczególnie w sytuacji kryzysowej, jaka nastąpiła zaraz po jego rozpoczęciu, czyli pandemii Covid-19. Sytuacja covidowa jako sytuacja kryzysowa pogłębiła problemy i trudności, które od lat obserwowaliśmy w polu edukacji i kultury (myśląc głównie o ich dostępności dla różnych osób). W ramach spotkań z partnerami niejednokrotnie omawialiśmy również te aspekty działania, ale poruszaliśmy także problem naszej odpowiedzialności społecznej w ramach rozprzestrzeniania się wirusa.
Wykonaliśmy ogromną pracę w ramach zarządzenia projektem w takiej sytuacji (w czasie trudnych emocji, sytuacji śmierci wśród osób, z którymi współpracujemy, sytuacji zamknięcia, pogłębionej samotności i jednoczesnego nieopuszczania grup, z którymi pracujemy). Liczba i intensywność spotkań, kontaktów z partnerami okazały się znacząco większe niż pierwotnie zakładaliśmy w projekcie. Jest to jeden z efektów wspólnej pracy w kryzysowej sytuacji. Dwa spotkania projektowe z partnerami odbyły się na żywo, reszta online i ta forma jest nadal praktykowana.
fot. M. Kaczyński
Na zdjęciu udokumentowano pierwsze spotkanie w Centrum Kultury ZAMEK w Poznaniu, pod koniec 2019 roku. Grupa osób siedzi za stołem we foyer Sali Wielkiej.
SZKOLENIA MIĘDZYNARODOWE
Kluczowymi aspektami projektu EDUSOC są wymiana wiedzy, jak i dzielenie się doświadczeniami oraz metodami pracy. Szukamy nowych możliwości i form współpracy, ale także sposobów facylitacji grup, z którymi działamy.
W ramach projektu każda z organizacji dzieli się swoimi metodami pracy, podejściem w działaniu z grupami. Metody pracy poszczególnych organizacji są następujące:
1. Centrum Kultury ZAMEK (Polska)
W ramach projektu, w sposób niestosowany do tej pory, połączono metodę WenDo z muzykoterapią w podejściu Nordoff Robbins.
Muzykoterapia w podejściu Nordoff Robbins opiera się na wspólnym tworzeniu muzyki przez terapeutkę lub terapeutę i uczestników sesji. Procesy, które zachodzą podczas wspólnej pracy zespołowej, zyskują też charakter terapeutyczny. Tworzenie muzyki wymaga od uczestniczek i uczestników sesji szeregu umiejętności: fizycznych, poznawczych, społecznych i emocjonalnych. Gra solo wymaga umiejętności przejmowania inicjatywy, gra zespołowa ‒ zdolności słuchania siebie nawzajem; gra na instrumencie stymuluje ruch, opiera się także na zdolności zapamiętywania i porządkowania kolejnych sekwencji rytmicznych. Kluczowym założeniem tego podejścia jest pojęcie wewnętrznej muzykalności, czyli wrodzonej zdolności człowieka do reagowania na muzykę. Niezależnie od obszaru zdolności, wieku czy doświadczenia muzycznego, wewnętrzną muzykalność posiada każdy człowiek. Choroba lub niepełnosprawność mogą ją zmienić, ale nie mogą jej wyciszyć. Wewnętrzna muzykalność jest obecna w dźwięku naszego oddechu, rytmie bicia naszego serca, tempie naszych ruchów, intensywności pracy naszych mięśni czy w naszych wewnętrznych rytmach biologicznych.
WenDo jest feministyczną metodą zapobiegania przemocy ze względu na płeć (wobec kobiet) opartą na upodmiotowieniu kobiet i dziewcząt. Jest to przede wszystkim metoda samoobrony i asertywności. W przeciwieństwie do kursów samoobrony nie skupia się jednak wyłącznie na ciosach, kopnięciach, uwolnieniach czy innych fizycznych środkach obrony. Wykorzystuje dodatkowo narzędzia związane z rozwijaniem umiejętności komunikacyjnych, budowaniem postawy asertywnej, a także pracą z głosem, ciałem i oddechem. WenDo nie jest sztuką walki. Podczas zajęć uczestnicy uczą się przede wszystkim, jak zapobiegać eskalacji przemocy, a w przypadku zagrożenia – jak skutecznie się bronić, także fizycznie. WenDo nie jest terapią. Podczas warsztatów WenDo uczestniczki uczą się jak reagować na przemoc i inne formy naruszania granic. Wzmacniają swoje poczucie pewności siebie, własnej wartości i sprawczości. WenDo jako metoda samoobrony psychologicznej daje również wiedzę o skutecznych metodach komunikacji i wyrażania własnych potrzeb, emocji, opinii. Pomaga ona w rozwiązywaniu konfliktów, przełamywaniu stereotypów i lęków, poczucia winy i wstydu.
2. Asociación Cultural Euroacción Murcia (Hiszpania)
Gestalt Therapy & Gestalt Theatre Therapy – podejście zastosowane podczas projektu to z jednej strony wprowadzenie do terapii Gestalt, a z drugiej terapia teatrem Gestalt. Głównym założeniem jest aktywowanie wspomnień emocjonalnych w danej osobie poprzez teatr improwizowany. Działanie to ma na celu zwiększenie świadomości na temat bieżących problemów w życiu danej osoby, a także promowanie zdrowia psychicznego. W ramach tego podejścia można realizować następujące działania: improwizacje grupowe, improwizacje w duetach na temat fikcyjnych sytuacji konfliktowych, w których uczestnicy mają za zadanie wcielić się w jakąś rolę lub postać.
Gestalt to słowo pochodzące z języka niemieckiego. Najbliższe tłumaczenie to „całość”, „wzór” lub „forma”. Ma ono taki sens, że znaczenia nie można znaleźć poprzez rozkładanie rzeczy na części, ale raczej od uznania całości. Innymi słowy, Gestalt jest procesem holistycznym. Traktuje jednostkę jako całość umysłu, ciała, emocji i ducha, który doświadcza rzeczywistości w sposób unikalny dla siebie.
3. Creative YouthLand (Grecja)
Expressive arts (sztuki ekspesyjne) – to połączenie metod edukacji pozaformalnej
z podejściem artystycznym, które wywodzi się z teatru, cyrku
i tańca, malarstwa, rzeźby, muzyki, poezji, sztuk wizualnych itp.,
zapewniające młodzieży, młodym dorosłym i społecznościom niedostatecznie
reprezentowanym, przestrzeń do nauki i tworzenia. Daje ono także możliwość
rozwijania potencjału edukatorów, osób
pracujących z młodzieżą, mediatorów i artystów.
Wierzymy w transformację życia, kiedy ludzie uświadamiają sobie, że dzięki
swojej wyjątkowości we wspólnocie mogą żyć zdrowo i szczęśliwie. Wyrażamy
współczucie wobec różnych ludzi, akceptujemy ich pochodzenie, szanujemy ich
potrzeby i perspektywy. Wierzymy w odporność jako sztukę akceptowania
słabości i zachęcania ludzi do popełniania błędów i podejmowania
kolejnych prób. Wierzymy w moc sztuki, która wzbogaca życie młodych ludzi
we wszystkich jego aspektach. Wierzymy, że uczenie się jest procesem trwającym
całe życie, który powinien być dostępny dla każdego. Uważamy, że werbalne
i niewerbalne wyrażanie uczuć i myśli jest niezbędne do komunikacji,
zrozumienia i akceptacji. Szanujemy przyrodę, ponieważ jest ona
ostatecznym źródłem życia. Cenimy MERAKI (greckie „μεράκι”; w dosłownym
tłumaczeniu na język polski oznacza „smak”, „smakować”) jako niezbędne dla
zaangażowania ludzi, wkładania siebie w to, co robimy z miłością,
duszą i kreatywnością.
4. Stichting Anatta Foundation (Holandia)
Psychologia pozytywna – podejście to zapoczątkowało nową dziedzinę psychologii w 1998 roku. Zaczęło ono stanowić odpowiedź na ograniczenia wynikające z wyłącznej koncentracji na problemach „tradycyjnej psychologii”. Jest to naukowe studium optymalnego funkcjonowania („flourishing”) oraz emocjonalnego, społecznego i psychologicznego dobrostanu. Kilka kluczowych pojęć i haseł, charakterystycznych dla psychologii pozytywnej to: budowanie ludzkiej siły, spełnianie życia normalnych ludzi, pielęgnowanie talentów i geniuszu.
Wartość przyrody w pracy socjalnej – możliwe metody i podejścia do wykorzystania przyrody w pracy z osobami o potrzebach socjoterapeutycznych są bardzo zróżnicowane, ale ich wspólną cechą jest to, że opierają się na założeniu, iż kontakt z przyrodą korzystnie wpływa na nasze samopoczucie. Można obserwować to na wielu poziomach:
1. Przyroda jako środowisko o niskim poziomie bodźców, np. cichy
spacer. Środowisko naturalne oferuje doskonałe możliwości odpoczynku
i odnalezienia siebie. Przebywanie na łonie natury pomaga wyciszyć umysł.
2. Przyroda jako lustro, np. drzewo może być bardzo dobrym symbolem tego, kim
jesteś: jakie są twoje korzenie? Co grubość pnia może powiedzieć o tobie?
Jak liście odnoszą się do sposobu, w jaki się komunikujesz?
3. Przyroda jako miejsce kreatywności i zabawy daje się wykorzystać jako
sposób na łatwiejszą otwartość na nowe doświadczenia, poglądy i inicjatywy.
4. Przyroda jako miejsce świadomości ciała i aktywności. Przyroda może
pomóc w zwiększeniu świadomości ciała i zmysłów oraz w byciu
obecnym.
5. City Mine(d) (Wielka Brytania)
Experience Design stało się częścią grupy nowych dyscyplin, takich jak Design Thinking, które łączą wiele obszarów. Istnieją różne szkoły projektowania doświadczeń, a niektóre z nich patrzą na nie z bardzo komercyjnej perspektywy. My wolimy podążać za szkołą Susanne Buck i Pigalle Tavakkoli, która skupia się na transformacji odbiorców z bardziej holistycznej perspektywy. Projektowanie doświadczeń nie jest napędzane przez jedną dyscyplinę projektową, ale obejmuje wiele obszarów. Jest to sposób myślenia i podejście, które można zastosować w aktywizmie i edukacji, aby zwiększyć skuteczność organizowania i edukacji politycznej. Skupia się na potrzebach, odczuciach i kontekstach uczestniczek i uczestników, aby projektować doświadczenia, które są dla nich istotne, a przez to prawdziwie transformujące. Experience Design może nas wspierać w projektowaniu kampanii i procesów, które pozwalają ludziom: aktywnie się uczyć, dzięki czemu mogą zacząć wywierać pozytywny wpływ na swoje otoczenie i staną się agentami zmian; działać w solidarności ze sobą. Wpływ na pojedynczą osobę przekształca całe społeczności!
fot. Ewelina Banaszek
W tle zdjęcie ze szkolenia zorganizowanego w Grecji. Osoby tańczą na dworze w słoneczny dzień, tuż obok plaży i wody, otoczone są roślinnością.
MIĘDZYNARODOWY KURS SZKOLENIOWY EDUSOC – WENDO I MUZYKOTERAPIA podejście łączone
Podczas tego szkolenia Centrum Kultury ZAMEK w Poznaniu podzieli się z uczestniczkami swoim podejściem, które zostało opracowane w ramach projektu EDUSOC. Podejście to jest połączeniem metody WenDo (przeciwdziałanie przemocy wobec kobiet) oraz muzykoterapii Nordoff Robbins. Szkolenie poprowadzą Dominika Dopierała i Magda Szewciów.
Podczas warsztatów muzykoterapii uczestniczki włączą się we wspólne muzykowanie. Niezależnie od doświadczenia muzycznego, każda osoba zostanie zaproszona do gry w sposób, który najbardziej jej odpowiada. WenDo to warsztaty dla kobiet i dziewcząt w każdym wieku, niezależnie od poziomu sprawności fizycznej. WenDo to metoda, która uczy, jak przestać czuć się bezradną i bezbronną w każdej sytuacji: w miejscu publicznym, na ulicy, w pracy, w domu. Uczy również, jak reagować na przemoc. Wzmacnia pewność siebie i poczucie własnej wartości. Pomaga rozwiązywać konflikty, pokonywać stereotypy i lęki, poczucie winy i wstydu.
Z tych dwóch metod powstała kombinacja – stworzona przez kobiety dla kobiet.
Działania będą obejmowały:
1. Doświadczenia muzyczne z instrumentami – odkrywanie ich dźwięków w swobodnej improwizacji,
2. Ćwiczenia z krzykiem,
3. Ćwiczenia asertywności,
4. Wizualizacja relaksacyjna,
5. Praca z zajmowaniem i jasnym określaniem swojej przestrzeni fizycznej.
FILMY
Na nagraniu wypowiadają się dwie osoby. Pierwszą z nich jest Magda, młoda kobieta w okularach, ze spiętymi włosami. Magda siedzi na dywanie rozłożonym na drewnianej podłodze w Sali Wielkiej CK ZAMEK, jest na boso. Drugą z nich jest Dominika, drobna, młoda kobieta o długich, jasnobrązowych włosach. Dominika ma na sobie sukienkę w kwiaty i siedzi na schodach na widowni Sali Wielkiej CK ZAMEK.
W trakcie nagrania pojawia się animowana plansza z wyłaniającymi się twarzami widocznymi z profilu oraz plansza z hasłem „uczenie się przez całe życie”. Na końcu nagrania widoczny jest motyw przewodni projektu – twarz (wykonana z prostych kresek), która ma dwa profile i jedno oko w środku, dalej nazwa „EDUSOC” oraz logotypy.
Nagranie przedstawia Sarę, młodą kobietę z długimi, kręconymi, brązowymi włosami i ciemnymi oczami. Sara ubrana jest w zielony golf, siedzi na czarnym fotelu (jednym z wielu wokół). W tle ciemne brązowe panele zabytkowej sali audiowizualnej w CK ZAMEK.
W trakcie nagrania pojawia się animowana plansza z hasłem „podejście humanistyczne”. Na końcu nagrania widoczny jest motyw przewodni projektu – twarz (wykonana z prostych kresek), która ma dwa profile i jedno oko w środku, dalej nazwa „EDUSOC” oraz logotypy.
Nagranie przedstawia Sybrena, mężczyznę w średnim wieku, okularach, z lekkim zarostem. Sybren ubrany jest w czerwony sweter, spod którego wystaje kołnierzyk od koszuli, siedzi na czarnym fotelu (jednym z wielu wokół). W tle ciemne brązowe panele zabytkowej sali audiowizualnej w CK ZAMEK.
W trakcie nagrania pojawia się animowana plansza z hasłem „wartość natury”. Na końcu nagrania widoczny jest motyw przewodni projektu – twarz (wykonana z prostych kresek), która ma dwa profile i jedno oko w środku, dalej nazwa „EDUSOC” oraz logotypy.
Nagranie przedstawia Magdę, młodą kobietę o jasnych brązowych włosach, w okularach. Magda ma na sobie jasny rozpinany sweter w drobną zieloną kratkę, siedzi na czarnym fotelu (jednym z wielu wokół). W tle ciemne brązowe panele zabytkowej sali audiowizualnej w CK ZAMEK.
W trakcie nagrania pojawia się animowana plansza z wyłaniającymi się twarzami widocznymi z profilu, animowana plansza z hasłem „zaangażowanie społeczności lokalnej” oraz plansza z hasłem „współtworzenie”. Na końcu nagrania widoczny jest motyw przewodni projektu – twarz (wykonana z prostych kresek), która ma dwa profile i jedno oko w środku, dalej nazwa „EDUSOC” oraz logotypy.
Nagranie przedstawia Georgię, drobną, młodą kobietę z długimi ciemnymi włosami i ciemnymi oczami. Georgia ubrana jest w zielony sweter, siedzi na czarnym fotelu (jednym z wielu wokół). W tle ciemne brązowe panele zabytkowej sali audiowizualnej w CK ZAMEK.
W trakcie nagrania pojawia się animowana plansza z hasłem „wzmocnienie młodych”. Na końcu nagrania widoczny jest motyw przewodni projektu – twarz (wykonana z prostych kresek), która ma dwa profile i jedno oko w środku, dalej nazwa „EDUSOC” oraz logotypy.
Nagranie przedstawia Sarę, młodą kobietę z długimi, kręconymi, brązowymi włosami i ciemnymi oczami. Sara ubrana jest w zielony golf, siedzi na czarnym fotelu (jednym z wielu wokół). W tle ciemne brązowe panele zabytkowej sali audiowizualnej w CK ZAMEK.
W trakcie nagrania pojawia się animowana plansza z wyłaniającymi się twarzami widocznymi z profilu. Na końcu nagrania widoczny jest motyw przewodni projektu – twarz (wykonana z prostych kresek), która ma dwa profile i jedno oko w środku, dalej nazwa „EDUSOC” oraz logotypy.W trakcie nagrania pojawia się animowana plansza z wyłaniającymi się twarzami widocznymi z profilu. Na końcu nagrania widoczny jest motyw przewodni projektu – twarz (wykonana z prostych kresek), która ma dwa profile i jedno oko w środku, dalej nazwa „EDUSOC” oraz logotypy.
Nagranie przedstawia Georgię, drobną kobietę z długimi ciemnymi włosami i ciemnymi oczami. Georgia ubrana jest w zielony sweter, siedzi na czarnym fotelu (jednym z wielu wokół). W tle ciemne brązowe panele zabytkowej sali audiowizualnej w CK ZAMEK.
W trakcie nagrania pojawia się animowana plansza z wyłaniającymi się twarzami widocznymi z profilu. Na końcu nagrania widoczny jest motyw przewodni projektu – twarz (wykonana z prostych kresek), która ma dwa profile i jedno oko w środku, dalej nazwa „EDUSOC” oraz logotypy.
Nagranie przedstawia Magdę, młodą kobietę o jasnych, brązowych włosach, w okularach. Magda ma na sobie jasny rozpinany sweter w drobną zieloną kratkę, siedzi na czarnym fotelu (jednym z wielu wokół). W tle ciemne brązowe panele zabytkowej sali audiowizualnej w CK ZAMEK.
W trakcie nagrania pojawia się animowana plansza z wyłaniającymi się twarzami widocznymi z profilu, animowana plansza z hasłem „podejście intersekcjonalne”. Na końcu nagrania widoczny jest motyw przewodni projektu – twarz (wykonana z prostych kresek), która ma dwa profile i jedno oko w środku, dalej nazwa „EDUSOC” oraz logotypy.
Na nagraniu wypowiadają się dwie osoby. Pierwszą z nich jest Magda, młoda kobieta w okularach, ze spiętymi włosami. Magda siedzi na dywanie rozłożonym na drewnianej podłodze w Sali Wielkiej CK ZAMEK, jest na boso. Drugą z nich jest Dominika, drobna, młoda kobieta o długich, jasnobrązowych włosach. Dominika ma na sobie sukienkę w kwiaty i siedzi na schodach na widowni Sali Wielkiej CK ZAMEK.
W trakcie nagrania pojawia się animowana plansza z hasłem „wsparcie społeczności”. Na końcu nagrania widoczny jest motyw przewodni projektu – twarz (wykonana z prostych kresek), która ma dwa profile i jedno oko w środku, dalej nazwa „EDUSOC” oraz logotypy.
Playlista EDUSOC
Wszystkie nagrania, które powstały w ramach projektu EDUSOC dostępne są poniżej: