„Brzydkie
kaczątko" to propozycja dla małych i dużych widzów - opowieść o inności,
wyobcowaniu oraz odnajdywaniu swojego miejsca i swojej drogi. Zapraszamy na
niesamowity spektakl Teater Manu, jedynego profesjonalnego teatru w Norwegii (i
jednego z niewielu na świecie!), posługującego się wyłącznie językiem migowym!
Aktorki
występujące w spektaklu specjalnie dla polskich widzów przygotowały wersję w
polskim języku migowym, a my przygotowaliśmy polski dubbing. Po spektaklu zapraszamy na rozmowę z
artystkami (tłumaczoną na j. polski i PJM)
Andersen napisał "Brzydkie kaczątko” w połowie XIX wieku. Po
niemal dwóch stuleciach, opowieść i jej przesłanie są nadal
aktualne. Artyści Teater Manu opowiadając klasyczną baśń, wskazują
na jej odniesienia do współczesności: uczucie wyobcowania
jednostki w społeczeństwie, odwagę by być innym i walczyć o
akceptację.
Spektakl jest piękną opowieścią dla całych rodzin,
ale przede wszystkim dla dzieci w wieku od 5 do 10 lat. Wizją
reżyserki Thei Elisabeth Skallevold było stworzenie
przedstawienia, które przemówi nie tylko do najmłodszych, ale
będzie też atrakcyjne dla dorosłych - by stało się wspólnym
doświadczeniem dla całych rodzin: "Jak wszystkie dobre bajki, ta
przemawia zarówno do dorosłych, jak i do dzieci. Łatwo jest
pomyśleć, że uczucie wyobcowania, bycie outsiderem znika gdy
wkraczamy w dorosłość. Nic bardziej mylnego! Dlatego ten spektakl
jest zarówno dla dorosłych, jak i dla ich dzieci" - mówi
Skallevold.
Manu to jedyny profesjonalny teatr w Norwegii, w którym
językiem scenicznym jest język migowy, a wszystkie przedstawienia
są również dubbingowane przez aktorów posługujących się językiem
fonicznym.
Grupa powstała w 2001 roku. Działa w Oslo, dziś jako
instytucjonalny teatr finansowany ze środków publicznych. Ich
sława sięga daleko poza rodzinną Norwegię.
Wizją Manu jest stać się najlepszym teatrem na świecie,
wywodzącym się z kultury i języka osób G_głuchych a także ochrona
i przekazywanie tego dziedzictwa. Przez lata stworzyli produkcje
dla dzieci, młodzieży i dorosłych, we wszystkich gatunkach - od
komedii i dramatu po stand-up. Często sięgają po współczesną
dramaturgię. Wiele ich spektakli poruszało ważne i trudne tematy
społeczne.
Teater Manu to nie tylko stały zespół artystyczny, który
tworzy i wystawia przedstawienia w swej siedzibie. Zespół sporo
podróżuje po Norwegii, wystawiając spektakle w różnych ośrodkach.
Choć ma szerokie kontakty międzynarodowe, starannie dobiera
zagranicznych partnerów. Tym bardziej cieszy fakt, że Manu przyjął zaproszenie
od Centrum Kultury ZAMEK!
Manu prowadzi
także działalność edukacyjną (warsztaty, doskonalenie zawodowe
aktorów). W tym roku funkcjonować też zaczął projekt Manu Ung (Manu
Young) – zespół, które przygotowywać będzie spektakle dla młodzieży i z
młodzieżą oraz przyczyniać się do budowania zainteresowań i kompetencji
teatralnych wśród młodych osób posługujących się językiem migowym.
Na scenie
zobaczymy jedną ze stałych aktorek Manu, Ipek D. Mehlum, która ma ponad
20-letnie doświadczenie
sceniczne; jest
laureatką wielu nagród, m. in. nagrody im. Rolfa Gammlenga w kategorii „Aktor
2022”. Druga z artystek występujących w tym spektaklu, Julie Holst, jest
nauczycielką i utalentowaną młodą aktorką, która została odkryta dzięki
konkursowi młodych talentów.
Spektakl dla widzów w każdym wieku (5+),
prezentowany w polskim języku migowym i z polskim dubbingiem
Czas trwania: ok. 50 min.
występują:
Ipek D. Mehlum, Julie Ane Holst
reżyseria: Thea Elisabeth Skallevold
dramaturgia: Sølvi R. Zuckermann
scenografia i kostiumy: Mari
Hesjedal
muzyka i realizacja dźwięku: Odin
Staveland
rekwizyty, produkcja techniczna:
Gøril Rostad
światła: Truls S. Yggeseth
maski: Therese Lia
tłumaczenie scenariusza na j. polski: Agata Miatkowska
polski dubbing: Katarzyna Romańska i Anna Pawłowska
realizacja dubbingu: Andrzej Ciża
tłumaczenie pospektaklowego spotkania na PJM: Eunika Lech, Joanna Mitschke-Mazur
Bilety: 40 zł (n), 30 zł (u)
Spektakl „Den stygge andungen / Brzydkie kaczątko”
prezentowany w Centrum Kultury ZAMEK w Poznaniu w ramach
realizowanego w latach 2022-23 projektu performatywnego
"Obecność", dzięki grantowi z Funduszy Norweskich i EOG