Centrum Kultury Zamek

MOJA MUZYKA #74 \ RHR+ \ Roman Haubenstock-Ramati i jego czasy

W roku 2019  przypada rocznica setnych urodzin Romana Haubenstocka-Ramatiego, wybitnego kompozytora urodzonego w Krakowie i w pierwszej fazie twórczości związanego z rodzinnym miastem oraz ze Lwowem, później tworzącego  w takich ośrodkach sztuki, jak Tel Aviv i Wiedeń. Wkład Haubenstocka-Ramatiego w budowanie nowego języka muzycznego, awangardowego, lecz zdyscyplinowanego w formie równa go z twórcami światowej miary, takimi jak: Cage, Stockhausen, Crumb, Ligeti, Xenakis.

Haubenstock był także prekursorem grafiki muzycznej, a co za tym idzie włączenia awangardy w nurt interdyscyplinarności sztuk, zespolenia teatru, sztuki plastycznej i muzyki w jedność, w przenikającą się całość.

W roku  setnej  rocznicy  urodzin, trzech muzyków, z których dwóch było związanych z MW2 oraz z krakowskim festiwalem RHR Kazimierz Pyzik, Piotr Kania, a także dwie artystki: śpiewaczka Blanka Dembosz, przedstawiająca muzykę współczesną w Polsce i za granicą oraz austriacka klarnecistka Teresa Doblinger od wielu lat  wykonująca muzykę Romana Haubenstocka-Ramatiego, pragną przypomnieć twórczość tego kompozytora, ukazując jego utwory w kontekście dzieł innych współczesnych mu twórców takich jak: George Crumb i Bogusław Schaeffer. Jeśli mowa o amerykańskim kompozytorze, analogie, które się nasuwają, to w przypadku dzieła Madrigals, book I barwa, traktowanie partii sopranu ad libitum, gęstość pulsujących barw i oczywiście podobnie jak u Haubenstocka traktowanie poezji bardzo skupione na treści, barwie i naturalnej melodii języka. 

Partytury graficzne, teatr instrumentalny, ruch, przenikanie się słowa, dźwięku, gestu, ruchu i mimiki to znowuż cechy, które łączą myśl kompozytorską  Bogusława Schaeffera i Romana Haubenstocka-Ramatiego.

Koncert RHR+ Roman Haubenstock- Ramati i jego czasy przeniesie odbiorców w czasy prawdziwej muzycznej awangardy.

Blanka Dembosz / sopran
Teresa Doblinger / klarnet basowy
Kazimierz Pyzik / kontrabas        
Piotr Kania / instrumenty perkusyjne

Blanka Dembosz 

Urodzona w Krakowie, ukończyła filologię polską na Uniwersytecie Jagiellońskim w 2002 roku oraz śpiew solowy na Akademii Muzycznej w Poznaniu w klasie prof. Ewy Wdowickiej w 2009 roku. Podczas studiów powołała do życia  Międzywydziałowe Koło Naukowe Muzyki Dawnej.

Swoje umiejętności doskonaliła na kursach mistrzowskich pod kierunkiem m.in. prof. Charlotte Lehmann i prof. Roberta Nakonecznego. Jest laureatką III nagrody na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym Iuventus Canti 2009 (Vrable, Słowacja).

Posiada w repertuarze muzykę różnych epok, od baroku po utwory współczesne.

Wraz z gambistą -  Kazimierzem Pyzikiem wykonuje zapomnianą muzykę polskiego baroku, a z wiolonczelistą - Łukaszem Laxym, pieśni  protestantów polskich doby renesansu. Dokonuje prawykonań  utworów polskich kompozytorów oraz polskich prawykonań dzieł kompozytorów zagranicznych. Dla Blanki Dembosz utwory komponowali i komponują: Katarzyna Taborowska, Paulina Załubska, Ewa Fabiańska-Jelińska, Katarzyna Kwiecień-Długosz,  Martyna Kosecka,  Jerzy Fryderyk Wojciechowski, Mateusz Ryczek, Patryk Lichota, Michał Ossowski, Michał Pawełek,  Rafał Zapała oraz Ryszard Lubieniecki.

Występowała z zespołem muzyki improwizowanej KakofoNIKT.

Brała udział m.in. w 41. i 47.Międzynarodowym Festiwalu  Muzyki Współczesnej „Poznańska Wiosna Muzyczna”, w 11., 13. i 17.Festiwalu Muzyki Pasyjnej i Paschalnej w Poznaniu, w Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Improwizowanej FRIV w Poznaniu, w festiwalu Sound Screen Festival w Bydgoszczy, w 28. i 30. Międzynarodowym Festiwalu Kompozytorów  Krakowskich,  III  Krakowskim Festiwalu  Akordeonowym  oraz Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej  Warszawska Jesień, z upodobaniem promując polską muzykę nową, w szczególności współczesną muzykę elektroniczną i improwizowaną.

Jest założycielką  Kolegium Muzyki Ewangelickiej , w którym śpiewa oraz  którym opiekuje się jako menadżer.

Jest też autorką scenariusza i reżyserką koncertu „Po drugiej stronie Lete” (premiera podczas Festiwalu Muzyki Pasyjnej i Paschalnej 2013),  dyrektorką artystyczną, pomysłodawczynią Festiwalu Głosu Nagłos(y) (Kraków  2017) oraz  inicjatorką i współtwórczynią ogólnopolskich warsztatów „Muzyka współczesna da się lubić!” w PSM II st. im. W. Żeleńskiego w Krakowie w 2013 r.,  gdzie prowadziła kurs wokalny poświęcony muzyce wokalno-instrumentalnej Witolda Lutosławskiego.

Jako nauczycielka śpiewu realizowała program Rady Królewskich Szkół Muzycznych ABRSM oraz brytyjski program Rockschool.

Prowadzi aktywną działalność pedagogiczną (kursy śpiewu "Kobiecy głos ma głos!", "Głos ma głos!", "Głos i elektronika")  w Krakowie (Centrum Kultury Dworek Białoprądnicki, Klub Kultury Chełm, Klub Kultury Wola) oraz  w Poznaniu ( Now Music. Nowowiejski School of  Music)  gdzie pracuje z seniorkami, z dziećmi, młodzieżą i osobami dorosłymi według swojej autorskiej metody.

Teresa Doblinger

(*1992), clarinet and dance, finished her master's in Performance Practice in Contemporary Music with Klangforum Wien at the Kunstuniversität Graz (Austria) in May 2019 with distinction. An exchange year in Brussels (Belgium) with the ensembles Ictus and Spectra broadened her musical horizon. Before she followed contemporary music oriented studies for Bass Clarinet with Ernesto Molinari in Bern (Switzerland) and a Minor in “Dance and Creation of Movement“ and collected experiences with “Théàtre Musical“. Courses like the “Darmstädter Ferienkurse für Neue Musik” and the “Impuls-Academy“ in Graz, as well as encounters with musicians like Beat Furrer, Mark Andre, Georges Aperghis, Jennifer Walshe, Helmut Oehring, Donatienne Michel-Dansac, Armand Angster, Harry Sparnaay, Petra Stump und Heinz-Peter Linshalm impressed her musical understanding. Furthermore, she's playing in various ensembles for contemporary music. In her own projects she's creating connections between music and movement. In October 2019 she's starting a dance formation in Torres Vedras (Portugal) with Perfomact. With her Duo partner Frederik Neyrinck (piano, composition) she's a NASOM awardee for 2020/2021.

Piotr Kania

Urodzony  w Krakowie, absolwent  filologii polskiej na Uniwersytecie Jagiellońskim i klasy perkusji Akademii Muzycznej w Krakowie.  Wieloletni perkusista zespołów Orkiestry Polskiego Radia i Telewizji w Krakowie i Filharmonii Krakowskiej.  Współpracował z zespołami: MW2, Capella Cracoviensis , Sinfonietta Cracovia ,Operą Krakowską, Narodową Orkiestrą Synfoniczną w Katowicach, Orkiestrą Filharmonii w Ostrawie.

Najlepiej realizuje się  w wykonawstwie muzyki współczesnej. Obecnie zajmuje się nauczaniem gry na instrumentach perkusyjnych i tworzeniem lub udziałem w interdyscyplinarnych projektach artystycznych. Jego zamiarem jest odnalezienie formuły artystycznej  stanowiącej syntezę różnych dziedzin sztuki i techniki i adekwatnej do współczesności.

Kazimierz Pyzik

Kompozytor i wykonawca specjalizujący się w muzyce dawnej jako gambista oraz w repertuarze współczesnym jako kontrabasista. Jest wykładowcą uczelni muzycznych w Poznaniu i we Wrocławiu.

Urodził się 10 czerwca 1955 roku w Krakowie. Studiował  w Akademii Muzycznej w Krakowie grę na kontrabasie, teorię muzyki oraz kompozycję w klasie Marka Stachowskiego. W Meistersinger Konservatorium w Norymberdze oraz w Koninklijk Conservatorium w Brukserli studiował grę na violi da gamba.

Swoją działalność koncertową dzieli na dwie grupy. Na różnych odmianach viol da gamba wykonuje głównie muzykę baroku i renesansu, występując z recitalami solowymi oraz z zespołami, m.in. Fiori musicali, Camerata Cracowia i Kolegium Muzyki Ewangelickiej. Założył też Consort viol da gamba. Jest członkiem Viola da Gamba Society of Great Britain. Na instrumentach współczesnych (wiolonczela, kontrabas) wykonuje głównie muzykę XX wieku. Jest członkiem stowarzyszenia "Muzyka Centrum", współpracuje z Zespołem MW2, Kwartetem Olgi Szwajgier, występuje także z recitalami solowymi. Na początku swej działalności koncertowej był członkiem orkiestry kameralnej Capella Cracoviensis oraz Krakowskiego Kwartetu Obojowego. Koncertował w niemal wszystkich krajach Europy i Stanach Zjednoczonych. Ma na swoim koncie wiele prawykonań światowych, nagrania radiowe, telewizyjne i płytowe
 

 

grafika: Roman Haubenstock-Ramati, Graphic Notation

Kup bilet BILET

Partner

Ta strona korzysta z plików cookie

Aby pozostawić tylko niezbędne cookie lub dostosować zgody na cookie analityczne lub marketingowe (które nie są niezbędne), dokonaj wyboru poniżej i kliknij "Zezwól na wybrane" Sprawdź Politykę prywatności aby uzyskać więcej informacji.

Wydarzenia

Data
Kategorie
Uczestnicy