MOJA MUZYKA #74 \ RHR+ \ Roman Haubenstock-Ramati i jego czasy
- TypMuzyka
- MiejsceSala Wielka
- Godzina g. 19
- Data 22.09.2019
- Cena 2
W roku 2019 przypada rocznica setnych urodzin Romana Haubenstocka-Ramatiego, wybitnego kompozytora urodzonego w Krakowie i w pierwszej fazie twórczości związanego z rodzinnym miastem oraz ze Lwowem, później tworzącego w takich ośrodkach sztuki, jak Tel Aviv i Wiedeń. Wkład Haubenstocka-Ramatiego w budowanie nowego języka muzycznego, awangardowego, lecz zdyscyplinowanego w formie równa go z twórcami światowej miary, takimi jak: Cage, Stockhausen, Crumb, Ligeti, Xenakis.
Haubenstock był także prekursorem grafiki muzycznej, a co za tym idzie włączenia awangardy w nurt interdyscyplinarności sztuk, zespolenia teatru, sztuki plastycznej i muzyki w jedność, w przenikającą się całość.
W roku setnej rocznicy urodzin, trzech muzyków, z których dwóch było związanych z MW2 oraz z krakowskim festiwalem RHR – Kazimierz Pyzik, Piotr Kania, a także dwie artystki: śpiewaczka – Blanka Dembosz, przedstawiająca muzykę współczesną w Polsce i za granicą oraz austriacka klarnecistka Teresa Doblinger od wielu lat wykonująca muzykę Romana Haubenstocka-Ramatiego, pragną przypomnieć twórczość tego kompozytora, ukazując jego utwory w kontekście dzieł innych współczesnych mu twórców takich jak: George Crumb i Bogusław Schaeffer. Jeśli mowa o amerykańskim kompozytorze, analogie, które się nasuwają, to w przypadku dzieła Madrigals, book I – barwa, traktowanie partii sopranu ad libitum, gęstość pulsujących barw i oczywiście podobnie jak u Haubenstocka traktowanie poezji – bardzo skupione na treści, barwie i naturalnej melodii języka.
Partytury graficzne, teatr instrumentalny, ruch, przenikanie się słowa, dźwięku, gestu, ruchu i mimiki to znowuż cechy, które łączą myśl kompozytorską Bogusława Schaeffera i Romana Haubenstocka-Ramatiego.
Koncert RHR+ Roman Haubenstock- Ramati i jego czasy – przeniesie odbiorców w czasy prawdziwej muzycznej awangardy.
Blanka Dembosz / sopran
Teresa Doblinger / klarnet basowy
Kazimierz Pyzik / kontrabas
Piotr Kania / instrumenty perkusyjne
Blanka Dembosz
Urodzona w Krakowie, ukończyła filologię polską na Uniwersytecie Jagiellońskim w 2002 roku oraz śpiew solowy na Akademii Muzycznej w Poznaniu w klasie prof. Ewy Wdowickiej w 2009 roku. Podczas studiów powołała do życia Międzywydziałowe Koło Naukowe Muzyki Dawnej.
Swoje umiejętności doskonaliła na kursach mistrzowskich pod kierunkiem m.in. prof. Charlotte Lehmann i prof. Roberta Nakonecznego. Jest laureatką III nagrody na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym Iuventus Canti 2009 (Vrable, Słowacja).
Posiada w repertuarze muzykę różnych epok, od baroku po utwory współczesne.
Wraz z gambistą - Kazimierzem Pyzikiem wykonuje zapomnianą muzykę polskiego baroku, a z wiolonczelistą - Łukaszem Laxym, pieśni protestantów polskich doby renesansu. Dokonuje prawykonań utworów polskich kompozytorów oraz polskich prawykonań dzieł kompozytorów zagranicznych. Dla Blanki Dembosz utwory komponowali i komponują: Katarzyna Taborowska, Paulina Załubska, Ewa Fabiańska-Jelińska, Katarzyna Kwiecień-Długosz, Martyna Kosecka, Jerzy Fryderyk Wojciechowski, Mateusz Ryczek, Patryk Lichota, Michał Ossowski, Michał Pawełek, Rafał Zapała oraz Ryszard Lubieniecki.
Występowała z zespołem muzyki improwizowanej KakofoNIKT.
Brała udział m.in. w 41. i 47.Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej „Poznańska Wiosna Muzyczna”, w 11., 13. i 17.Festiwalu Muzyki Pasyjnej i Paschalnej w Poznaniu, w Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Improwizowanej FRIV w Poznaniu, w festiwalu Sound Screen Festival w Bydgoszczy, w 28. i 30. Międzynarodowym Festiwalu Kompozytorów Krakowskich, III Krakowskim Festiwalu Akordeonowym oraz Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień, z upodobaniem promując polską muzykę nową, w szczególności współczesną muzykę elektroniczną i improwizowaną.
Jest założycielką Kolegium Muzyki Ewangelickiej , w którym śpiewa oraz którym opiekuje się jako menadżer.
Jest też autorką scenariusza i reżyserką koncertu „Po drugiej stronie Lete” (premiera podczas Festiwalu Muzyki Pasyjnej i Paschalnej 2013), dyrektorką artystyczną, pomysłodawczynią Festiwalu Głosu Nagłos(y) (Kraków 2017) oraz inicjatorką i współtwórczynią ogólnopolskich warsztatów „Muzyka współczesna da się lubić!” w PSM II st. im. W. Żeleńskiego w Krakowie w 2013 r., gdzie prowadziła kurs wokalny poświęcony muzyce wokalno-instrumentalnej Witolda Lutosławskiego.
Jako nauczycielka śpiewu realizowała program Rady Królewskich Szkół Muzycznych ABRSM oraz brytyjski program Rockschool.
Prowadzi aktywną działalność pedagogiczną (kursy śpiewu "Kobiecy głos ma głos!", "Głos ma głos!", "Głos i elektronika") w Krakowie (Centrum Kultury Dworek Białoprądnicki, Klub Kultury Chełm, Klub Kultury Wola) oraz w Poznaniu ( Now Music. Nowowiejski School of Music) gdzie pracuje z seniorkami, z dziećmi, młodzieżą i osobami dorosłymi według swojej autorskiej metody.
Teresa Doblinger
(*1992), clarinet and dance, finished her master's in
Performance Practice in Contemporary Music with Klangforum Wien at
the Kunstuniversität Graz (Austria) in May 2019 with distinction. An
exchange year in Brussels (Belgium) with the ensembles Ictus and
Spectra broadened her musical horizon. Before she followed
contemporary music oriented studies for Bass Clarinet with Ernesto
Molinari in Bern (Switzerland) and a Minor in “Dance and Creation
of Movement“ and collected experiences with “Théàtre Musical“.
Courses like the “Darmstädter Ferienkurse für Neue Musik” and
the “Impuls-Academy“ in Graz, as well as encounters with
musicians like Beat Furrer, Mark Andre, Georges Aperghis, Jennifer
Walshe, Helmut Oehring, Donatienne Michel-Dansac, Armand Angster,
Harry Sparnaay, Petra Stump und Heinz-Peter Linshalm impressed her
musical understanding. Furthermore, she's playing in various
ensembles for contemporary music. In her own projects she's creating
connections between music and movement. In October 2019 she's
starting a dance formation in Torres Vedras (Portugal) with
Perfomact. With her Duo partner Frederik Neyrinck (piano,
composition) she's a NASOM awardee for 2020/2021.
Piotr Kania
Urodzony w Krakowie, absolwent filologii polskiej na Uniwersytecie Jagiellońskim i klasy perkusji Akademii Muzycznej w Krakowie. Wieloletni perkusista zespołów Orkiestry Polskiego Radia i Telewizji w Krakowie i Filharmonii Krakowskiej. Współpracował z zespołami: MW2, Capella Cracoviensis , Sinfonietta Cracovia ,Operą Krakowską, Narodową Orkiestrą Synfoniczną w Katowicach, Orkiestrą Filharmonii w Ostrawie.
Najlepiej realizuje się w wykonawstwie muzyki współczesnej. Obecnie zajmuje się nauczaniem gry na instrumentach perkusyjnych i tworzeniem lub udziałem w interdyscyplinarnych projektach artystycznych. Jego zamiarem jest odnalezienie formuły artystycznej stanowiącej syntezę różnych dziedzin sztuki i techniki i adekwatnej do współczesności.
Kazimierz Pyzik
Kompozytor i wykonawca specjalizujący się w muzyce dawnej jako gambista oraz w repertuarze współczesnym jako kontrabasista. Jest wykładowcą uczelni muzycznych w Poznaniu i we Wrocławiu.
Urodził się 10 czerwca 1955 roku w Krakowie. Studiował w Akademii Muzycznej w Krakowie grę na kontrabasie, teorię muzyki oraz kompozycję w klasie Marka Stachowskiego. W Meistersinger Konservatorium w Norymberdze oraz w Koninklijk Conservatorium w Brukserli studiował grę na violi da gamba.
Swoją działalność koncertową dzieli na dwie grupy. Na
różnych odmianach viol da gamba wykonuje głównie muzykę baroku i renesansu,
występując z recitalami solowymi oraz z zespołami, m.in. Fiori musicali,
Camerata Cracowia i Kolegium Muzyki Ewangelickiej. Założył też Consort viol da
gamba. Jest członkiem Viola da Gamba Society of Great Britain. Na instrumentach
współczesnych (wiolonczela, kontrabas) wykonuje głównie muzykę XX wieku. Jest
członkiem stowarzyszenia "Muzyka Centrum", współpracuje z Zespołem
MW2, Kwartetem Olgi Szwajgier, występuje także z recitalami solowymi. Na
początku swej działalności koncertowej był członkiem orkiestry kameralnej Capella
Cracoviensis oraz Krakowskiego Kwartetu Obojowego. Koncertował w niemal
wszystkich krajach Europy i Stanach Zjednoczonych. Ma na swoim koncie wiele
prawykonań światowych, nagrania radiowe, telewizyjne i płytowe
grafika: Roman Haubenstock-Ramati, Graphic Notation