MOJA MUZYKA #72 \ „Retrotopia” Sebastian Dembski – mikro-opera multimedialna
- TypMuzyka
- MiejsceSala Wielka
- Godzina g. 20
- Data 6.05.2019
- Cena 2
Sebastian
Dembski
RETROTOPIA
Mikro-opera multimedialna na chór, orkiestrę kameralną, cztery magnetofony szpulowe oraz elektronikę.
W sztafecie historii „globalna epidemia nostalgii” przejęła pałeczkę po (stopniowo, aczkolwiek nieprzerwanie ulegającej globalizacji) „epidemii gorączki postępu”. Zygmunt Bauman, Retrotopia (2017)
Postęp technologiczny nie jest już gwarantem dobrobytu. Technologia w swoim rozwoju bierze górę nad człowieczeństwem oraz wpływa na funkcjonowanie umysłów, zmieniając sposób naszego doświadczania bycia z innymi. Kolejny poziom rozwoju technologicznego może przynieść nam więcej trosk i zmartwień niż rzeczywistego pożytku. To wszystko sprawia o obecności przeczucia, że przyszłość już nie jest marzeniem.
RETROTOPIA jest próbą stworzenia symbolicznej opowieści o charakterze metafizycznej analizy kondycji dzisiejszego świata oraz idących za nią wyzwań. Fundament konstrukcji intelektualnej opery stanowi pojęcie „retrotopii” - czyli „wizji osadzonej w utraconej/skradzionej/porzuconej, ale nieumarłej przeszłości” [Bauman 2017] , pozbawionej przywiązania do jeszcze niezaistniałej przyszłości. Ten „stan międzyczasu” konstytuuje pewną nieistniejącą w rzeczywistości strefę, wytworzoną pomiędzy punktami w czasie zmierzającymi w przeciwległych kierunkach. Wytworzona „kraina” stanie się impulsem dla odbiorców, ale również wykonawców, do przeprowadzenia metarefleksji nad aktualnym stanem (wszech)rzeczy.
Mikro-opera prezentowana w ramach dyplomu z kompozycji elektroakustycznej u dra hab. Rafała Zapały na Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego.
wystąpią:
Studentki i studenci Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego –
chór i orkiestra pod dyrekcją Michała Janochy:
flet - Karolina Karczewska
obój - Joanna Sadowska
klarnet - Patryk Kusz
saksofon - Beniamin Kosior
puzon - Paulina Nowakowska
perkusja - Marta Kaca
fisharmonia - Jakub Królikowski
I skrzypce - Katarzyna Stróżyk
II skrzypce - Beata Prus
altówka - Julia Polowczyk
wiolonczela - Martyna Słojewska
kontrabas - Weronika Kornatowska
chór:
Gabriela Wodiczko, Weronika Ratajczyk, Magdalena Chlebowska, Natalia Zwierzchowska,
Jakub Szpunt, Krzysztof Sobczuk, Mateusz Roszczyk
performerzy: Karolina Kubik, 师昱佳
scenografia - Patrycja Plich
magnetofony szpulowe i elektronika - Sebastian Dembski