ZAMEK Culture Centre

NIE HAŃBI, ALE…. \ O PRACY W POLSCE XXI WIEKU \ debata III: „Praca, godność, wybory. Związek między pracą, poczuciem wartości i preferencjami politycznymi”


Trzecia debata w ramach cyklu „Nie hańbi, ale... o pracy w Polsce XXI wieku". Gośćmi debaty będą: prof. Andrzej Leder, Edwin Bendyk, Maja Staśko i Marcin Czachor.

prowadzenie: prof. Przemysław Czapliński
kuratorzy cyklu: prof. Anna Musiała, prof. Przemysław Czapliński
organizatorzy: Centrum Otwartej Humanistyki, CK ZAMEK

Marcin Czachor – aplikant adwokacki, absolwent wydziałów prawa Uniwersytetu Adama Mickiewicza (UAM) i Université Libre de Bruxelles (ULB). Od 2006 do 2012 roku związany z belgijską centralą związkową Confédération des syndicats chrétiens (CSC-ACV), gdzie organizował m.in. sekcję polskich pracowników sektorów budowlanego i sprzątającego. Stypendysta programu Global Labour University (GLU) organizowanego przez Międzynarodową Organizację Pracy. W ramach GLU studiował w Instytucie Ekonomii Uniwersytetu Stanowego w Campinas (Brazylia). Współorganizator poznańskiej Letniej Szkoły Ekonomii Heterodoksyjnej i założyciel Wydawnictwa Ekonomicznego Heterodox. Od 2018 roku zaangażowany w międzynarodowy ruch na rzecz pluralizmu w naukach ekonomicznych Rethinking Economics. 


Tezy do dyskusji:
Według Michała Kaleckiego bezrobocie nie jest przymusem ekonomicznym, ale wyborem politycznym – narzędziem kapitału do dyscyplinowania świata pracy. Według niego utrzymanie pełnego zatrudnienia w długim okresie w warunkach kapitalistycznych stosunków produkcji nie jest możliwe. Z kolei ekonomia głównego nurtu postrzega pewien poziom bezrobocia jako konieczność w celu utrzymania wartości pieniądza. Neoczartalizm / Nowoczesna Teoria Monetarna (MMT) stanowi krytykę polityki gospodarczej inspirowanej ekonomiczną ortodoksją, ale i oferuje nowe spojrzenie na problem postawiony przez polskiego ekonomistę.


Lektury rekomendowane:

tekst pawła umińskiego

Paweł Umiński, Alternatywne podejście do pieniądza, 2014


Michał Kalecki , „Polityczne aspekty pełnego zatrudnienia

Andrzej Leder
– doktor habilitowany, profesor w Instytucie Filozofii i Socjologii PAN, psychoterapeuta. Wydał rozprawę filozoficzną: „Nauka Freuda w epoce ‘Sein und Zeit’", pracę na temat historii Polski: „Prześniona rewolucja, ćwiczenie z logiki historycznej”, rozprawy dotyczące idei filozoficznych w XX-wiecznej Europie: „Rysa na tafli. Teoria w polu psychoanalitycznym, i Był kiedyś postmodernizm”, a także, po angielsku: „The Changing Guise of Myths”. Naucza w Szkole Nauk Społecznych IFiS PAN i w Collegium Civitas.

Zamiast tez do dyskusji – pytanie:

Jeśli zgadzamy się z twierdzeniem Marksa, że człowieka uczłowieczyła praca, to kim będziemy, kiedy praca się skończy?

Lektura rekomendowana:
„Czarne mleko pijemy…, czyli o trudzie” z książki „Był kiedyś postmodernizm” (IFiS PAN 2018).

Edwin Bendyk – dziennikarz, publicysta i pisarz. Kierownik Działu naukowego tygodnika „Polityka”, zajmuje się  tematyką cywilizacyjną oraz relacjami między nauką i techniką a polityką, gospodarką, kulturą, życiem społecznym.  Autor wielu książek, w tym „Zatrutej studni” nominowanej do Nagrody Literackiej Nike w 2003 roku. Kurator programu „Miasto przyszłości / Laboratorium Wrocław” podczas Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016. Członek Polskiego PEN-Clubu. Zastępca redaktora naczelnego magazynu naukowego „Kultura i rozwój”. Prowadzi blog „Antymatrix”.

Tezy do dyskusji:

Kultura ma znaczenie! Rosnąca złożoność rzeczywistości społeczno-gospodarczej powoduje, że coraz trudniej analizować ją w kategoriach przyczynowo-skutkowych. Ba, jest w dużej mierze niemożliwe ze względu na złożoność właśnie, która powoduje że liniowe zależności tracą na znaczeniu, zarówno jeśli chodzi o możliwość oceny skutków pojedynczych wyborów, jak i działań władzy. Dlatego następuje separacja sfery sprawstwa prywatnego od sfery przynależności zbiorowej. W efekcie dochodzić może do pozornie paradoksalnych efektów, jak wybory sił bliskich kulturowo, choć niezgodnych z interesem ekonomicznym. Paradoks jest jednak pozorny – możliwość oddziaływania dowolnej władzy na rzeczywistość gospodarczą i siłę kapitału jest ograniczona. Wybieramy siłę najlepiej artykułującą My konstruowane wokół wspólnych wartości umożliwiających wspólne przeciwstawianie się przeciwnościom „obiektywnej rzeczywistości”.

Co więcej: ze względów demograficznych wkroczyliśmy w Polsce w okres, kiedy praca / bezrobocie przestały być problemem (w większej części kraju) i maleje problem płac. Rynek pracy staje się rynkiem pracownika. To tylko nasila konsekwencje powyższej tezy.

Lektura rekomendowana:

M. Gdula „Nowy autorytaryzm”, Warszawa 2017

Maja Staśko – feministka, krytyczka literacka, publicystka, doktorantka interdyscyplinarnych studiów w Instytucie Filologii Polskiej UAM. Autorka książki „Gwałt to przecież komplement. Czym jest kultura gwałtu?”.

Tezy do dyskusji:
Mówi się, że praca daje niezależność i wybór. Z pewnością – właścicielom wielkich korporacji i miliarderom. Dla reszty praca jest zaprzeczeniem niezależności i wyboru: przez 8 i więcej godzin jesteśmy zależni od wyborów naszych przełożonych. Po pracy zarobkowej czeka jeszcze więcej pracy – w domu (zwłaszcza na kobiety). Możemy co kilka lat wrzucić kartkę do urny w trakcie wyborów, ale codzienne wybory wielu z nas wyglądają tak: wziąć nadgodziny i mieć na czynsz czy nie brać i nie mieć. I to są wybory polityczne. Od wielu lat w parlamencie nie ma partii, która reprezentowałaby interesy pracowników. Dla pracowników wybory to nie stała i oczywista wartość, lecz ciągła walka. To nieustanne wywieranie nacisku na szefów i polityków: organizowanie się w związkach zawodowych, protesty, strajki. I to jest realna przestrzeń wyborów, nie urna wyborcza.

www.cho.amu.edu.pl

Lektura rekomendowana:

Biuletyn Inicjatywy Pracownic
„Biuletyn Inicjatywy Pracowniczej", nr 50 (najnowszy).

--------------------------------------------------------

Grafika przedstawia niebieskie kontury siedzących rozmawiających z sobą osób. Tło jest błękitne przecinane u góry poprzecznymi szarfami z napisami: „Make the common future possible again” , „ Centrum Humanistyki Otwartej” oraz poniżej wizerunków siedzących osób tytuł cyklu: „ Cykl Debat: Nie hańbi, ale ...o pracy w Polsce XXI wieku.”

This website uses cookies

If you want to accept only necessary cookies or adjust your consent for analytics or marketing cookies (which are not essential), make your selection below and click "Allow selected" Check Privacy policy for more information

Events

Date
Categories
Participants