Moja Muzyka #67\ŚWIATŁODŹWIĘKI cz. 2 \ SFERY
- TypMuzyka
- MiejsceSala Wielka
- Godzina g. 20
- Data 16.11.2018
Koncepcja:
człowiek i
maszyna / obraz i dźwięk / dźwięk i obraz naturalne i sztuczne / czyste i
przetworzone / obraz w dźwięku / dźwięk w obrazie / oko widzi to, co
realne / oko widzi to, co przetworzone / ucho słyszy to, co realne /
ucho słyszy to, co przetworzone.
Jedno słowo: opisujące wiele zjawisk
naraz, wiele płaszczyzn w jednej, wiele kontekstów jednocześnie.
Połączenie: nie drogą sumy, ale poprzez synergię. Wszystkie elementy
wpływają na siebie w czasie rzeczywistym, są jednym wyrażeniem. [...]
Jakub Królikowski
Fundacja Wspierania Kultury
- Our 'PL'ace Foundation
Philip Glass –
„Four Movements for two Pianos“:
Fabrizio
Soprano i Cheslav
Singh / fortepiany, Paweł Krupski / światło
SFERY
to improwizowana akcja muzyczna nawiązująca do koncepcji „muzyki
intuicyjnej” Andrzeja Bieżana (1945–1983) – pianisty, kompozytora i
performera. W jego koncepcji „Muzyki Teraz” ważna była zespołowa
medytacja, improwizacja, eksperymenty brzmieniowe, często z
wykorzystaniem nowych konstruowanych wg własnego pomysłu instrumentów.
Konstrukcja
akcji powstaje w wyniku stosowania podobieństwa – czyli równoległości,
powtarzania, zasady przeciwieństwa – czyli kontrastu i zasady
przechodzenia pomiędzy granicami kontrastującymi. Podstawowym środkiem
wypowiedzi akcji jest dialog muzyczny poszerzony w tym wypadku o sferę
wizualną – czyli światło. Wynikają z tego szerokie możliwości odbioru na
poziomie zarówno abstrakcyjnym jak i metaforyczno-symbolicznym.
Szabolcs Esztenyi
Już prawie patrzę na słońce
Księżyc / Joanna Wabik
Szábolcs
Esztényi / fortepian, Tadeusz Sudnik / live electronics, Joanna Wabik / światło
Fundacja Wspierania Kultury - Our ‘PL’ace Foundation
Fabrizio Soprano
Cheslav Singh
Pianista i pedagog. Jako solista występował na wielu scenach zagranicznych, zapraszany był także na festiwale jako gość honorowy. Działa aktywnie jako pedagog, a obecnie prowadzi dwa wyjątkowe kursy dotyczące oceny i interpretacji muzyki. Międzynarodowe doświadczenie w nauczaniu jest atutem, które wykorzystuje i pogłębia podczas swoich wielojęzycznych warsztatów i zajęć. Cały czas realizuje się artystycznie, występuje i nagrywa. Jest również zaangażowany w prowadzenie badań i pisanie o hinduskiej muzyce klasycznej.
Paweł Krupski
Szabolcs Esztényi
Urodzony w Budapeszcie kompozytor, pianista, improwizator i
pedagog. Od 1969 roku mieszka w Polsce. Studiował grę na fortepianie w klasie
Margerity Trombini-Kazuro i kompozycję u Witolda Rudzińskiego w Państwowej
Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie. Po studiach pozostał na stałe w Polsce. Występował jako pianista i improwizator na wielu
estradach koncertowych w kraju i za granicą. Jako kompozytor i wykonawca
własnych utworów brał udział w
Międzynarodowych Festiwalach Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień, Poznańska Wiosna Muzyczna, w
Warszawskich Spotkaniach Muzycznych, a także za granicą na Budapesti Zenei
Hetek, Donaueschinger Musiktage, Festiwalu Pianistycznym w Bergamo-Brescia,
Festival d'été de Lanaudière w Quebeku, Nordiske Musikdage oraz Rencontres
Internationales de Musique Contemporaine de Metz.
Dokonał wielu prawykonań dzieł polskich
kompozytorów (m.in. Kazimierza Serockiego, Rafała Augustyna, Pawła
Szymańskiego) oraz nagrań archiwalnych dla Polskiego Radia. Przez wiele lat
współpracował z Ferencem Lantosem i Márią
Apagyi, twórcami kreatywnej pedagogiki muzyczno-wizualnej. Obecnie pracuje jako
pedagog improwizacji fortepianowej w Szkole Muzycznej II stopnia im. Fryderyka
Chopina w Warszawie oraz na Uniwersytecie Muzycznym im Fryderyka Chopina w
Warszawie. Bierze udział w
kursach improwizacji fortepianowej dla uczniów i nauczycieli szkół
artystycznych,
jest zapraszany przez krajowe ośrodki
akademickie, a także instytucje węgierskie w celu wygłoszenia ilustrowanych
wykładów na temat kreatywnej pedagogiki i nauczania improwizacji. Jest laureatem m.in. I
nagrody I Ogólnopolskiego Konkursu Improwizacji Fortepianowej, nagrody
„Orfeusz” za wykonanie utworów Tomasza Sikorskiego i dorocznej Nagrody Związku
Kompozytorów Polskich. Od roku
1998 jest profesorem sztuk muzycznych. W 2009
roku został odznaczony Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski.
Tadeusz Sudnik
Muzyk, kompozytor, reżyser dźwięku w Studio Eksperymentalnym Polskiego Radia. Realizował zamówienia kompozytorskie muzyki elektronicznej, jak również nagrywał muzykę teatralną, filmową oraz płyty. Współpracował także z festiwalem Warszawska Jesień i Polskim Towarzystwem Muzyki Współczesnej.
Równocześnie rozpoczął działalność koncertową z zespołami grającymi muzykę intuicyjną. Pierwszym zespołem był Cytula Tyfun da Bamba Orchester (Andrzej Bieżan, Krzysztof Knittel, Mieczysław Litwiński, Tadeusz Sudnik). Potem występował z Helmutem Nadolskim, Andrzejem Mitanem, Andrzejem Przybielskim, Włodzimierzem Kiniorskim. Następnie rozpoczęła się wieloletnia współpraca z Tomaszem Stańko – Freelectronic oraz działania indywidualne w zakresie grania, nagrywania i przekształcania dźwięku, określane jako Studio Dźwięków Niemożliwych.
Do bardzo istotnych działań zaliczyć trzeba współpracę ze Zdzisławem Piernikem, Adamem Pierończykiem, zespołem Kawalerowie Błotni (Jerzy Kornowicz, Krzysztof Knittel, Ryszard Latecki, Mieczysław Litwiński, Tadeusz Sudnik, Tadeusz Wielecki).
W 2017 roku nakładem firmy Audio Cave został wydany album „Tadeusz Sudnik & His Friends In Art” w wersji cd i analogowej.
Joanna Wabik
Na co dzień akompaniuje do lekcji tańca klasycznego, uczy rytmiki, kreśli projekty architektoniczne, improwizuje na fortepianie. W artystycznych działaniach wykorzystuje wiedzę i umiejętności ze swojego doświadczenia zawodowego, życiowego oraz wykształcenia (Studia Architektury i Urbanistyki na Politechnice Krakowskiej oraz Rytmiki na Akademii Muzycznej w Poznaniu).
Ważniejsze realizacje: „PoPolytope” we współpracy z CK ZAMEK w Poznaniu, „Chmury” – I edycja Fresh Zone w ramach Festiwalu Sztuk Wizualnych Art Boom w Krakowie, „Ptasie radio” – 9. Przegląd Sztuki Survival we Wrocławiu, „Co w trawie piszczy” – XXVI Dni Sztuki Współczesnej w Białymstoku, „Do widzenia / do usłyszenia” w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach.