UNIWERSYTECKIE WYKŁADY NA ZAMKU \ „Śmiertelne skutki błędów w muzyce”
- TypEdukacja
- MiejsceSala Kominkowa
- Godzina g. 18
- Data 13.06.2017
Opisy praktyki muzycznej z
największych świątyń w Ameryce przed przybyciem Kolumba pokazują nam bogatą i
zaawansowaną kulturę muzyczną owych społeczności; kulturę, która w wielu
względach była odmienna od europejskiej, choć w niektórych aspektach ich
zbieżność jest zaskakująca. Muzycy w wielkich świątyniach byli fachowcami,
dobrze wyszkolonymi do nieskalanego wypełniania swego zawodu, świadomi swojej
odpowiedzialności by ich muzyczne ofiary składane bóstwom były perfekcyjne i
wolne od nawet najmniejszych zaniedbań, czy błędów. Źle zagrana nuta tak bardzo
obrażała bóstwo, że aby uniknąć jego zemsty na całej społeczności muzyk mógł
być skazany na śmierć. Chrześcijaństwo przyniosło z sobą do Nowego Świata inną
muzykę, dało też miejsce, by choć niektóre dawne melodie zostały włączone do
repertuaru muzyki sakralnej. Także w chrześcijaństwie muzycy zatrudnieni do
uświetnienia kultu byli zawodowcami, świadomymi swej misji, która miała być
sprawowana nieskalanie. Chociaż nie było groźby śmierci, jeśli artysta lub
kopista popełniał błąd, świadomość, że misją tej muzyki był kult samego Boga i
wyniesienie duszy ludzkiej ku Bogu, wymuszała na kompozytorach i artystach
szczególną staranność, by uniknąć w spotkaniach modlitewnych czegokolwiek, co
kojarzono ze strefą profanum i w ten
sposób nie grzeszyć przeciw Bogu, ani też zawinić przeciw bliźniemu, którego
źle dobrana, lub niepoprawnie wykonana muzyka rozpraszała zamiast skupiać i
przemieniać na lepsze. Sankcja za zaniedbania nie odnosiła się już do sfery
ciała, lecz duszy, która błąd odczytywała jako grzech. Chociaż rękopisy
muzyczne nie są wolne od błędów, sporadyczne niedoskonałości, które można
spotykać na tysiącach stron muzyki z misji i katedr w Ameryce, to jedynie
zwyczajne lapsusy ludzkie, a nie skutek braku szkolenia lub beztroskiej postawy
kopisty. Błąd i muzyka sakralna w Ameryce stanowi fundament to tegoż
rozważania.
Ks. prof. dr hab. Piotr Nawrot
SVD jest profesorem zwyczajnym na Wydziale Teologicznym UAM, jest też m.in. dyrektorem
artystycznym Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Renesansowej i Barokowej w
Ameryce „Misiones de Chiquitos”, dyrektorem Archiwum Misyjnego Indian Moxo w
San Igancio de Moxos (Boliwia) oraz Archiwum Misyjnego Indian Guarayo w
Urubicha (Boliwia). Na macierzystym
wydziale prowadzi wykłady z muzyki religijnej
i misjologii. W swych badaniach skupia
się na zagadnieniach ewangelizacji i kultury, transkrypcjach muzycznych dawnych
manuskryptów, m.in. redukcji boliwijskich i paragwajskich. Autor monografii i
artykułów w czołowych czasopismach międzynarodowych, edytor tekstów
muzycznych. Jest m.in. członkiem niemieckiego Anthropos Institut i Boliwijskiej Akademii Historii Kościoła.
Wielokrotnie wyróżniany m.in. medalem Królowej Izabeli Katolickiej,
przyznanym przez króla Hiszpanii Juana Carlosa I za organizację Międzynarodowego
Festiwalu Muzyki Renesansu kj h n i Baroku Amerykańskiego „Misiones de
Chiquitos” (2004), nagrodą im. Królowej Zofii przyznaną przez
Ministerstwo Spraw Zagranicznych oraz Współpracy Królestwa Hiszpanii za
osiągnięcia na polu zachowania i odbudowy dziedzictwa kulturowego (2011).