Centrum Kultury Zamek

Marek Wodzisławski UMGEBUNG | REZYDENCJE ARTYSTYCZNE wystawa


WYSTAWA CZASOWA

Ptaki z rodzaju altanników używają owoców, piór i błyszczących obiektów, by strojąc swoje altany, zwabić partnerki. Robią to, mimo że nie mają ubytków, które wymagałyby pozacielesnych uzupełnień. Dążą jednak do upiększenia siebie poprzez swoją architekturę. Działanie altanników jest więc protetyczne. Protezy można postrzegać jako estetyczną reorganizację i zwiększanie możliwości. Przedłużenia te przywracają funkcjonalność ciała. Stają się one integralne, tworząc organiczną, choć częściowo sztuczną, całość. 

Protezami posługują się wszystkie ciała. Pozyskując przedmioty-suplementy, wcielają je w siebie, czyniąc je organami cielesnymi. Korzystając z narzędzi, ozdób czy urządzeń, poszerzają swój potencjał. Proteza nie jest zatem jedynie uzupełnieniem ubytku, ale narzędziem wzbogacającym sposoby funkcjonowania w świecie.

Wystawa „Umgebung” koncentruje się na przedłużeniach ciała realizowanych poprzez odzież, architekturę, żywność, paliwo. Dom czy ubiór są nie tylko schronieniem/okryciem osłaniającym przed chłodem lub słońcem, lecz także formą komunikacji, kamuflażem, przestrzenią intymną czy składową ornamentu płciowego. Protetyczne przedmioty stają się użyczoną organicznością, również w ujęciu transgatunkowym. Zrywając z antropocentrycznym indywidualizmem, wystawa wskazuje na międzygatunkowe powiązania. 

Tytułowe „Umgebung” oznacza świat wokół, czyli środowisko. Wodzisławski, podążając za Elisabeth Grosz pyta, „czym jest owo zewnętrzne środowisko, ów kontekst, otoczenie, które pobudza i przekształca zamieszkujące je indywidualne i zbiorowe ciała”. Artysta zwraca uwagę na potrzebę kreatywności pojęciowej i posthumanistycznej wrażliwości. Bada granice protez i możliwość konstytuowania się na nowo. Stwarza przestrzeń do oswajania się z obcością; zaciera granice między tym, co przyrodzone, a co wybrane. Analizuje sens sztuczności w postnaturalnym świecie, stosując swoisty biorecykling. W wyniku artystycznej interwencji materiały naturalne, tkanki i biologiczne produkty uboczne przybierają formy paraużytkowe. Wodzisławski, modyfikując je, uzyskuje obiekty na pograniczu organizmu i przedmiotu; estetycznego kaprysu i zmaterializowanej filozoficznej myśli.


osoby kuratorskie: Jagna Domżalska, Kamil Gustaw Mizgala

produkcja: Jagna Domżalska, Kamil Gustaw Mizgala

wsparcie produkcyjne: Lidia Dziewulska

identyfikacja wizualna: Tocyn Berhso

WEŹ POD UWAGĘ, ŻE:

W Sali Brzozowej znajdują się ujęcia fotograficzne ukazujące nagość.

Wejście osób niepełnoletnich powinno być uzależnione od decyzji ich opiekunów(-ek).

Niektóre obiekty wykonane zostały ze spreparowanych ciał i tkanek ptaków zmarłych z przyczyn naturalnych/losowych.

Artysta pozyskał wszelkie materiały biologiczne z uwzględnieniem bezpieczeństwa ekosystemów, z wykorzystaniem własnej wiedzy specjalistycznej oraz w konsultacji z osobami eksperckimi. 

POZNAJ REZYDENTA

Marek Wodzisławski – mieszka i tworzy w Katowicach. Absolwent malarstwa katowickiej ASP. Obecnie doktorant na Wydziale Intermediów Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Interesują go narracje transgatunkowe, materialność życia, postewolucja oraz protetyczne przedłużenia ciała. Tworzy instalacje, wideo, fotografie, eksperymentuje z medium biologicznym.

Autor wystaw indywidualnych, m.in.: POV, CSW Zamek Ujazdowski w ramach cyklu Project Room (2021), Jouissance, Gdańska Galeria Miejska (2020). Uczestnik wystaw zbiorowych, m.in.: Bujność. Atlas nieskończonych możliwości, Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie (2022), No body, Henryk Fundacja (2022), Gray Mandorla Manifest, Gray Mandorla Studio (2021), Wystawa konkursowa 18. edycji Artystyczna Podróż Hestii, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie (2019).

AUDIODESKRYPCJA

#opisujemy

Grafika: Zielone wodorosty okrywają ciało mężczyzny. W górnej części grafiki, zapisany pofalowaną, złotą czcionką tytuł wystawy: UMGEBUNG. Poniżej czarną czcionką imiona i nazwiska rezydenta oraz osób kuratorskich.

Zdjęcie: Zbliżenie na twarz Marka. Jego spojrzenie skierowane jest wprost w obiektyw. Zdjęcie jest w ciepłych barwach. Dostrzegalna jest gra światła i cienia, szczególnie na jego twarzy.

WSPARCIE W TRAKCIE WYSTAWY

W przestrzeni wystawy spotkasz osoby, które troszczą się o tę przestrzeń i obiekty w niej zgromadzone. Osoby te możesz rozpoznać po biało-turkusowo-czarnych identyfikatorach. Pracowniczki i pracownicy chętnie Ci pomogą w trakcie Twojej wizyty.

DODATKOWE UDOGODNIENIA

Lubisz spędzać więcej czasu z obiektami, nie chcesz lub nie możesz długo stać, oglądając wystawę? Przed salą dostępne są krzesełka przenośne, zabierz jedno ze sobą. Po zakończonej wizycie odłóż je z powrotem, skorzysta z niego następna osoba. 

Dla osób, które lubią wiedzieć, czego się spodziewać w nowym miejscu, przygotowaliśmy przedprzewodnik.

POZNAJ ŚCIEŻKI DOSTĘPU

Wejście do Centrum Kultury ZAMEK jest utrudnione w związku z remontem. Prosimy, zwróć uwagę na tabliczki, wskazujące kierunek do wejścia głównego oraz do wejścia dla osób poruszających się na wózkach.

Ta strona korzysta z plików cookie

Aby pozostawić tylko niezbędne cookie lub dostosować zgody na cookie analityczne lub marketingowe (które nie są niezbędne), dokonaj wyboru poniżej i kliknij "Zezwól na wybrane" Sprawdź Politykę prywatności aby uzyskać więcej informacji.

Wydarzenia

Data
Kategorie
Uczestnicy