autorskie oprowadzanie / Daniel Kotowski - SIGNING/SINGING | JĘZYK MIGOWY DO LIZANIA - Rezydencje Artystyczne
-
TypRezydencje artystyczne
-
MiejsceSala Marmurowa
-
Godzina g. 17
-
Data 13.10.2023
[oprowadzanie w Polskim Języku Migowym, tłumaczone na język polski]
Wystawa SIGNING/SINGING Daniela Kotowskiego wprowadza odbiorców i odbiorczynie w temat zawłaszczenia języka migowego w sztuce, coraz częściej spotykanego we współczesnych pracach.
Wystawa SIGNING/SINGING Daniela Kotowskiego wprowadza odbiorców i odbiorczynie w temat zawłaszczenia języka migowego w sztuce, coraz częściej spotykanego we współczesnych pracach.
Podsumowujące
research artysty wideo porusza, obok kolonizacji języka, także kontekst
ucieleśniania władzy. Zderzając język migowy i estetykę queer z
nazistowską architekturą, odnosi się krytycznie zarówno do pojęcia
władzy, jak i wykluczenia. Wskazuje na analogię z pełnymi gestykulacji i
ekspresji ciała propagandowymi przemówieniami przywódców.
„Słyszące”
środowisko artystyczne traktuje język migowy jako działanie czysto
performatywne i wizualne. Artysta zaś zauważa zjawisko jego
fetyszyzacji, dotykające też osoby głuche. Wystawa jest podsumowaniem
badań artysty w ramach projektu „Język migowy do lizania”, który
realizował podczas swojej rezydencji w Centrum Kultury ZAMEK w Poznaniu.
INNE OPROWADZANIA:
13.10, g. 17 | Autorskie oprowadzenie po wystawie | wstęp wolny / oprowadzanie w Polskim Języku Migowym, tłumaczone na język polski
13.10, g. 17 | Autorskie oprowadzenie po wystawie | wstęp wolny / oprowadzanie w Polskim Języku Migowym, tłumaczone na język polski
___
DANIEL
KOTOWSKI - artysta wizualny, performer. Absolwent Akademii Sztuk
Pięknych w Warszawie (2018) oraz Polsko-Japońskiej Akademii Technik
Komputerowych w Warszawie (2016). Uczestnik Szkoły Doktorskiej Akademii
Sztuk Pięknych w Gdańsku. Jego praktyka artystyczna jest punktem wyjścia
do refleksji o sposobach istnienia. Obserwuje doświadczenia oraz
relacje międzyludzkie, a także sposób, w jaki jesteśmy postrzegani przez
inne jednostki. Jego prace często odnoszą się do pojęcia biowładzy i
biopolityki. Szczególnie zajmują go kategorie „kompletności” i
„niekompletności”, ich ambiwalencja oraz ukryty potencjał. O sobie mówi,
że jest wyznacznikiem niekompletności, niezgodnym z normą, bo jest
Głuchy i nie posługuje się mową. Poprzez swoją sztukę rozwija autorską
strategię komunikacji. Posługuje się różnymi formami wypowiedzi,
wykonuje performans, projektuje, tworzy instalacje, fotografie, obiekty i
filmy wideo. Swoje działania performatywne i prace prezentował m.in. w
Zachęta Narodowej Galerii Sztuki w Warszawie oraz Muzeum Sztuki
Nowoczesnej w Warszawie, Galerii Labirynt w Lublinie, BWA Wrocław we
Wrocławiu.
---
Zdjęcie
przedstawia intensywnie różowe buty typu Crocs, oraz kawałek śliskiej
tkaniny w tym samym kolorze na tle rudej, marmurowej posadzki i
brązowych marmurowych ścian. Obraz jest rozmazany, co tworzy złudzenie
stojącej w kadrze postaci. Na zdjęcie nałożony jest ziarnisty filtr oraz
białe napisy z informacjami o wystawie. 