Romuald Krężel
Artysta pracujący w polu sztuk performatywnych. Ukończył studia na Wydziale Aktorskim w Szkole Filmowej w Łodzi oraz w Instytucie Teatrologii Stosowanej w Gießen (Niemcy) na Wydziale Choreografii i Performansu. Jego prace, sytuujące się na przecięciu współczesnego teatru, performansu, choreografii i sztuk wizualnych, poruszają tematy pracy w dziedzinie sztuki, a także badają relacje pomiędzy sztuką a zmianami klimatycznymi.
Współpracował do tej pory z artystami takimi jak Monica Duncan, Emmilou Rößling, René Alejandro Huari Mateus, Weronika Szczawińska czy z grupą Komuna//Warszawa. Jego prace były prezentowane w wielu prestiżowych instytucjach i na licznych festiwalach w Europie, m.in.: HAU Hebbel am Ufer i Performing Arts Festival w Berlinie, Spielart w Monachium, Hellerau w Dreźnie, Kunstlerhaus Musounturm i Kunstverein we Frankfurcie, Thèâtre de la Cité Internationale w Paryżu czy Festiwalu Malta w Poznaniu.
Uhonorowany licznymi stypendiami artystycznymi i badawczymi, m.in. Nowego Teatru w Warszawie, Narodowego Centrum Kultury (Młoda Polska), czy WimmelResearch-Fellowship ufundowanym przez Akademię Schloss Solitude w Stuttgarcie.
W ramach rezydencji w CK ZAMEK w Poznaniu, Romuald Krężel, chciałby podjąć się próby zbadania, w jaki sposób przejawy, ślady, odpryski zmieniającego się klimatu możemy dostrzec w performującym ciele, w afektywnych działaniach, w kreowanych na żywo, przed oczami widza obrazach. Czy zmieniający się klimat i globalne ocieplenie, są widoczne we współczesnych sztukach performatywnych? W jakim stopniu możemy ich ślady faktycznie dostrzec, a w jakim będzie to nasza projekcja? Czy świadomość epoki antropocenu zmienia sposoby performowania, a jeśli tak, to jak?
--
Zdjęcie przedstawia Romualda Krężela - młodego mężczyznę z brodą.
Ubrany jest w czarne spodnie i sweter, siedzi po turecku na szarej
podłodze w pokoju, w którym są jedynie otaczające go kręgiem rośliny
doniczkowe.
ZOBACZYĆ (ZMIANY) KLIMAT(U) \kwiecień 2021
„Zobaczyć (zmiany) klimat(u)” to projekt artystyczno-badawczy zainicjowany przez Romualda Krężela na początku 2020 roku w Akademii Schloss Solitude w Stuttgarcie i kontynuowany wspólnie z choreografem i performerem René Alejandro Huari Mateusem. Jego główną inspiracją jest teoria hiperobiektów Timothego Mortona. Hiperobiekty (jak np. globalne ocieplenie lub zmiany klimatu) jako masywnie rozprzestrzenione w czasie i przestrzeni zjawiska-obiekty wymykają się ludzkim możliwościom poznawczym. Nie możemy ich zobaczyć, dotknąć, zmierzyć, usłyszeć, powąchać etc. Pozostaje nam tylko śledzić ich niebezpośrednie przejawy, tropić ich ślady, natrafiać na ich odpryski, odczuwać ich wpływ.
Rezydencja artystyczna odbywa się we współpracy z Clarą Reiner, René Alejandro Huari Mateusem i Monicą Duncan.