Centrum Kultury Zamek

Liliana Zeic


Artystka wizualna, doktora sztuk pięknych (ur. 1988). Absolwentka Wydziału Sztuk Pięknych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, w 2011 roku studentka Uniwersytetu Warszawskiego. W 2017 roku obroniła pracę doktorską pt. „Pragnienie kontaktu” na toruńskim Wydziale Sztuk Pięknych (promotorka Elżbieta Jabłońska). Od 2013 roku członkini Grupy nad Wisłą. Finalistka Forecast Forum w Haus der Kulturen der Welt w Berlinie w 2017 roku. Laureatka nagrody publiczności: Spojrzenia 2019: Nagroda Deutsche Bank. W swojej działalności artystycznej analizuje problematykę społeczną z perspektywy radykalnej wrażliwości, zakorzenionej w praktyce i nieheteronormatywności, zastanawiając się nad jej konstrukcją i potencjalnością oraz bada miejsce Innego w budowaniu projektów państwowych.

--

Zdjęcie to portret artystki. Stoi na wprost obiektywu, głowę ma lekko skierowaną w bok. Ma na sobie czarną koszulkę z krótkim rękawem i dwa kolczyki w lewym uchu. Artystka ma bardzo krótkie włosy. Na rękach widoczne są tatuaże.

ŁAGODNY BIEG W DÓŁ \ kwiecień–czerwiec 2020

Artystka Liliana Zeic (dawniej Piskorska) podejmie się przebadania narracji wytwarzanych w obrębie teorii spiskowej tzw. marksizmu kulturowego oraz zrealizuje cykl spotkań umożliwiających emocjonalne przetwarzanie prawicowego dyskursu. Teoria „marksizmu kulturowego” wrosła na stałe w europejski dyskurs polityczno-społeczny i opiera się na przekonaniu, że pomimo upadku komunizmu, jest on nadal praktykowany w sposób niebezpośredni – kulturowy, poprzez „lewicową wojnę podjazdową”. Ta „piąta kolumna”, inaczej nazywana równościową polityką Unii Europejskiej, przejawiać ma się poprzez wspieranie rozpadu tradycyjnego modelu rodziny, propagowanie równości kobiet i mniejszości seksualnych oraz apologię praw człowieka czy lewicowy dyskurs ekologiczny, której to działania są postrzegane jako strategie ponownego wprowadzania ustroju socjalistyczno-
-komunistycznego. W Polsce teoria ta widoczna była w środowiskach radykalnie prawicowych, skąd przesączyła się do medialnego i politycznego mainstreamu i zagościła w nim na stałe.

Dla projektu Liliany Zeic ważna jest koncepcja „Głębokiej opowieści” stworzona przez Arlie Russell Hochschild, która tłumaczy, w jaki sposób tworzą się radykalnie prawicowe i konserwatywne postawy polityczne i zachowania społeczne. „Głęboką historię, opowieść »czuje się jakby«, to historia opowiadana przez uczucie językiem symboli. Nie skupia się na faktach. Mówi nam, jak rzeczywistość jest odczuwana”.
Artystka w swojej pracowni stworzy przestrzeń odbioru oraz wydarzeń. Zrealizuje performatywno-dyskusyjny cykl spotkań, umożliwiających emocjonalne przetwarzanie potęgującego się prawicowego dyskursu, zgodnie z myślą, że „[…] bardziej niż kiedykolwiek prawda wymaga emocjonalnego systemu przekazu, który przemawiałby do doświadczenia, do pamięci i do nadziei” (Postprawda, Matthew d’Ancona, 2018).


Oś czasu

Ogródki i antykultura. Krótka historia marksizmu kulturowego. Tekst napisany przez Aleksego Wójtowicza na zaproszenie Liliany Piskorskiej, w ramach projektu "Łagodny bieg w dół".

Nie bez przyczyny w wielu językach kulturę się „uprawia” – niczym ogród. Naturalne równa się pożądane, tak jak pożądanymi są trefione w kulki bukszpany czy pnące róże, nie-naturalne jest wszystkim tym, co przychodzi skądinąd i nie jest przewidziane w planie rozwoju ogrodu. Można pielić, można też chlusnąć herbicydem – ale zawsze w imię przywrócenia do stanu pierwotnie założonego ładu. W takim zwróconym ku przeszłości post-rusyzmie głównie chodzi o to, że kiedyś to było i wszyscy pamiętamy, jak niby było świetnie – a teraz jest inaczej i gorzej zarazem. Stonka jest zrzucana przez wroga, który równocześnie drąży krecie korytarze pod trawnikiem; rutynowe ogrodnicze zajęcia przeradzają się front walki z narastającymi przeciwnościami, które niechybnie sprzysięgły się z kapryśną pogodą.

Tekst oraz ilustrująca go oś czasu do przeczytania w Magazynie Postmedium, kliknij tutaj

Poniżej prezentujemy oś czasu, przygotowaną przez Aleksego Wójtowicza pt. Ogródki i antykultura. Krótka historia marksizmu kulturowego
oś czasu

Ta strona korzysta z plików cookie

Aby pozostawić tylko niezbędne cookie lub dostosować zgody na cookie analityczne lub marketingowe (które nie są niezbędne), dokonaj wyboru poniżej i kliknij "Zezwól na wybrane" Sprawdź Politykę prywatności aby uzyskać więcej informacji.

Wydarzenia

Data
Kategorie
Uczestnicy