Patryk Piłasiewicz
Kontrabasista, dyrygent, kompozytor.
Adiunkt w Katedrze Jazzu Akademii Muzycznej w Poznaniu. Obronił doktorat z dyrygentury (2012). Od 2001 roku prowadzi Big Band Akademii Muzycznej w Poznaniu oraz realizuje własne inicjatywy artystyczne z pogranicza sztuk muzycznych i wizualnych. Bierze udział w konferencjach naukowo-artystycznych, przedstawiając wykłady dotyczące związków muzyki z innymi dziedzinami twórczości (architektura, fotografia, film). Pracuje w Orkiestrze Filharmonii Poznańskiej (solista-kontrabas). Założyciel i prezes Stowarzyszenia Miłośników Twórczości Krzysztofa Komedy „Astigmatic”. Zdobył 1. Miejsce w Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Komedy (1997) oraz szereg nagród i wyróżnień na konkursach i festiwalach big-bandowych (Nowy Tomyśl, Bydgoszcz).
Od 2012 roku realizuje projekt upamiętniający udział Polaków w złamaniu szyfrów Enigmy. W trakcie realizacji projektu odnalezione i poddane digitalizacji zostało archiwum poznańskiego matematyka i muzyka – Henryka Zygalskiego.
--
Zdjęcie jest biało-czarnym portretem rezydenta. Po lewej stronie fotografii widać jego sylwetkę, siedzi na wprost obiektywu, ale jego wzrok jest skierowany w bok. Z prawej strony zdjęcia widać z kolei fragment skrzypiec, które prawdopodobnie wiszą na ścianie i na których gra artysta.
WIESŁAW MYŚLIWSKI, TARAS PROCHAŚKO. Z RÓŻNYCH STRON TYCH SAMYCH GÓR \ (kwiecień-październik)
Projekt ma charakter interdyscyplinarny. Umiejscowiony na obrzeżach literatury, muzyki i sztuk wizualnych stanowi próbę zadania pytania o sposób, w jaki współczesny człowiek odbiera słowo, dźwięk i obraz. Punktem wyjścia do stworzenia projektu jest twórczość dwóch wybitnych współczesnych pisarzy: Wiesława Myśliwskiego (Polska) i Tarasa Prochaśki (Ukraina). Elementem wspólnym języka obu twórców jest wrażliwość na słowo jako nośnik synestetycznej wieloznaczności – jego brzmienie, kolor, zapach, przestrzeń skojarzeń wykraczającą poza słownikowy schemat. Eksplorowanie tych przestrzeni jest dla twórców sposobem wejścia w świat pamięci, ulotności wspomnień i bogactwa kryjących się w nich przeżyć, możliwych do odszyfrowania poza nawiasem dosłowności. Krajobrazy Myśliwskiego i Prochaśki są bliskie sobie poprzez nadawanie znaczenia szczegółom, okruchom zdarzeń. Potraktowanie ulotności jako siły sprawczej staje się otwarciem drogi zrozumienia istoty rzeczy i inspiracją do rozwinięcia znaczenia słowa poprzez jego potencjał muzyczny i wizualny. W projekcie współistnieją trzy elementy, wzajemnie określające się i przenikające: tekst, muzyka i projekcja wizualna. W zamyśle wykonawców każdy z tych elementów wykracza poza swój naturalny obszar: obraz znaczy jak słowo i brzmi jak wielowarstwowa partytura, dźwięk obrazuje i prowadzi tekstową narrację, a słowo rezygnuje z semantyki na rzecz muzycznego brzmienia i kolorystyki. Warstwa muzyczna składa się z zebranych i uporządkowanych w soundscape dźwięków z miejsc związanych z twórczością obu pisarzy (Sandomierz, Lwów, Stanisławów), brzmienia instrumentów akustycznych realizujących partie skomponowane oraz improwizacje, brzmienia obiektów traktowanych jak instrumenty (maszyna do pisania, książka, instrumenty piśmiennicze, rzutnik slajdów). Warstwa tekstowa skomponowana jest fragmentów tekstów Wiesława Myśliwskiego oraz Tarasa Prochaśki, czytanych przez lektorów oraz poddanych interwencji elektronicznej. Warstwa wizualna ma formę przygotowanej projekcji, która składa się z obrazów (fotografii, grafiki, wideo) związanych z twórczością pisarzy (field recordings). Projekcja prezentowana jest symultanicznie za pomocą dwóch rzutników cyfrowych oraz analogowego rzutnika slajdów, traktowanego również jako instrument muzyczny.
Wszystkie elementy tworzą spójną całość, prezentowaną jednocześnie (warstwy: tekstowa, wizualna i muzyczna przenikają się w jednoczesnym procesie narracji koncertowej). Koncert podzielony jest na dwie części. Czas trwania całości - 90 minut. Celem projektu jest zachęcenie odbiorców do bliskiego kontaktu z twórczością Wiesława Myśliwskiego i Tarasa Prochaśki oraz podjęcia refleksji nad znaczeniem słowa, dźwięku i obrazu. Kontekstem tej refleksji jest wrażliwość i sposób percepcji człowieka poddanego ciągłemu oddziaływaniu szumu informacyjnego. Próba odczytania słów, dźwięków i obrazów poza granicami ich dosłowności może być sposobem odnalezienia własnego sposobu zrozumienia świata.
Wykonawcy:
Patryk Piłasiewicz (Polska) - kontrabas, elektronika, fujara, instrumenty perkusyjne, cytra
Ostap Mańko (Ukraina) - skrzypce, elektronika
Andrzej Konieczny (Polska) - perkusja, elektronika
Sergiy Petlyuk (Ukraina) - projekcja wizualna
Wydarzenia, które odbyły się w ramach rezydencji:
25-26.04.
OTWARTE PRÓBY PATRYKA PIŁASIEWICZA
9.05.
SPOTKANIE Z PATRYKIEM PIŁASIEWICZEM I OSTAPEM MAŃKO
17.06.
SPOTKANIE Z TARASEM PROCHAŚKO
17.06.
KONCERT LEKSYKON
5.12.
KONCERT WIDNOKRĄG