
OPOWIEŚCI KIEKRZA
-
TypCentrum Praktyk Edukacyjnych
TURNUS 2024
Projekt koncentruje się na ożywieniu dawnego Ośrodka Szkolenia Policji w Kiekrzu (jego historii i obecnej przestrzeni). Jest on położony nad brzegiem jeziora, które niegdyś było centrum życia społecznego i kulturalnego mieszkańców. Jednak szczególnie latem okolice Jeziora Kierskiego zostają zdominowane przez wczasowiczów, co sprawia, że mieszkańcy(-ki) rzadziej spędzają czas wolny nad jeziorem. Ośrodek policji, który kiedyś był miejscem tętniącym życiem, od lat popada w ruinę.
Działania będą skupione wokół tematów związanych z uspołecznianiem pamięci oraz odzyskiwaniem niedostępnych przestrzeni publicznych. Zostaną zrealizowane poprzez plenerowe warsztaty, spotkania z osobami twórczymi czy spacery fotograficzne. Równolegle do nich tworzone będą fundamenty pod Archiwum Społeczne związane z historią i wspomnieniami o Ośrodku Szkolenia Policji (wywiady, publiczna i prywatna zbiórka fotografii).
Poprzez nasz projekt chcemy na nowo tchnąć życie w opuszczony ośrodek i zaprosić mieszkańców(-ki) do wspólnego działania na rzecz lokalnej społeczności. Głównym celem jest odzyskanie przestrzeni wspólnych, które są niedostępne, za to istotne dla Kiekrzan(-ek) znacznie bardziej niż dla przyjezdnych.
Uważamy, że zainteresowanie tematami przestrzeni wspólnej, dziedzictwa, historii i infrastruktury zachęci mieszkańców(ki) do wspólnego działania oraz pobudzi oddolne inicjatywy w innych miejscach.
Pomysłodawczynie i koordynatorki projektu:
Aleksandra Litwinowicz – mieszkanka Kiekrza, architektka (absolwentka Politechniki Poznańskiej), edukatorka architektoniczna (absolwentka międzyinstytucjonalnych studiów podyplomowych Archi:kultura – edukator architektoniczny na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie). Prowadzi warsztaty kreatywne dla dzieci, młodzieży i dorosłych. Mama czwórki dzieci.
Joanna Maćkowiak – przewodniczka miejska, na co dzień pracująca w Centrum Szyfrów Enigma, jednostce wystawienniczo-edukacyjnej działającej w ramach Poznańskiego Centrum Dziedzictwa. Zaangażowana w organizację wydarzeń i działań związanych z grami fabularnymi, mających na celu ich popularyzację i wykorzystywanie w animacji kulturowej.
Magdalena Przybylska – absolwentka spec. Interdyscyplinarne Projekty Kuratorskie na kierunku Wiedza o Teatrze (Uniwersytet Adama Mickiewicza), obecnie pracuje w Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu. Tam współodpowiedzialna jest za produkcję i koordynację wydarzeń. Ponadto jako studentka psychologii, rozwija się w działaniach związanych z edukacją i animacją społeczności lokalnych.
Monika Roszyk – poznanianka, absolwentka kierunku Zarządzanie Instytucjami Artystycznymi na Uniwersytecie Gdańskim oraz kierunku Sztuki Społeczne na Uniwersytecie Warszawskim. Od 2017 roku z zamiłowania tancerka swingowa i animatorka sceny tańców swingowych. Na co dzień zajmuje się programem Centrum Inicjatyw Lokalnych w Urzędzie Miasta Poznania.