Centrum Kultury Zamek

OBECNOŚĆ \Spektakl (sit-up) „Hamer”, reż. Justyna Sobczyk / Teatr 21

Karolina Hamer rzuca nowe wyzwanie. Sobie i publiczności. Pływaczka i aktywistka, zdobywczyni 173 medali – również na Mistrzostwach Świata i Europy, jedna z liderek protestu osób z niepełnosprawnościami, która dokonała pierwszego w polskim sporcie coming outu. Tym razem wystąpi w pierwszym na świecie sit-upie. Sit-up to zaczepka do przemyśleń. Zupełnie nowa, solowa sceniczna formuła komediowo-dramatyczna. Pozwala na wspólne, głębokie zanurzenie w opowieści o byciu ziomalką z osiedla w Tychach, mistrzynią pływania, biseksualną kobietą z niepełnosprawnością. W hiphopowym rytmie, w stylu dowolnym, płyniemy przez peerelowskie blokowiska i baseny olimpijskie, szpitale, szkoły, protesty sejmowe i uliczne – aż do brzegu, do pytania o miejsce, w którym jesteśmy jako społeczeństwo, o miejsce w nim kobiet i osób nienormatywnych. O to, jak urządzamy świat. Będzie śmiesznie.

Dotychczas moją sceną były głównie baseny olimpijskie. Teatr i sport wydają się być odległymi światami, ale startowanie w zawodach pływackich to także <<występy>>. Z jednej strony teatr to dla mnie coś nowego (nowa przestrzeń do wypowiedzi), a z drugiej strony czuję, że jestem u siebie” - Karolina Hamer, główna bohaterka spektaklu.  

 

w roli głównej: Karolina Hamer
reżyseria: Justyna Sobczyk
scenariusz: Karolina Hamer, Magdalena Staroszczyk
dramaturgia, praca ze słowem: Magdalena Staroszczyk
scenografia, kostiumy: Magdalena Łazarczyk
muzyka: Sebastian Świąder
wizualizacje: Łukasz Sosiński
reżyseria światła: Dariusz Zabiegałowski
kierowniczka produkcji: Monika Balińska
producent Teatr 21 – Marceli Sulecki

Spektakl powstał we współpracy Teatru 21 i STUDIO teatrgalerii. Spektakl wyprodukowano w 2021 r. w ramach programu Centrum Sztuki Włączającej / Teatr 21, który współfinansowany był
przez Miasto Stołeczne Warszawa.

___
RECENZJE: 

"Jej historia to gotowy materiał na film. Stand-up paraolimpijki bawi i uczy. Hamer ma to, co nazywa się mocną sceniczną obecnością. Zagarnia publiczność i rzuca jej wyzwanie, jednocześnie świetnie nawiązując z nią kontakt. Buduje na scenie wizerunek twardej, pewnej siebie dziewczyny z Tych, która idzie po swoje i nie boi się opowiadać o niekiedy dramatycznych porażkach. I która wreszcie sprzeciwia się próbom traktowania jako maskotki czy to ruchu paraolimpijskiego, czy feministycznego, czy LGBTQ" - Witold Mrozek, Gazeta Wyborcza. (https://wyborcza.pl/7,75410,27815828,jej-historia-to-gotowy-material-na-film-stand-up-paraolimpijki.html )

 Hamer jest kameralnym spektaklem o dużej mocy. To przykład praktycznej realizacji głoszonych przez Teatr 21 postulatów dotyczących dostępu do sceny, reprezentacji i sprawczości osób z niepełnosprawnościami. Ale to także przyczynek do namysłu nad konstruowanymi społecznie pojęciami niepełnosprawności i sprawności oraz napięciem między nimi" - Marcelina Obarska, Culture.pl (https://culture.pl/pl/dzielo/hamer-rez-justyna-sobczyk)

https://czaskultury.pl/artykul/bomba/
https://didaskalia.pl/pl/artykul/pokazmy-fcka-systemowi
https://teatralny.pl/rozmowy/odzyskac-ukryte,3430.html
https://www.vogue.pl/a/karolina-wypada-z-pudelka-czyli-paraolimpijka-na-scenie
https://teatrdlawszystkich.eu/niezatapialna-w-swiecie-zatopionym/
https://teatr-pismo.pl/18221-nie-mozemy-sie-doczekac-swojej-przestrzeni/
_________________

 

Teatr 21 – zespół teatralny, którego aktorami są głównie osoby z zespołem Downa i autyzmem. Działając nieprzerwanie od 2005 roku stworzył kilkanaście spektakli prezentowanych w teatrach i instytucjach w całej Polsce. Grupa występowała na festiwalach krajowych (m.in. Wrocław, Poznań, Gdańsk, Kraków) i zagranicznych (Praga, Berlin, Helsinki, Freiburg). Oprócz działalności artystycznej Teatr 21 zajmuje się również edukacją, pedagogiką teatru, działalnością wydawniczą, organizuje konferencje, wykłady i pracuje w międzynarodowych sieciach. W 2021 Teatr 21 został nagrodzony Paszportem POLITYKI w kategorii “Teatr”.

 

Centrum Sztuki Włączającej – prowadzona przez Teatr 21 od 2020 roku społeczna instytucja kultury współfinansowana przez m.st. Warszawę, w całości poświęcona twórczości artystów z niepełnosprawnościami i włączaniu w pole sztuki, kultury i nauki różnorodnych grup społecznych. Centrum Sztuki Włączającej i Fundacja Teatr 21 przygotowują się do otwarcia długo wyczekiwanej siedziby na warszawskiej Pradze Północ.

STUDIO teatrgaleria to jedna z najważniejszych eksperymentalnych scen w Polsce zarządzana przez dyrektora naczelnego teatru Romana Osadnika od 2011 roku. W kwietniu 2016 roku kierownictwo artystyczne teatru objęła reżyserka Natalia Korczakowska, a galerii ‒ krytyczka i historyczka sztuki Dorota Jarecka.

Karolina Hamer – medalistka Mistrzostw Świata i Europy w pływaniu, paraolimpijka oraz laureatka wielu  nagród, m.in. Nagrody Najlepszego Sportowca z niepełnosprawnością ruchową w Polsce oraz Wyróżnienia Komitetu Paraolimpijskiego za łączenie działalności społecznej z uprawianiem sportu, aktywistka. W 2018 została jedną z twarzy protestu osób z niepełnosprawnościami, w czerwcu tego samego roku dokonała pierwszego coming outu w historii polskiego sportu wyczynowego jako kobieta biseksualna. Absolwentka Leadership Academy For Poland.

Justyna Sobczyk – twórczyni warszawskiego Teatru 21, pedagożka teatru, reżyserka, wykładowczyni na Akademii Teatralnej w Warszawie i Uniwersytecie Warszawskim. Ukończyła Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Akademię Teatralną w Warszawie oraz Universität der Künste w Berlinie.  Od 16 lat związana z Instytutem Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie. Od 2005 roku działa na rzecz pedagogiki teatru: projektując i realizując szkolenia, warsztaty i inne działania o charakterze edukacyjnym i artystycznym, współzałożycielka Stowarzyszenia Pedagogów Teatru. Od 2014 roku z ramienia Instytutu Teatralnego kieruje dwuletnimi studiami podyplomowymi Pedagogika Teatru które realizowane są w partnerskiej współpracy z Instytutem Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego. Laureatka m.in. nagrody „Kamyk” im. Konstantego Puzyny (2016), WDECHY w kategorii „Człowiek Roku” (2016).
___
Plakat spektaklu. Uśmiechnięta k
obieta w holograficznym, połyskującym dresie siedzi na różowym podium. Lewą rękę opiera na złotej, wysadzanej kryształkami kuli ortopedycznej. Po prawej stronie czarne napisy - szczegóły dotyczące wydarzenia.

Kup bilet BILET

Projekt „Obecność” korzysta z dotacji w wysokości 290 000,00 euro z Islandii, Liechtensteinu i Norwegii za pośrednictwem funduszy EOG. Wspólnie działamy na rzecz Europy zielonej, konkurencyjnej i sprzyjającej integracji społecznej.

Produkcja spektaklu

Ta strona korzysta z plików cookie

Aby pozostawić tylko niezbędne cookie lub dostosować zgody na cookie analityczne lub marketingowe (które nie są niezbędne), dokonaj wyboru poniżej i kliknij "Zezwól na wybrane" Sprawdź Politykę prywatności aby uzyskać więcej informacji.

Wydarzenia

Data
Kategorie
Uczestnicy