ZAMEK Culture Centre

„Lęki jednostki a pamięć zbiorowa” – spotkanie z Nadią Lichtig i prezentacja wcześniejszych projektów artystki

Dodatkowe informacje: spotkanie w języku angielskim, tłumaczone na język polski

 

Wydarzenie w ramach projektu „Můj útěk", który Nadia Lichtig realizuje w ramach swojej rezydencji w CK ZAMEK.

28 października artystka otworzy wystawę pod tym samym tytułem. Lichtig zaprezentuje dwa cykle prac, w których zajmuje się tematem pamięci, zarówno osobistej, jak i zbiorowej. Autorka podąża śladami swojej babki, która uciekła z obozu koncentracyjnego w Zamościu, by przez Karpaty dotrzeć do Budapesztu. Lichtig rekonstruuje tę dramatyczną podróż poprzez malarstwo, grafikę, frottage, rysunek i dźwięk. 

 


Nadia Lichtig (ur. 1973) jest artystką wizualną, pisarką i muzyczką. Urodziła się w Monachium w rodzinie o czesko-węgiersko-serbsko-chorwackich korzeniach. Obecnie mieszka i pracuje we francuskim Montpellier. Lichtig studiowała na Uniwersytecie Ludwika i Maksymiliana w Monachium (Ludwig-Maximilians-Universität München) oraz w Wyższej Szkole Sztuk Pięknych w Paryżu (Ecole Supérieure des Beaux-Arts de Paris), którą ukończyła z wyróżnieniem w 2001 roku. Od 2009 roku wykłada jako profesorka sztuk pięknych w ramach centrum Montpellier Contemporain – MoCo (moco.art). Nadia Lichtig studiowała sztuki piękne i lingwistykę, dzięki czemu jest w stanie łączyć wiedzę i doświadczenie z obu dziedzin w swojej praktyce twórczej. Prace Lichtig stają się zatem przestrzenią, w której artystka stawia pytania o język, pamięć i traumę; bada obszary cielesności, z którymi wiążą nas uwarunkowania lingwistyczne. W jej wielopłaszczyznowych cyklach zebrane świadectwa jednostkowych doświadczeń zostają przeniesione w różnorodne media, aby ukazać, jak z opowieści powstają obrazy. Lichtig korzysta z szerokiego spektrum środków wyrazu, takich jak: fotografia, malarstwo, performans i dźwięk, nie traktując ich jednak jako technik, które należy opanować do perfekcji – postrzega je natomiast jako źródło sposobności, by podać w wątpliwość naszą zdolność odczytywania teraźniejszości.


____


Na zdjęciu widać rezydentkę na tle tropikalnej roślinności i nieba. Widać palmy i wysokie drzewa. Ostrość zdjęcia skierowana jest na tło, a nie na artystkę, która jest na zdjęciu niewyraźna.

 

This website uses cookies

If you want to accept only necessary cookies or adjust your consent for analytics or marketing cookies (which are not essential), make your selection below and click "Allow selected" Check Privacy policy for more information

Events

Date
Categories
Participants