Centrum Kultury Zamek

8. POZNAŃ DESIGN FESTIWAL \ „Zakorzenienie. Inspiracja tradycją” \ Wystawy


Wstęp na wystawy jest wolny.

Zapisy obowiązują na inaugurację wystaw, która odbędzie się 11.09. w Laboratorium o g. 18 (zapisy: poznandesignfestiwal.pl).


Kontynuowanie tradycji nie polega na jej wiernym kopiowaniu. Jest to raczej proces tworzenia nowych rzeczy według ponadczasowych zasad tradycji”.

Design, nr 35, 1962, Bijutsu Shuppansha

 

Organizatorzy Poznań Design Festiwal co roku promują projektowanie jako sposób myślenia. Przede wszystkim twórczego rozwiązywania społecznych i ekologicznych problemów. Twórcy wydarzenia są wrażliwi na lokalne potrzeby i globalne problemy. Tym razem − zgodnie z hasłem tegorocznej edycji „Zakorzenienie. Inspiracja tradycją” − zaproszeni do współpracy goście skoncentrują się na dziedzictwie kulturowym: zarówno materialnym, jak i niematerialnym.  Nie przez przypadek festiwal poświęcony jest naszym korzeniom właśnie teraz, półtora roku po wybuchu pandemii COVID-19. Zamknięci w domach, odizolowani zaczęliśmy częściej szukać pomysłów na twórcze spędzanie czasu. Na ten pojemny temat spojrzą na nowo projektanci poszukujący metod, dzięki którym mogą skutecznie zaspokajać współczesne potrzeby ludzkości, jednocześnie sięgając do tradycji. Festiwal to okazja, by poznać sztukę ludową czy rękodzieło z innej, nieoczywistej perspektywy.


Atencja”, Monika Trypuz

Ten projekt to zogniskowanie uwagi odbiorcy na mozolnej technice tkania pereborów –  ornamentów tkackich charakterystycznych dla rejonów Lubelszczyzny. Każda linia wzoru wymaga niezwykłego skupienia/atencji tkaczki, by deseń wykonany został zgodnie z pierwotnym założeniem. Punktem wyjścia jest wzornik autorskich pereborów wytkanych przez artystkę. Do pracy na zautomatyzowanym, będącym prototypem komputera krośnie żakardowym nawiązują odtwarzające się wiersz po wierszu, zapisane kodem moduły wzorów. Ażurowe fronty kasetonów świetlnych odnoszą się do projektów na kratownicach będących podstawą do wytkania pereborów, jak też kart perforowanych będących pierwowzorem pamięci w sterowaniu maszyną żakardową. „Atencja” jest pracą dyplomową powstałą pod kierunkiem prof. Rafała Kochańskiego na warszawskiej ASP. 


„Zakorzenienie. Język tradycji, język słowa”
Zespół kuratorski: Agata Kiedrowicz, Olga Kiedrowicz-Świtalska, Małgorzata Kopczyńska, Magdalena Małachowska, Tomasz Świtalski

To wystawa zbiorowa twórczości pedagogów i pedagożek oraz prac semestralnych i dyplomowych studentek i studentów Akademii Sztuki w Szczecinie. Prezentuje kwestie teoretyczne oraz praktyczne, związane z haptycznymi aspektami odczuwania oraz użytkowania form przestrzennych, obiektów czy instalacji artystycznych. Nawiązując do słów Tima Ingolda, który podkreśla, że jako społeczność nie żyjemy na świecie, lecz w świecie, w kontekście wystawy ZAKORZENIENIE – JĘZYK DOTYKU ważny stał się aspekt poszukiwań doświadczeń poprzez zmysł dotyku oraz relacji w zakresie czterech połączonych ze sobą ideowo narracji – MIEJSCE, WSPÓŁ/ISTNIENIE, ZJAWISKO/ZWYCZAJ, JA. Każda narracja – mimo posiadania swojej własnej autonomii w postaci punktu wyjścia – staje się polem do dialogu oraz wymiany emocji, wrażeń czy doznań zmysłowych.


„Wątki kulturowe. Zapisy. Interpretacje”, Agata Łapińska
Kuratorzy: Monika Rak, Marcin Jędrzak

Na ziemiach polskich jest wiele przykładów osadnictwa społeczności z różnych obszarów kulturowych. Wybrane i poddane analizie osady menonickie stały się pretekstem do budowy zobrazowanej formy ukazującej optymalne rozwiązania przy uwzględnieniu wielu zaistniałych danych. Na wystawie prezentowana jest metoda projektowania parametrycznego, która przekracza istniejące granice formalne.

„Rozglądając się, widzimy szereg różnych wzorów zależności i powtórzeń. Natura wytworzyła i rządzi się zbiorem zasad, które dzięki nauce próbujemy zrozumieć i wykorzystać. Projekt, który powstał, inspirację swą wziął z krajobrazu i sposobu kształtowania przestrzeni przez człowieka na przykładzie wiosek menonickich, bo to oni właśnie przywiązywali największą wagę do kreowania przestrzeni w harmonii z otaczającym ich krajobrazem”. − A. Łapińska

Ukryte wokół nas kody są odczytywane, a analiza danych parametrów i zmiennych umożliwia wyjaśnienie związku między zamysłem projektowych a reakcją projektową. Napisany algorytm wykonuje obliczenia i pozwala wyrysować geometrię zgodnie ze zdefiniowanymi ograniczeniami. Projektant może tworzyć za jej pomocą formy spójne, a zarazem funkcjonalne i, co najważniejsze, możliwe do realizacji. 


Program Poznań Design Festiwal jest bogaty, różnorodny, bezpłatny i dostępny dla wszystkich − niezależnie od tego, czy ich przygoda z designem już trwa, czy dopiero się zaczyna. Wszystko po to, by wyzwolić twórczą energię tkwiącą w poznaniakach i gościach wydarzenia, które potrwa między 10 a 18.09. Podczas ośmiu dni festiwalowych odbędzie się 11 wystaw, z czego aż 3 do obejrzenia w Centrum Kultury ZAMEK.


--

Grafika będąca plakatem składa się z dwóch części. Dolna składa się z niebieskiej części i czubka groty czarnej strzałki skierowanej w dół. Górna przedstawia lekko pognieciony szary papier z białym kółkiem na środku, przez który przechodzi dalsza część strzałki. Po lewej stronie znajduje się informacja: Poznań/Design Festiwal, czas trwania wystawy: 10−18.09 i miejsce: CK ZAMEK/Stary Browar. Po prawej stronie strzałki znajduje się odwrócony w dół napis: „Zakorzenienie” i inspiracja tradycją”. U góry znajduje się adres strony internetowej i logo Starego Browaru i CK ZAMEK.

Ta strona korzysta z plików cookie

Aby pozostawić tylko niezbędne cookie lub dostosować zgody na cookie analityczne lub marketingowe (które nie są niezbędne), dokonaj wyboru poniżej i kliknij "Zezwól na wybrane" Sprawdź Politykę prywatności aby uzyskać więcej informacji.

Wydarzenia

Data
Kategorie
Uczestnicy