
TEATR POWSZECHNY \ „Fioletowa krowa", reż. Janusz Stolarski, Teatr pod Fontanną
-
TypTeatr / taniec
-
MiejsceSala Wielka
-
Godzina g. 18.30
-
Data 17.04.2020
-
Cena 15 zł (normalne), 10 zł (ulgowe)
Lapidarne, humorystyczne wierszyki oraz słodko-gorzki obraz świata i nas samych - oto synergia „Fioletowej krowy”, spektaklu który w 2018 r. podbił serca krytyki i publiczności.
Janusz Stolarski ze swymi aktorami sięgnął po przezabawne wiersze, wierszyki i
rymowanki z kręgu literatury angielskojęzycznej pochodzące z książki „Fioletowa
krowa. 333 najsławniejsze okazy angielskiej i amerykańskiej poezji niepoważnej.
Antologia” - wybrane i mistrzowsko przetłumaczone przez Stanisława Barańczaka.
Majstersztykiem jest też muzyka skomponowana do tego spektaklu przez zmarłego w
ubiegłym roku Krzysztofa Wikiego Nowikowa. Podczas kwietniowej prezentacji
zagra ją na żywo, częściowo we własnych aranżacjach, Wojciech Retz z zespołu Na
Górze.
Spektakl tłumaczony na polski język migowy.
„Istnieje wiele recept na uzyskanie efektu komicznego. Najprostsza i najstarsza
ze znanych to wykorzystanie obsceny - nieprzyzwoite wyrazy, gesty, sceny,
motywy przez wieki bawiły publiczność. Do czasu gdy Szekspir odkrył malapropizm
– w skrócie: żart oparty na błędnym użyciu słowa i odwołujący się do naszej
ukrywanej a elementarnej potrzeby dominacji nad innymi. Zrozumiał on, że dowcip
utwierdzający nas w przekonaniu, że jesteśmy lepsi (mądrzejsi,
inteligentniejsi, dowcipniejsi…) nigdy nie zrobi klapy. Kolejny krok w historii
komizmu to humor satyryczny, zaprzęgnięty do pracy przy naprawie świata. I
wreszcie to, co interesuje nas, twórców spektaklu »Fioletowa krowa«:
HUMOR NONSENSOWNY. Nie jest to humor obsceniczny, nie ma zbyt wiele wspólnego z
malapropizmem, nie służy niczemu poza samym śmiechem. Poetów nonsensistów nie
obchodzą tak zwane doraźne bolączki: jakiś tyran (można go usunąć), brak koszy
na śmieci (można je ustawić). Nonsensista to śmieszniejszy poeta metafizyczny –
interesują go te problemy egzystencji, które tak, czy siak są nierozwiązalne, a
ludzkość jednak od zarania dziejów z uporem maniaka, próbuje je rozwiązać. Czyż
to nie śmieszne? Stanisław Barańczak – tłumacz i autor źródła naszego
natchnienia – antologii »Fioletowa krowa. 333 najsławniejsze okazy angielskiej
i amerykańskiej poezji niepoważnej«, napisał we wstępie do niej: »Efekt
humorystyczny poezji nonsensu polega na zaspokajaniu naszej jeszcze bardziej
elementarnej, jeszcze potężniej odczuwanej i jeszcze wstydliwiej ukrywanej w
oficjalnych okolicznościach potrzeby wzięcia odwetu na samym istnieniu«.
To nasz spektaklowy cel: WZIĘCIE ODWETU NA SAMYM ISTNIENIU!” - opowiadają
twórcy spektaklu.
„Aktorzy zademonstrowali w »Fioletowej krowie«, że te śmieszne, nierzadko
bardzo lapidarne wierszyki można zinterpretować wbrew ich banalnemu humorowi,
dociążając je własnymi przeżyciami, które - mimo że niewyrażone wprost - dodają
do przedstawienia aurę dokumentalnej opowieści grupy o ich codzienności. Ten
element sztuki był dostępny w dużej mierze w kodach pozajęzykowych, a
percypowany przede wszystkim za pomocą empatii. W czasie przedstawienia
uświadomiłem sobie, że do »Fioletowej krowy« Barańczak wybrał wiele tekstów,
które zostały oryginalnie ułożone nie tyle - a może nie przede wszystkim - z
myślą o rozbawieniu innych, co próbie poradzenia sobie z rzeczywistością,
jakiej czasem nie sposób zaakceptować” - czytamy w recenzji Marka S.
Bochniarza.
Reżyseria: Janusz Stolarski
Muzyka: Krzysztof Wiki Nowikow, wykonanie na żywo i aranżacje: Wojciech Retz,
Ewa Nowikow
Scenografia: Tomasz Ryszczyński (projekt), Paweł Kęsy (wykonanie)
Konsultacje dramaturgiczne: Renata Stolarska
Światła: Arkadiusz Kuczyński, Jacek Raczkowiak
Realizacja dźwięku: Piotr Kazimierz Wiśniewski
Tłumaczenie na polski język migowy: Eunika Lech
Występują: Piotr Bekasiak, Justyna Cofta, Tymoteusz Ćwierzyk, Łukasz Gnioch,
Agnieszka Grabia, Jagoda Gruszczyńska, Krzysztof Kowalczyk, Hanna Kubaszewska,
Sylwia Marciniuk, Urszula Matuszewska, Paweł Nyga, Marta Pautrzak, Krystyna
Pilecka, Justyna Romanowska, Julia Sobczyńska, Urszula Stachowiak, Aldona
Wiśniewska, Zbigniew Zbitkowski
Muzykanci: Zosia N., Helena N., Tosia S., Felicja S., Zosia K.
Produkcja: Centrum Kultury ZAMEK w Poznaniu (premiera: październik 2018r.)
http://kultura.poznan.pl/mim/kultura/news/spektakle,c,4/zeby-bylo-smiesznie,124183.html
https://www.youtube.com/watch?v=1o6Jal6s2-I&feature=youtu.be
http://kultura.poznan.pl/mim/kultura/news/relacje-recenzje-opinie,c,9/kierowco-droga-bezpieczna-jedz-ostro,124312.html
Spektakl zrealizowany i prezentowany w ramach „Teatru powszechnego” –
autorskiego projektu performatywnego realizowanego przez Centrum Kultury ZAMEK
w Poznaniu od 2016r., złożonego z przedstawień tworzonych przez środowiska osób
zagrożonych wykluczeniem ze względu na stan zdrowia czy status społeczny.