
POLSKI TEATR TAŃCA \ "Trucizna", chor. M. Ziółek
-
TypTeatr / taniec
-
MiejsceSala Wielka
-
Godzina g. 20
-
Data 3.03.2020
-
Cena 50 zł (normalny), 25 zł (ulgowy)
Polski Teatr Tańca wraz z Martą Ziółek, jedną z najciekawszych polskich choreografek, która taniec łączy z praktykami życia codziennego, modą i popkulturą, przygotowuje spektakl „Trucizna”.
TRUCIZNA
- Co dla ciebie oznacza tańczenie?
- Wszystko. To wszystko, co mam. Kiedy tańczę, mogę pozwolić sobie na bycie kimś.
- Kim?
- Kimś innym, niż normalnie.
- Kim?
- Najlepszą możliwą gorszą wersją siebie.
- Wierzysz w raj?
- Kiedy tańczę czasem wydaje mi się, że mam ten haj.
- Twój najgorszy koszmar?
- Nie móc się ruszać, stracić czucie.
- Co byś zrobiła, gdybyś nie mogła tańczyć?
- Chciałabym zniknąć.
TRUCIZNA odsyła do średniowiecznych epidemii tanecznych, których różne odmiany zdefiniowano w XIX wieku jako choreomania. Etymologicznie choreomania łączy greckie słowa choros (taniec) oraz mania (szaleństwo), nazywając w ten sposób spontaniczne, niekanoniczne i niewygodne dla władzy ruchowe manifestacje ciał w przestrzeni publicznej. „Taneczne zarazy” miały miejsce w średniowiecznej Europie, ale w spektaklu umieszczone zostają w aktualnym, społecznym kontekście. Przewijają się tu więc nawiązania do Climaxu Gaspara Noé czy do rejwowych szaleństw, o których lider zespołu Prodigy, Keith Flint, śpiewał w piosence Poison.
Choreograficznie TRUCIZNA nawiązuje do pozascenicznych tańców społecznych (social dancing), mających moc budowania fizycznej wspólnoty i ruchowej empatii – podczas zgromadzeń, protestów w przestrzeni miejskiej czy w klubach. Pracując z grupą tancerzy z Polskiego Teatru Tańca badamy taniec jako pasję i zatrucie. Obserwujemy, jak materializują się w poszczególnych ciałach i w ich osobistych historiach. Przemieszczamy się pomiędzy perspektywą indywidualną, a grupową dynamiką. Przyglądamy się, jak ze zbiorowiska indywidualności taniec wytwarza grupę, stając się kolektywnym doświadczeniem.
Choreografia i reżyseria: Marta Ziółek
Asystent choreografki, współpraca choreograficzna: Wojciech Grudziński
Teksty i dramaturgia: Anka Herbut
Muzyka: Lubomir Grzelak
Oprawa wizualna: Rafał Dominik
Kostiumy: Tomasz Armada
Zdjęcia, wideo: Karolina Sobel
Reżyseria świateł: Aleksandr Prowaliński
Głos: Dobromir Dymecki
Asystentka spektaklu: Paulina Jaksim
Asystentka kostiumografa: Martyna Konieczny
Współpraca choreograficzna przy scenach voguingowych: Magdalena Marcinkowska
Współpraca choreograficzna przy scenach krumpowych: Piotr ZONTA Król
Tańczą i współtworzą:
Amy Basely, Evelyn Blue, Kacper Bożek, Julia Hałka, Paulina Jaksim, Patryk Jarczok, Katarzyna Kulmińska, Dominik Kupka, Paweł Malicki, Daniel Michna, Michał Przybyła, Adrian Radwański, Katarzyna Rzetelska, Sandra Szatan, Emily Wong-Adryańczyk
Obsługa spektaklu: Adriana Cygankiewicz, Przemysław Gapczyński, Piotr Grywaczewski, Zuzanna Majewska, Grzegorz Potocki, Daniel Wiśniewski
Producent: Robert Chodyła
Produkcja: Polski Teatr Tańca
Partnerzy medialni: Vogue, WTK/www.e-poznan.pl, www.kulturapoznan.pl /IKS, Gazeta Wyborcza
Wsparcie medialne: www.taniecpolska.pl
Partner: Koleje Wielkopolskie
Premiera: 25 lutego, godz. 20.00, Sala Wielka CK ZAMEK w Poznaniu.
Premiera odbywa się w ramach Roku Szyderców - cyklu programowego Polskiego Teatru Tańca, zaplanowanego na 2020 rok - będącego czasem wyzwolenia przez śmiech oraz doceniania roli humoru w życiu i teatrze.