
2. FESTIWAL SONUS EX MACHINA
-
TypMuzyka
-
MiejsceSala Wielka
-
Godzina g. 20.30
-
Data 23.11.2018
koncerty odbywające się w CK ZAMEK:
__ Warszawska Orkiestra Gamelanowa z elektroniką
g. 20.30 Sala Wielka
wstęp wolny
__ KSIĘŻYC z poznańską grupą syntezatorową Rafały Zapały
g. 23 Sala Wielka
bezpłatne wejściówki na koncerty do
pobrania w kasie CK ZAMEK
bezpłatne wejściówki są do odbioru w kasie CK ZAMEK
Rytuał to temat przewodni tegorocznego festiwalu Sonus ex Machina, który odbędzie się w dniach 23–24 listopada 2018 r.
23 listopada, w noc pełni, zespół Księżyc połączy siły z poznańską grupą syntezatorową Rafała Zapały, która została stworzona specjalnie z okazji festiwalu. Warszawska Grupa Gamelanowa wprowadzi nas w trans, korzystając z zestawu tradycyjnych indonezyjskich instrumentów i elektroniki.
Przestrzeń rytualna nieodzownie związana jest z tradycją. Jak o rytuałach mówić językiem współczesnej sztuki? Zaproszeni na festiwal muzycy podejmą próbę połączenia tych pozornie odległych światów – zapowiadają organizatorzy z Fundacji an_ARCHE i agencji muzycznej SONORA.
Księżyc tworzy muzykę, która wymyka się podziałom na gatunki. Tu słowiański folk łączy się z psychodelią, muzyczny minimalizm z sonorystycznym eksperymentem. Członkowie zespołu chętnie włączają się w nietuzinkowe projekty i uczestniczą w interesujących wydarzeniach. Grupa koncertuje stosunkowo rzadko. W ostatnich latach zespół pojawił się m.in. na słynnym Huddersfield Contemporary Music Festival, na Kraak Festival w Brukseli, w legendarnym Cafe Oto w Londynie, oraz na jednym z najważniejszych festiwali muzycznych na świecie – Roskilde Festival. W ramach festiwalu Sonus ex Machina Księżyc po raz pierwszy wystąpi z towarzyszeniem poznańskiej grupy syntezatorowej Rafała Zapały.
Warszawska Grupa Gamelanowa zaprezentuje największy w Polsce i jeden z najlepszych w Europie zestaw gamelanu środkowojawajskiego. Na gongach i metafonach wykona tradycyjną muzykę środkowej Jawy w połączeniu ze współczesnymi kompozycjami na ten skład i elektronikę. Usłyszymy m.in. prapremierę utworu poznańskiego kompozytora Artura Kroschela.
Finał festiwalu odbędzie się 24 listopada w Kościele
Ewangelicko-Metodystycznym pw. św. Krzyża w Poznaniu.
Będzie to spotkanie poznańskiej grupy KakofoNIKT,
poruszającej się na styku improwizacji, noise'u i muzyki
industrialnej, z Chórem WSJO Canto-Cantare pod dyrekcją
Joanny Sykulskiej.
Rola rytuałów wydaje nam się rozmywać wraz z tendencją do odchodzenia od tradycji, zarówno tej świeckiej, jak i duchowej – tłumaczą wybór tematu przewodniego organizatorzy festiwalu Sonus ex Machina –Trzy nowe realizacje artystyczne, które zaprezentujemy, będą żywym nawiązaniem do rytualności. Chcemy zaprosić publiczność do wspólnego doświadczania. Narrację wydarzeń, które powstają specjalnie na festiwal, zbudowaliśmy wokół czasu i miejsca ich prezentacji. Listopad i grudzień to miesiące, w których aura zachęca do refleksji nad przemijaniem. Poznań i Wielkopolska są natomiast pełne zwyczajów, dzięki którym nasi przodkowie radzili sobie ze strachem i niepewnością, nierozerwalnie związanymi z tym tematem. Przez spotkania artystów z pozornie odległych od siebie środowisk muzycznych chcemy przekonać się, czy rytuał wciąż ma siłę łączenia różnych światów we wspólnym przeżywaniu.
Festiwal Sonus ex Machina produkuje i prezentuje wydarzenia wykraczające poza klasyczny kanon muzyki współczesnej. Założeniem jest zetknięcie, spotkanie twórców szeroko pojętej muzyki poważnej (Sonus) z nową falą artystów korzystających w swojej pracy z dźwiękiem z różnego rodzaju maszyn takich jak komputery, syntezatory, magnetofony, projektory wideo i wiele innych (Machina).
Organizatorami festiwalu są: Fundacja an_ARCHE i agencja muzyczna SONORA.
Współorganizatorem wydarzenia jest Centrum Kultury ZAMEK w Poznaniu.
Festiwal realizowany jest przy wsparciu finansowym Miasta Poznania.