Centrum Kultury Zamek

ŚWIATŁODŹWIĘKI cz. 1 \ CYKLOTRON


Koncepcja:

człowiek i maszyna / obraz i dźwięk / dźwięk i obraz naturalne i sztuczne / czyste i przetworzone / obraz w dźwięku / dźwięk w obrazie / oko widzi to, co realne / oko widzi to, co przetworzone / ucho słyszy to, co realne / ucho słyszy to, co przetworzone.
Jedno słowo: opisujące wiele zjawisk naraz, wiele płaszczyzn w jednej, wiele kontekstów jednocześnie. Połączenie: nie drogą sumy, ale poprzez synergię. Wszystkie elementy wpływają na siebie w czasie rzeczywistym, są jednym wyrażeniem. [...]
                                                                                                                                                                                          
                                                     Jakub Królikowski
                              Fundacja Wspierania Kultury
                                        - Our 'PL'ace Foundation


CYKLOTRON
– Środowisko aktywności kosmicznej, w którym specjalne warunki wspomagają prawdopodobieństwo uzyskania pożądanych rezultatów.
ŚWIATŁO I DŹWIĘK
– improwizacja w interakcji z publicznością – Joanna Wabik
wykonawcy: Joanna Wabik (fortepian),  publiczność (lusterka)            
    Bądź moim lustrem w świetle,
    a ja będę Twoim w dźwięku.
A=B=X=Y – zespół w składzie: Paweł Ernst / skrzypce, Jakub Królikowski / elektronika, Cheslav Singh / fortepian, Paweł Krupski / światła

MÓZG, ŚWIATŁO, DŹWIĘK – prezentacja – Alicja Antkowiak / kognitywistka, UX researcher

IMPROWIZACJA na temat IX Symfonii L. van Beethovena – Jakub Królikowski / aranżacja, Henryk Kasperczak / lutnia, Jarosław Majewski / kontrabas, Michał Śliwiński / saksofon, Tadeusz Sudnik / elektronika oraz zespół A=B=X=Y  

 

Dofinansowano ze środków Urzędu miasta Poznania.

Joanna Wabik

Autorka/współautorka utworów z pogranicza instalacji, architektury, muzyki i performansu. Skupia się w nich m.in. na świadomej interwencji w kontekst przestrzenny, dźwiękowy, społeczny, psychologiczny, technologiczny. Wykorzystuje jego potencjał do uczytelnienia idei utworu, bądź do jej powstania. Performatywny aspekt często realizuje dzięki interakcji z odbiorcą, pobudzając go do odczuwania i doświadczania dźwięku, przestrzeni, materii swoim ciałem/zmysłami, włączając go do pewnego rodzaju zabawy/gry w czasie rzeczywistym. Daje szerokie pole do interpretacji zdarzenia, którą chętnie, w rozmowie, konfrontuje ze swoim postrzeganiem symboliki składowych utworu. Chce poruszać subtelne emocje i tworzyć unikalne, surrealistyczne sytuacje. Tematem realizowanych projektów jest (być może) tęsknota za bliskością z naturą i drugim człowiekiem, wobec postępującej cyborgizacji i cybernetyzacji.
 
Na co dzień akompaniuje do lekcji tańca klasycznego, uczy rytmiki, kreśli projekty architektoniczne, improwizuje na fortepianie. W artystycznych działaniach wykorzystuje wiedzę i umiejętności ze swojego doświadczenia zawodowego, życiowego oraz wykształcenia (Studia Architektury i Urbanistyki na Politechnice Krakowskiej oraz Rytmiki na Akademii Muzycznej w Poznaniu).
 
Ważniejsze realizacje: „PoPolytope” we współpracy z CK ZAMEK w Poznaniu, „Chmury” – I edycja Fresh Zone w ramach Festiwalu Sztuk Wizualnych Art Boom w Krakowie, „Ptasie radio” – 9. Przegląd Sztuki Survival we Wrocławiu, „Co w trawie piszczy” – XXVI Dni Sztuki Współczesnej w Białymstoku, „Do widzenia / do usłyszenia” w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach.

Jakub Królikowski

Współpracuje z wieloma muzykami i artystami z Polski i Europy. Absolwent kompozycji w klasie prof. Zbigniewa Kozuba i fortepianu jazzowego w klasie dr. hab. Wojciecha Olszewskiego w Akademii Muzycznej w Poznaniu. Przede wszystkim tworzy i wykonuje muzykę dla estetycznego zadowolenia i metafizycznej refleksji słuchaczy. Inspiruje się formami przyrodniczymi i mądrością starożytnych przodków. W swojej artystycznej działalności Królikowski wykonuje także muzykę improwizowaną i jazz futurystyczny na fortepianie, syntezatorach, przedmiotach (yassowy band „Kartony – Nibynóżki”). Chcąc uwydatniać najlepsze tradycje muzyczne i najistotniejsze wartości sztuki współczesnej, komponuje na instrumenty (Cosmonauts are Lost...), elektronikę (Invisible Club), do teatru (Polski Teatr Tańca), z zamiłowaniem realizuje działania performatywne („With Out Identity” z Pawłem Krupskim) i multimedialne (spektakle Milana Loviški i Otto Krause w Wiedniu), poszukując różnorodnych relacji muzyki z innymi dyscyplinami sztuki (Światłodźwięki). Współautor wielu działań artystycznych z pogranicza muzyki, visual-art i tańca. Ostatnio swe działania koncentruje na tworzeniu kolejnej odsłony cyklicznego, multimedialnego projektu ABXY: (www.abxy.xyz). W tym roku Królikowski otrzymał Nagrodę Główną w Konkursie Młodych Kompozytorów im. Marka Stachowskiego 2018 pod honorowym patronatem Prof. dr. h.c. Krzysztofa Pendereckiego, a także Stypendium Artystyczne Miasta Poznania za osiągnięcia kompozytorskie i koncertowe oraz za promocję twórczości poznańskich kompozytorów.

Paweł Ernst

Skrzypek. W 2000 roku otrzymał nagrodę Rady Miasta Gorzowa Wielkopolskiego. Pracuje jako muzyk sesyjny, dokonując licznych nagrań m. in. dla polskich artystów. Nagrywa również muzykę dla teatrów. W 2015 roku płyta Mai Koman „Porquoi Pas”, którą współtworzył, została nominowana do nagrody muzycznej Fryderyk. W 2016 roku ukończył studia magisterskie w klasie prof. Henryka Tritta w Akademii Sztuki w Szczecinie. W 2017 roku otrzymał stypendium artystyczne Prezydenta Miasta Gorzowa Wielkopolskiego. Jest dyrektorem artystycznym Sedinum Chamber Orchestra, z którą przygotował wiele koncertów: m. in. „Niepodległość na maszt”, „The Tall Ship Races”, „Kontemplacje”. Jest właścicielem firmy producenckiej Ernie Music House zajmującej się planowaniem i realizacją koncertów, a także produkcją mediów. Komponuje również muzykę, skupiając się głównie na różnorodnych nowych możliwościach wydobycia dźwięku. Gra na skrzypcach akustycznych, a także unikatowych skrzypcach 5-strunowych.

Paweł Krupski

Projektant graficzny, ilustrator i animator. W projekcie ABXY zajmuje się głównie syntezą muzyki i obrazu, a także podejmuje się cyfrowego tworzenia materiału wizualnego na żywo, często za pomocą instrumentów elektronicznych, które podczas koncertu tworzą obraz zamiast dźwięku. Dba o scenograficzny aspekt projekcji podczas koncertów. W tym celu poszukuje nowych sposobów komunikacji na płaszczyźnie rzeczywistość-wirtualność-rzeczywistość.

Alicja Antkowiak

Jest kognitywistką, UX Researcherem w Allegro i wykładowcą na UAM w Poznaniu. Od wielu lat zafascynowana neuronauką i biologią ewolucyjną. Kilka lat temu do listy swoich zainteresowań dodała muzykę – trochę wykonywania i bardzo dużo słuchania. Podczas festiwalu opowie o funkcjonowaniu mózgu, przybliżając odbiorcom, na czym polega percepcja sztuki, odbiór światła i dźwięku.

Michał Śliwiński

Saksofonista. Swoją przygodę z muzyką rozpoczął w wieku 6 lat. Ukończył Szkołę Muzyczną I stopnia w Zduńskiej Woli (fortepian) oraz Szkołę Muzyczną II stopnia (saksofon). Jest także absolwentem Akademii Muzycznej w Poznaniu w klasie saksofonu. Michał Śliwiński jest muzykiem wszechstronnym – wykonuje muzykę klasyczną, współczesną i rozrywkową. Gra w wielu zespołach: big-bandach, kwartetach saksofonowych, orkiestrach dętych, a także solo. Najczęściej gra z kwartetem Various Artist Saxophone Quartet. Współpracuje także z Filharmonią Poznańską, Polskim Teatrem Tańca oraz Teatrem Wielkim w Poznaniu. Swoje umiejętności doskonali, uczestnicząc w licznych warsztatach, kursach saksofonowych i masterclasses takich mistrzów jak Arno Bornkamp (NL), Jean-Denis Michat (FR), Matjaž Drevenšek (SN), Jan Schulte-Bunert (DE), Jérôme Laran (FR), Bernard Steuer (PL), Paweł Gusnar (PL), Bartłomiej Duś (PL), Patrick Meighan (USA), Radek Knop (PL). Śliwiński posiada duże doświadczenie pedagogiczne – uczy gry na saksofonie w szkołach muzycznych oraz orkiestrach. Jego zainteresowania muzyczne są niezwykle szerokie – począwszy od muzyki ludowej i etnicznej z różnych stron świata (którą wykonuje na flecie oraz duduk), przez muzykę klasyczną i rozrywkową (blues, jazz, funk, rock), aż do muzyki współczesnej, elektronicznej czy eksperymentalnej. 

Cheslav Singh

Pianista i pedagog. Jako solista występował na wielu scenach zagranicznych, zapraszany był także na festiwale jako gość honorowy. Działa aktywnie jako pedagog, a obecnie prowadzi dwa wyjątkowe kursy dotyczące oceny i interpretacji muzyki. Międzynarodowe doświadczenie w nauczaniu jest atutem, które wykorzystuje i pogłębia podczas swoich wielojęzycznych warsztatów i zajęć. Cały czas realizuje się artystycznie, występuje i nagrywa.  Jest również zaangażowany w prowadzenie badań i pisanie o hinduskiej muzyce klasycznej.

Tadeusz Sudnik

Muzyk, kompozytor, reżyser dźwięku w Studio Eksperymentalnym Polskiego Radia. Realizował zamówienia kompozytorskie muzyki elektronicznej, jak również nagrywał muzykę teatralną, filmową oraz płyty. Współpracował także z festiwalem Warszawska Jesień i Polskim Towarzystwem Muzyki Współczesnej.

Równocześnie rozpoczął działalność koncertową z zespołami grającymi muzykę intuicyjną. Pierwszym zespołem był Cytula Tyfun da Bamba Orchester (Andrzej Bieżan, Krzysztof Knittel, Mieczysław Litwiński, Tadeusz Sudnik). Potem występował z Helmutem Nadolskim, Andrzejem Mitanem, Andrzejem Przybielskim, Włodzimierzem Kiniorskim. Następnie rozpoczęła się wieloletnia współpraca z Tomaszem Stańko – Freelectronic oraz działania indywidualne w zakresie grania, nagrywania i przekształcania dźwięku, określane jako Studio Dźwięków Niemożliwych.

Do bardzo istotnych działań zaliczyć trzeba współpracę ze Zdzisławem Piernikem, Adamem Pierończykiem, zespołem Kawalerowie Błotni (Jerzy Kornowicz, Krzysztof Knittel, Ryszard Latecki, Mieczysław Litwiński, Tadeusz Sudnik, Tadeusz Wielecki).

W 2017 roku nakładem firmy Audio Cave został wydany album „Tadeusz Sudnik & His Friends In Art” w wersji cd i analogowej.

Ta strona korzysta z plików cookie

Aby pozostawić tylko niezbędne cookie lub dostosować zgody na cookie analityczne lub marketingowe (które nie są niezbędne), dokonaj wyboru poniżej i kliknij "Zezwól na wybrane" Sprawdź Politykę prywatności aby uzyskać więcej informacji.

Wydarzenia

Data
Kategorie
Uczestnicy