Centrum Kultury Zamek

MOJA MUZYKA #62 \ Aleksandra Słyż\SYNESTE7JA.1


Interdyscyplinarny projekt SYNESTE7JA.1
to pomysł na przedstawienie tego, jak współczesna technologia umożliwia rozszerzenie naszych możliwości percepcyjnych, zwłaszcza możliwości
wzroku i słuchu.

Punktem wyjściowym jest ciało tancerza. W trakcie tańca jego pozycja może być określona przez wiele parametrów: napięcie mięśni, szybkość i dynamikę ruchu, etc.
Ten zasób informacji, często przez nas niezauważony, stał się główną inspiracją dla powstania projektu. Autorka postawiła przed sobą pytanie: „Czy możemy za pomocą technologii rozwijać nasze możliwości, tworzyć bardziej interesującą, zaskakującą, a przede wszystkim spójną sztukę?” W badaniach posłużono się kinektem ruchowym. Zastosowano kontroler Myo Arband, opaskę nakładaną na rękę. Dzięki niej twórczyni projektu bez problemu mogła uzyskać wszystkie wyżej wymienione dane. Opaska działa bowiem jak czytnik pozycji ręki, prędkości jej ruchów oraz wykonywanych przez nią gestów.

Informacja, po przetworzeniu jej dalej przez kompozytorkę, na żywo, w trakcie występu, staje się dźwiękiem. Umożliwia to słuchaczowi połączenie przestrzeni dźwiękowej z ruchem. Całość dopełnia instalacja wizualna będąca odzwierciedleniem tych dźwięków i przenikająca się z ruchami performera w przestrzeni.

W powyższym projekcie tancerz staje się bezpośrednim inicjatorem informacji, zarówno wizualnej, jak i dźwiękowej. Kreuje on pętlę zwrotną ruchu z muzyką i obrazem, a obie sfery stają się nierozerwalną całością i nawzajem na siebie wpływają. Performer ma władzę nad tym, co dzieje się w trakcie występu, może dogłębniej przekazać swoje emocje i pokazać, jak kreuje swoją artystyczną przestrzeń.

koncepcja, muzyka – Aleksandra Słyż
wykonawcy – Agata Dankowska,
Anna Kamińska, Paulina Wyrt,
Przemysław Degórski, Patryk Durski i Orkiestra Kameralna Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu

Aleksandra Joanna Słyż

Kompozytorka, realizatorka dźwięku,
autorka radiowych audycji dotyczących szeroko pojętej muzyki współczesnej, współorganizatorka festiwali, autorka tekstów muzycznych. Laureatka konkursów kompozytorskich i festiwali audiowizualnych. W roku 2017 w ramach rezydencji artystycznej prowadziła badania dotyczące interdyscyplinarnego powiązania sztuk audiowizualnych, tańca i sztuki performansu w Krakowskim Centrum Choreograficznym. W Również w 2017 roku, w ramach pracy licencjackiej, wraz z Orkiestrą Poznańskiej Akademii Muzycznej, prowadzonej pod batutą Przemysława Degórskiego oraz
Marty Kacy, zrealizowała nagrania własnych utworów orkiestrowych. Brała udział w mistrzowskich kursach, warsztatach i wykładach ze światowej sławy kompozytorami: Billem Brunsonem (USA), Mattiasem Skoldem (Szwecja), Mattiasem Peterssonem (Szwecja), Chi Wang (Chiny), Hannesem Taljaardem (Afryka Południowa), Helena Tulve (Estonia), Albertem Pace (Malta), Gustavo Delgado (Włochy), Paolo Rosato (Włochy), Martonem Kerekfy (Węgry). Profilem jej zainteresowań jest muzyka eksperymentalna, łącząca się z różnymi dziedzinami nauki i sztuki. Poszukiwanie zjawisk sound artowych, interdyscyplinarności, multimedialności przekazu oraz nowych form inicjacji dźwięku.

fot. Agata Dankowska

Ta strona korzysta z plików cookie

Aby pozostawić tylko niezbędne cookie lub dostosować zgody na cookie analityczne lub marketingowe (które nie są niezbędne), dokonaj wyboru poniżej i kliknij "Zezwól na wybrane" Sprawdź Politykę prywatności aby uzyskać więcej informacji.

Wydarzenia

Data
Kategorie
Uczestnicy