
Teatr Powszechny / Endspiel
-
TypTeatr / taniec
-
MiejsceSala Wielka
-
Godzina g. 20
-
Data 27.02.2016
Spektakl „Endspiel” w reż. Jacoba Höhne - Theater RambaZamba (Niemcy)
„Endspiel” berlińskiego teatru RambaZamba to zapierająca dech w piersiach
i powalająca aktorskim kunsztem inscenizacja „Końcówki” Samuela Becketta, sztuki intrygującej – zarazem smutnej i śmiesznej. Spektakl uwydatnia społeczne i kulturowe przepaście XX wieku, opowiadając o niełatwych związkach międzyludzkich oraz chwiejnych relacjach pomiędzy społeczeństwem a jednostką. Kwestie - jak się okazuje - niezwykle aktualne w także dzisiejszym świecie.
W przedstawieniu teatru RambaZamba role głównych bohaterów - Clova i Hamma grają niepełnosprawni: Jonas Sippel (z zespołem Downa) i Sven Normann (niewidomy aktor
z niedowładem nóg). Jeden z bohaterów sztuki widzi i ma obsesję na punkcie kondycji
i sprawności ciała. Drugi, dotknięty upośledzeniem fizycznym, kontempluje bezsens istnienia. Niezwykle sygestywne symbole dwóch biegunów ludzkiej egzystencji, jednocześnie przyciągających się i odpychających.
Jednak prawdziwą siłą tego spektaklu jest nie tyle sama treść dzieła Samuela Becketta,
ile świat wykreowany na scenie przez aktorów Theater RambaZamba: aktorów, którym warsztatu pozazdrościć mógłby niejeden `pełnosprawny` artysta.
Założycielką teatru RambaZamba jest aktorka i teatrolożka Gisela Höhne. W latach 80. utworzyła ona pierwszy na terenie ówczesnej NRD cyrk, w którym dzieci niepełnosprawnie intelektualnie mogły występować publicznie. Inspiracją do podjęcia takiego działania była sytuacja jej syna Moritza, który urodził się z trisomią 21,
czyli z zespołem Downa. Kilka lat później powstało stowarzyszenie prowadzące warsztaty oraz teatr dla osób z niepełnosprawnością intelektualną o nazwie RambaZamba. Dziś przeistoczone w zawodowy, etatowy teatr ma na swym koncie szereg spektakli zbierających niezwykle pozytywne recenzje i nagrody. Grupa występowała gościnnie na blisko 200 scenach, w tym na targach EXPO w Lizbonie
i Hanowerze, w Akademietheater w Wiedniu, na festiwalach w Zurychu, Warszawie, Rzymie i Oslo.
W świecie sztuki i teatru, a także wśród publiczności i mediów RambaZamba uchodzi za “najbardziej inkluzywny teatr Niemiec” (Mainzer Allgemeine), miejsce w którym można bezpośrednio doświadczyć jak „niepełnosprawność staje się siłą”" (Frankfurter Rundschau).
„Nic nie jest tak śmieszne jak nieszczęście…” – Samuel Beckett.
PO SPEKTAKLU ZAPRASZAMY NA SPOTKANIE Z ARTYSTAMI (w Sali Wielkiej)
Spektakl prezentowany w ramach „Teatru powszechnego” - całorocznego, autorskiego projektu performatywnego realizowanego przez Centrum Kultury Zamek w Poznaniu, złożonego ze spektakli tworzonych przez środowiska osób zagrożonych wykluczeniem ze względu na stan zdrowia czy status społeczny.
Występują: Normann, Sippel, Burmeister, Kern, Schemm
Reyseria: J. Hohne
Dramaturgia: Ningelgen
Muzyka: Solter
Scenografia: Kindermann
Kostiumy: Brandler
„Endspiel” berlińskiego teatru RambaZamba to zapierająca dech w piersiach
i powalająca aktorskim kunsztem inscenizacja „Końcówki” Samuela Becketta, sztuki intrygującej – zarazem smutnej i śmiesznej. Spektakl uwydatnia społeczne i kulturowe przepaście XX wieku, opowiadając o niełatwych związkach międzyludzkich oraz chwiejnych relacjach pomiędzy społeczeństwem a jednostką. Kwestie - jak się okazuje - niezwykle aktualne w także dzisiejszym świecie.
W przedstawieniu teatru RambaZamba role głównych bohaterów - Clova i Hamma grają niepełnosprawni: Jonas Sippel (z zespołem Downa) i Sven Normann (niewidomy aktor
z niedowładem nóg). Jeden z bohaterów sztuki widzi i ma obsesję na punkcie kondycji
i sprawności ciała. Drugi, dotknięty upośledzeniem fizycznym, kontempluje bezsens istnienia. Niezwykle sygestywne symbole dwóch biegunów ludzkiej egzystencji, jednocześnie przyciągających się i odpychających.
Jednak prawdziwą siłą tego spektaklu jest nie tyle sama treść dzieła Samuela Becketta,
ile świat wykreowany na scenie przez aktorów Theater RambaZamba: aktorów, którym warsztatu pozazdrościć mógłby niejeden `pełnosprawny` artysta.
Założycielką teatru RambaZamba jest aktorka i teatrolożka Gisela Höhne. W latach 80. utworzyła ona pierwszy na terenie ówczesnej NRD cyrk, w którym dzieci niepełnosprawnie intelektualnie mogły występować publicznie. Inspiracją do podjęcia takiego działania była sytuacja jej syna Moritza, który urodził się z trisomią 21,
czyli z zespołem Downa. Kilka lat później powstało stowarzyszenie prowadzące warsztaty oraz teatr dla osób z niepełnosprawnością intelektualną o nazwie RambaZamba. Dziś przeistoczone w zawodowy, etatowy teatr ma na swym koncie szereg spektakli zbierających niezwykle pozytywne recenzje i nagrody. Grupa występowała gościnnie na blisko 200 scenach, w tym na targach EXPO w Lizbonie
i Hanowerze, w Akademietheater w Wiedniu, na festiwalach w Zurychu, Warszawie, Rzymie i Oslo.
W świecie sztuki i teatru, a także wśród publiczności i mediów RambaZamba uchodzi za “najbardziej inkluzywny teatr Niemiec” (Mainzer Allgemeine), miejsce w którym można bezpośrednio doświadczyć jak „niepełnosprawność staje się siłą”" (Frankfurter Rundschau).
„Nic nie jest tak śmieszne jak nieszczęście…” – Samuel Beckett.
PO SPEKTAKLU ZAPRASZAMY NA SPOTKANIE Z ARTYSTAMI (w Sali Wielkiej)
Spektakl prezentowany w ramach „Teatru powszechnego” - całorocznego, autorskiego projektu performatywnego realizowanego przez Centrum Kultury Zamek w Poznaniu, złożonego ze spektakli tworzonych przez środowiska osób zagrożonych wykluczeniem ze względu na stan zdrowia czy status społeczny.
Występują: Normann, Sippel, Burmeister, Kern, Schemm
Reyseria: J. Hohne
Dramaturgia: Ningelgen
Muzyka: Solter
Scenografia: Kindermann
Kostiumy: Brandler
Spektakl będzie grany w języku niemieckim z polskimi napisami.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego