Centrum Kultury Zamek

WARSZTATY KOLEKCJONERSKIE dla praktykujących / niepraktykujących

OSWOIĆ KOLEKCJONOWANIE

Warsztaty dla Praktykujących (i Niepraktykujących) Kolekcjonerów

 

Kolekcjonowanie wymyka się prostej definicji. To umiłowanie pięknych przedmiotów swym zasięgiem obejmuje pola sztuki, estetyki, historii, eksperckiej wiedzy, biznesu, umiejętności inwestowania i negocjacji. To jednak przede wszystkim pasja, chęć posiadania, pożądanie, które może doprowadzić zbieracza na skraj szaleństwa. Czym zatem jest kolekcjonowanie? Jak zostać kolekcjonerem? Co kolekcjonować można, a co wypada? Czy kolekcjonowanie ulega modzie? Czy kolekcja guzików może być więcej warta niż zbiór srebrnej biżuterii, a wyselekcjonowane współczesne grafiki mogą być cenniejsze niż XIX-wieczne malarstwo? Jak zbudować prestiżową kolekcję? Jak cieszyć się i dzielić z innymi swą pasją do kolekcjonowania?


„OSWOIĆ KOLEKCJONOWANIE” to cykl 4 spotkań-warsztatów, podczas których zgłębiać będziemy fenomen kolekcjonowania. Odbywać się będą w środowe wieczory od 10. do 31.01.2018 roku, o g. 18:30.

 

 

PROWADZĄCY

Magdalena Dworak-Mróz, historyczka sztuki. Zajmuje się malarstwem XIX i XX wieku. Pisze doktorat o malarstwie Henri Haydena, przedstawiciela École de Paris w Instytucie Sztuki PAN w Warszawie. Prowadzi również zajęcia w języku angielskim na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu. W kręgu jej zainteresowań mieszczą się także zagadnienia związane z rynkiem sztuki, art marketingiem, psychologią kolekcjonowania, budowaniem kolekcji i fałszerstwami.

 

TEMATYKA SPOTKAŃ:


Kolekcjonowanie jako oswajanie świata. Od nowożytnych gabinetów osobliwości po wirtualne kolekcje na portalach społecznościowych

Niemieckie Kunst-, Wunderkammery, włoskie studiolo, francuskie cabinets de curiosités, tłumaczone na język polski jako gabinety osobliwości, poprzedzały nowoczesne muzea. Wszystkie wyrosły w kulturze ciekawości epoki nowożytnej. Od zarania praktyk kolekcjonerskich kolekcjonowanie wiązano z próbą poznawania i porządkowania otaczającego świata. Czy dziś funkcjonuje jeszcze pojęcie gabinetu osobliwości? Osobliwej kolekcji? Czy w dobie Internetu kontakt z przedmiotem nadal ma taką moc oddziaływania? Jak dziś kształtują się relacje między kolekcjonerem a jego kolekcją?


Narodziny kolekcji. Co sprawia, że wielkie kolekcje stają się wielkie?

Jak powstają słynne kolekcje? Co wyróżnia je od pozostałych? Jak rozpocząć przygodę z kolekcjonowaniem? Jak budować własną kolekcję, by z czasem jej wartość była wyższa od wartości przedmiotów, które się na nią składają? Czy kolekcja sama w sobie może być dziełem sztuki?


Kolekcjoner – kustoszem i koneserem własnej kolekcji.

To na właścicielu zbioru spoczywa obowiązek dbania o jego bezpieczeństwo i inwentaryzację. Wraz z powiększającą się kolekcją rośnie wiedza ekspercka i znawstwo jej posiadacza. W praktyce z grona kolekcjonerów rekrutują się najbardziej cenieni specjaliści przedmiotu. Jak zatem zabezpieczyć swoją kolekcję? Jak poprawnie ją skatalogować? Czy takie praktyki są rzeczywiście niezbędne dla dobra zbioru?


Niech żyje kolekcja…

Kolekcja to zbiór, który tętni życiem. Rytm nadają mu historie spotkań kolekcjonera z kolejnymi nabytkami. By „żyć”, kolekcja musi być oglądana, podziwiana, opisywana. Nic lepiej nie służy kolekcjom, jak wystawianie ich na widok publiczny. Praktyczne know-how w dziedzinie upubliczniania własnej kolekcji.

OSWOIĆ KOLEKCJONOWANIE


„OSWOIĆ KOLEKCJONOWANIE”
to cykl spotkań-warsztatów,
odbywających się co dwa tygodnie,
od października 2017 do stycznia 2018 r., podczas których zgłębiać będziemy fenomen kolekcjonowania. Inspiracją dla projektu była kolekcja Jacquesa i Natashy Gelman, którą będzie można oglądać podczas wystawy „Frida Kahlo i Diego Rivera. Polski kontekst”.

Kolekcjonowanie wymyka się prostej definicji. To umiłowanie pięknych przedmiotów swym zasięgiem obejmuje pola sztuki, estetyki, historii, eksperckiej wiedzy, biznesu, umiejętności inwestowania i negocjacji.
To jednak przede wszystkim pasja, chęć posiadania, pożądanie, które może doprowadzić zbieracza na skraj szaleństwa. Czym zatem jest kolekcjonowanie? Jak zostać kolekcjonerem? Co kolekcjonować można, a co wypada? Czy kolekcjonowanie ulega modzie? Czy kolekcja guzików może być więcej warta niż zbiór srebrnej biżuterii, a wyselekcjonowane współczesne grafiki mogą być cenniejsze niż XIX-wieczne malarstwo? Jak zbudować prestiżową kolekcję? Jak cieszyć się i dzielić z innymi swą pasją do kolekcjonowania?

Magdalena Dworak-Mróz, historyczka sztuki. Zajmuje się malarstwem XIX i XX wieku. Pisze doktorat o malarstwie Henri Haydena, przedstawiciela École de Paris w Instytucie Sztuki PAN w Warszawie. Prowadzi również zajęcia w języku angielskim na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu. W kręgu jej zainteresowań mieszczą się także zagadnienia związane z rynkiem sztuki, art marketingiem, psychologią kolekcjonowania, budowaniem kolekcji i fałszerstwami.

TEMATYKA SPOTKAŃ
/Homo collector – o psychologii zbierania

Człowieka wyróżnia wśród zwierząt jego słabość do przedmiotów. Instynktowną chęć posiadania i przywiązanie zbieracza do rzeczy interpretuje się we freudowskiej psychoanalizie jako sublimację popędu seksualnego. Kolekcjoner pożąda swojej kolekcji. Każdy potencjalny artefakt traktuje jak swoja kolejną zdobycz, w rytualny sposób celebrując jego posiadanie. Czy kolekcja jest kobietą? Kiedy pasja kolekcjonera przeradza się w obsesję?

/Kolekcjonowanie jako oswajanie świata.
Od nowożytnych gabinetów osobliwości po wirtualne kolekcje na portalach społecznościowych

Niemieckie Kunst-, Wunderkammery, włoskie studiolo, francuskie cabinets de curiosités, tłumaczone na język polski jako gabinety osobliwości, poprzedzały nowoczesne muzea. Wszystkie wyrosły w kulturze ciekawości epoki nowożytnej. Od zarania praktyk kolekcjonerskich kolekcjonowanie wiązano z próbą poznawania i porządkowania otaczającego świata. Prezentacja zmieniającego się modelu kolekcjonowania
na przestrzeni wieków.

/Narodziny kolekcji. Co sprawia, że wielkie kolekcje stają się wielkie?

Jak powstają słynne kolekcje?
Co wyróżnia je od pozostałych? Jak rozpocząć przygodę z kolekcjonowaniem? Jak budować własną kolekcję, by z czasem jej wartość była wyższa od wartości przedmiotów, które się
na nią składają? Czy kolekcja sama w sobie może być dziełem sztuki?

/Kolekcjoner – kustoszem i koneserem własnej kolekcji.

To na właścicielu zbioru spoczywa obowiązek dbania o jego bezpieczeństwo i inwentaryzację. Wraz z powiększającą się kolekcją rośnie wiedza ekspercka i znawstwo jej posiadacza. W praktyce z grona kolekcjonerów rekrutują się najbardziej cenieni specjaliści przedmiotu. Jak zatem zabezpieczyć swoją kolekcję? Jak poprawnie ją skatalogować? Czy takie praktyki są rzeczywiście niezbędne dla dobra zbioru?

/Niech żyje kolekcja…

Kolekcja jest zbiorem, który tętni życiem. Rytm nadają mu historie spotkań kolekcjonera z kolejnymi nabytkami.
By „żyć”, kolekcja musi być oglądana, podziwiana, opisywana. Nic lepiej nie służy kolekcjom, jak wystawianie ich na widok publiczny. Praktyczne know-how w dziedzinie upubliczniania własnej kolekcji.

/Współczesne Gabinety Osobliwości – spotkanie otwarte na temat dzisiejszych praktyk kolekcjonerskich

Czy funkcjonuje dziś jeszcze pojęcie gabinetu osobliwości? Osobliwej kolekcji? Czy w dobie Internetu kontakt z przedmiotem nadal ma taką moc oddziaływania? Jak dziś kształtują się relacje między kolekcjonerem a jego kolekcją?


projekt edukacyjny sfinansowany ze środków Fundacji Veolia Polska

Ta strona korzysta z plików cookie

Aby pozostawić tylko niezbędne cookie lub dostosować zgody na cookie analityczne lub marketingowe (które nie są niezbędne), dokonaj wyboru poniżej i kliknij "Zezwól na wybrane" Sprawdź Politykę prywatności aby uzyskać więcej informacji.

Wydarzenia

Data
Kategorie
Uczestnicy