
LEKCJE Z WIERSZEM
-
TypLiteratura
-
MiejsceCK ZAMEK lub w szkołach
-
Godzina g. 8 - 16
-
Data od 17.03.2025
do 31.05.2025
W ramach festiwalu dla szkół średnich przygotowaliśmy zestaw „Lekcji z wierszem”. Rozpoczną się już w marcu i potrwają do maja. Zapraszamy na nie do Centrum Kultury ZAMEK. Po wcześniejszym ustaleniu, możliwe będzie także zamówienie wybranej lekcji do swojej szkoły.
Czekamy na
zgłoszenia od nauczycieli i nauczycielek oraz klas zainteresowanych udziałem. Szczegółowe
informacje i zgłoszenia: literatura@ckzamek.pl, tel. 61 64 65 290, 61
64 65 291.
Lekcje poprowadzą wybitni znawcy poezji i
zarazem wspaniali wykładowcy, nauczyciele: prof. Piotr Śliwiński, prof.
IS PAN dr hab. Joanna Roszak, prof. UAM dr hab Marcin Jaworski.
Tematy do wyboru
Lekcje z prof. Piotrem Śliwińskim
1. Mickiewicz Świetlickiego – dialogi ponadczasowe
Mickiewicz
pozostaje gospodarzem polskiej duszy, a Świetlicki w ciągu ostatniego
trzydziestolecia wyrobił sobie pozycję mistrza współczesnej wrażliwości –
szorstkiej, niechętnej deklarowaniu uczuć, przewrotnej i przekornej,
lecz niewątpliwej. Czy tych twórców przedzielonych dwoma stuleciami coś
łączy, czy jest między nimi jakieś podobieństwo istotniejsze niż sława,
którą zyskali za życia? Okazuje się, że tak: Mickiewicz zaczynał wielką
epokę poezji, a Świetlicki ją zamyka – wiedząc o tym. Czy dlatego autor
„Zimnych krajów” tak często odwołuje się do autora „Liryków lozańskich”?
2. Wobec zła. Poeci polscy i ukraińscy o wojnie w Ukrainie
Wojna
w Ukrainie, która wylała się falą wierszy pisanych w obu językach,
reanimowała mitologię poezji jako mowy wyróżnionej i zobowiązanej
etycznie. Wiersz znowu powinien „świadczyć”, dawać wyraz, solidaryzować
się, szukać istoty rzeczy (ukrytej pod zgiełkiem metali), nazywać
doświadczenie. Czy poezja potrafi sprostać temu wyzwaniu? Jaka jest jej
odpowiedź na wybuch agresji, codzienność koszmaru, codzienność mimo
wojny?
3. Czy wszystko jest poezją? Slam? Hip-hop? Wiersze z instagrama?
Czy
wszystko jest poezją? Slam? Hip-hop? Wiersze z instagrama i fb? Wiadomo
– publiczność na występach slamerskich jest liczniejsza niż na
wieczorach uznanych poetek i poetów, a publikowanie i szukanie wierszy w
internecie stało się „normalnym” sposobem uczestnictwa w życiu
literackim. Pojawiły się książki poetyckie urodzone na facebooku,
instapoezja zaś cieszy się niemałym powodzeniem. Czy to oznacza, że
(nareszcie) każdy może poczuć się poetką/ poetą, a wartość
zaprezentowanego tekstu mierzy się liczbą odsłon lub lajków? Rzecz warta
uwagi.
Lekcje z prof. UAM Marcinem Jaworskim
1.Polityka, pop, piękno – poezja Stanisława Barańczaka
Stanisław
Barańczak opisywał rzeczywistość z uwagą i – jak sam pisał – z
nieufnością. Buntował się przeciw opresyjnemu państwu i przeciwko
uproszczeniom kultury masowej. Robił to na różne sposoby tak w PRL-u,
jak na emigracji, w Stanach Zjednoczonych. Pokazywał, że i polityka, i
kultura winny budować wspólnotę mądrze komunikujących się
niepowtarzalnych osób, a poezja zawsze będzie tu odgrywać szczególną
rolę.
2. Nowe dykcje – „Ocalenie” Czesława Miłosza
Pisany
w czasie II wojny światowej i opublikowany tuż po niej tom wierszy
Miłosza jest jedną z najważniejszych książek XX wieku. Zawarte w nim dwa
cykle: „Świat (poema naiwne)” oraz „Głosy biednych ludzi” na odmienne
sposoby opowiadają o kryzysie cywilizacji (nie tylko wojennym) oraz o
doświadczających go ludziach, którzy z różnym skutkiem szukają ratunku,
nadziei – ocalenia. Miłosz mierzy się przy tym z nową formą literacką
oraz z szeroką tradycją, stając się głównym prekursorem polskiej poezji
współczesnej.
3. Poetka wobec kultury masowej – wiersze Wisławy Szymborskiej
Fenomen
Wisławy Szymborskiej polega między innymi na tym, że jej poezja na
równi cieszy się uznaniem międzynarodowej krytyki oraz popularnością
wśród szerokiej publiczności. Jak zbudowane są jej subtelne i bardzo
komunikatywne wiersze? Czy poetka romansowała z kulturą popularną? Jak
kreowała swój publiczny, medialny wizerunek (zwłaszcza po otrzymaniu
nagrody Nobla)? Na czym polega radość czytania Szymborskiej? – to tylko
niektóre pytania, jakie można zadać podczas wspólnej lektury.
Lekcje z prof. IS PAN Joanną Roszak
1.Głośniej
od bomb, czyli „jak czytać wiersze i zakochać się w poezji”? Sylvia
Plath, Anne Sexton, Forugh Farrochzad, Halina Poświatowska, Robert
Frost, Omar Chajjam
Niemiecki poeta Hans Magnus
Enzensberger ukuł humorystyczne twierdzenie, dające źródło tzw. stałej
Enzensbergera: w każdym kraju, niezależnie od jego wielkości, liczba
osób zainteresowanych poezją jest taka sama i wynosi „1354”. Noblista
Josif Brodski postulował z kolei, by tanie wydania wierszy sprzedawano w
supermarketach. Właśnie w markecie bohaterka polskiego filmu „Głośniej
od bomb” (z 2001 roku, w reżyserii Przemysława Wojcieszka) kupi za
złotówkę tom z wierszami Haliny Poświatowskiej. Niebawem jej chłopak
stawia ultimatum – on albo poezja („Albo ja, albo te pierdy”), tyle że
ona już wybrała. Poezja staje się miarą czułości dla samej siebie i
zachętą do stawiania oporu.
2. Wiersz jako początek nowego życia. Mary Oliver, Inger Christensen, Dylan Thomas, E.E. Cummings, Omar Chajjam, Cesare Pavese
W
drugim sezonie serialu „Status związku” („State of the Union”) para
spotyka się przed terapią małżeńską. Ellen pyta męża: „Powiedz, co
pragniesz zrobić ze swoim cennym i jedynym życiem”. Gdy ten nie
rozpoznaje cytatu z wiersza Mary Oliver, jest ona pewna, że powinni się
rozstać. W filmie „Nyad” ten sam wers obchodzącą 60. urodziny Dianę Nyad
motywuje do realizacji młodzieńczego marzenia – do pokonania wpław
177-kilometrowej trasy z Kuby na Florydę, do zdobycia „Everestu
pływania”. Niektóre rekordy świata i życiowe zmiany mają więc źródło w
poezji.
3. Estetyka remiksu. Wiersze w czasach Netflixa
Zinterpretujemy
fragmenty filmów i seriali, sprawdzając, co w wierszu aktywuje ekran.
Staną się one dla nas czynnikiem interpretacyjnym. Czy ruchomy obraz
może stać się interesującym elementem pośredniczącym w wydobywaniu i
oświetlaniu sensów wiersza? Tytuł lekcji odnosi się do jednej z
najbardziej rozpoznawalnych platform streamingowych – zwiastuje
interpretowanie poezji w kontekście kultury cyfrowej, dystrybucji przez
nią poezji i reagowania na nią w ekranowym ekosystemie. Poezja,
tradycyjnie kojarzona z jednorazowym, krótkim doświadczeniem czytania,
zyskuje nowe życie jako epizod w narracji ekranowej, dopasowane do
współczesnych praktyk odbioru.