moderacja: Kinga Piotrowiak-Junkiert
„Wiedziałam, że zawsze muszę być gotowa na scenariusz dziki, dziwny. I że musimy się w nim trzymać razem”.
Bezkompromisowa
i brawurowa – taka jest autobiograficzna proza Elizy Kąckiej. To
opowieść o podwójnym doświadczeniu pewnej odmienności i
nieprzystawalności do narzuconych społecznie ram. O mozolnym, ale
pięknym budowaniu trudnej, nieoczywistej relacji. O byciu matką i córką.
O życiowym dryfie, performowaniu świata i wydreptywaniu wiedzy. O
dzielności. O miłości. O życiu w kokonie i wychodzeniu z niego motylem. O
tym, ile mogą znaczyć słowa i jak to jest widzieć je w kolorach. (opis
wydawcy)
ELIZA KĄCKA – pisarka, literaturoznawczyni, krytyczka.
Autorka książek prozatorskich: „Elizje” (2017), „po drugiej stronie
siebie” (2019), „Strefa zgniotu” (2022), książki eseistycznej „Idiomy.
Eseje” (2023) oraz książek akademickich: „Stanisław Brzozowski wobec
Cypriana Norwida” (2012), „Lektura jako spotkanie. Brzozowski – tekst –
metoda” (2017). Sporządziła kilka wyborów poezji (nie tylko najnowszej).
Felietonistka i współpracowniczka „Tygodnika Powszechnego”.
KINGA
PIOTROWIAK-JUNKIERT – filolożka polska i węgierska, badaczka literatury,
tłumaczka, profesorka w Instytucie Lingwistyki Stosowanej UAM.
Członkini Stowarzyszenia Tłumaczy Literatury. Autorka monografii
„Świadomość zwrócona przeciwko sobie samej. Imre Kertész wobec Zagłady”
(2014) oraz „Od idylli do ironii. Literatura węgierska wobec Zagłady w
latach 1944‒1948” (2020). Autorka tomu „Pieśni Myrmidonu” (2019).
Cykl
spotkań pt. Aleja Praw Kobiet został zainicjowany w 2022 roku. Jego
ideą było upamiętnienie kolejnej rocznicy uzyskania przez kobiety praw
wyborczych oraz wpisanie się w program wydarzeń związanych z nazwaniem
jednej z poznańskich ulic Aleją Praw Kobiet.
Wywalczone w 1918 roku
prawa miały już wtedy szersze znaczenie: dotyczyły nie tylko udziału w
wyborach, ale także umożliwienia dostępu do nauki, do pracy, do
samostanowienia i decydowania o sobie w sprawach światopoglądowych, do
uczestniczenia w pełni w życiu społecznym, gospodarczym i kulturalnym
czy wreszcie – prawa do mówienia własnym głosem.