ZAMEK Culture Centre

FIOLETOWA KROWA ‒ Teatr pod Fontanną, reż. Janusz Stolarski

SPEKTAKL TEATRALNY Z TŁUMACZENIEM NA PJM

Buy ticket TICKET

„W tej sztuce grupa Teatr pod Fontanną wytrąca nas ze stanu autopilotowej konsumpcji spektakli, której dokonujemy zwykle w teatrze” – Marek S. Bochniarz (kultura.poznan.pl).

W „Fioletowej krowie” twórczynie i twórcy oraz aktorki i aktorzy biorą odwet na samym istnieniu! I choć fizycznie nie angażują publiczności w działania na scenie, to jednak zmuszają do aktywnego uczestnictwa w pełnej absurdu i nonsensów grze słowno-myślowej. 

Na spektakl składają się przezabawne wiersze, wierszyki i rymowanki z kręgu literatury angielskojęzycznej pochodzące z książki „Fioletowa krowa. 333 najsławniejsze okazy angielskiej i amerykańskiej poezji niepoważnej. Antologia” – wybrane i mistrzowsko przetłumaczone przez Stanisława Barańczaka.

„Fioletowa krowa” miała swoją premierę w 2018 roku. Janusz Stolarski wraz z Teatrem pod Fontanną wracają do tej urokliwej i przezabawnej sztuki w marcu 2024 roku, w piątą rocznicę śmierci Krzysztofa Wikiego Nowikowa, autora fantastycznej muzyki do tego spektaklu. 

„Istnieje wiele recept na uzyskanie efektu komicznego. Najprostsza i najstarsza ze znanych to wykorzystanie obsceny – nieprzyzwoite wyrazy, gesty, sceny, motywy przez wieki bawiły publiczność. Do czasu gdy Szekspir odkrył malapropizm – w skrócie: żart oparty na błędnym użyciu słowa i odwołujący się do naszej ukrywanej a elementarnej potrzeby dominacji nad innymi. Zrozumiał on, że dowcip utwierdzający nas w przekonaniu, że jesteśmy lepsi (mądrzejsi, inteligentniejsi, dowcipniejsi…) nigdy nie zrobi klapy. Kolejny krok w historii komizmu to humor satyryczny, zaprzęgnięty do pracy przy naprawie świata. I wreszcie to, co interesuje nas, twórców spektaklu „Fioletowa krowa”: HUMOR NONSENSOWNY. Nie jest to humor obsceniczny, nie ma zbyt wiele wspólnego z malapropizmem, nie służy niczemu poza samym śmiechem. Poetów nonsensistów nie obchodzą tak zwane doraźne bolączki: jakiś tyran (można go usunąć), brak koszy na śmieci (można je ustawić). Nonsensista to śmieszniejszy poeta metafizyczny – interesują go te problemy egzystencji, które tak, czy siak są nierozwiązalne, a ludzkość jednak od zarania dziejów z uporem maniaka, próbuje je rozwiązać. Czyż to nie śmieszne?

Stanisław Barańczak – tłumacz i autor źródła naszego natchnienia – antologii Fioletowa krowa. 333 najsławniejsze okazy angielskiej i amerykańskiej poezji niepoważnej, napisał we wstępie do niej: «Efekt humorystyczny poezji nonsensu polega na zaspokajaniu naszej jeszcze bardziej elementarnej, jeszcze potężniej odczuwanej i jeszcze wstydliwiej ukrywanej w oficjalnych okolicznościach potrzeby wzięcia odwetu na samym istnieniu».

To nasz spektaklowy cel: WZIĘCIE ODWETU NA SAMYM ISTNIENIU!” – opowiadają twórczynie i twórcy sztuki „Fioletowa krowa”.

„Aktorzy zademonstrowali w Fioletowej krowie, że te śmieszne, nierzadko bardzo lapidarne wierszyki można zinterpretować wbrew ich banalnemu humorowi, dociążając je własnymi przeżyciami, które – mimo że niewyrażone wprost – dodają do przedstawienia aurę dokumentalnej opowieści grupy o ich codzienności. Ten element sztuki był dostępny w dużej mierze w kodach pozajęzykowych, a percypowany przede wszystkim za pomocą empatii. W czasie przedstawienia uświadomiłem sobie, że do Fioletowej krowy Barańczak wybrał wiele tekstów, które zostały oryginalnie ułożone nie tyle – a może nie przede wszystkim – z myślą o rozbawieniu innych, co próbie poradzenia sobie z rzeczywistością, jakiej czasem nie sposób zaakceptować” – czytamy w recenzji Marka S. Bochniarza.

reżyseria: Janusz Stolarski
muzyka: Krzysztof Wiki Nowikow (kompozycje), Wojciech Retz (wykonanie)
scenografia: Tomasz Ryszczyński (projekt), Paweł Kęsy (wykonanie)
konsultacje dramaturgiczne: Renata Stolarska
światła: Arkadiusz Kuczyński
występują: Mirosław Barnaś, Piotr Bekasiak, Justyna Cofta, Tymoteusz Ćwierzyk, Halina Ertel, Agnieszka Grabia, Jagoda Gruszczyńska, Krystyna Hercuń-Pilecka, Jakub Hudak, Hanna Kubaszewska, Jacek Kwiatkowski, Andrzej Nyczke, Paweł Nyga, Paweł Oltmann, Justyna Romanowska, Julia Sobczyńska, Sebastian Sowiński, Urszula Stachowiak, Beata Szymankowska, Magdalena Treichel, Ewa Zajkowska 
muzykantki: Helena Nowikow, Zofia Nowikow, Antonina Stolarska, Felicja Stolarska
produkcja: Centrum Kultury ZAMEK w Poznaniu

bilety: 30 zł (ulgowy), 40 zł (normalny), 30 zł (dla osoby z niepełnosprawnością i opiekuna(-nki)

Teatr pod Fontanną to nieformalna grupa, która powstała w CK ZAMEK w 2016 roku. Tworzą ją członkinie i członkowie pracowni teatralnych działających przy „Domach pod Fontanną” – dwóch ośrodkach prowadzonych przez Stowarzyszenie „Zrozumieć i Pomóc” zajmujących się rehabilitacją społeczno-zawodową osób po kryzysach psychicznych. Grupa ma w swoim dorobku pięć doskonale przyjętych przez krytykę i publiczność spektakli, jeden z nich – „Grimm” zajął II miejsce w Ogólnopolskim Konkursie na najlepszy Spektakl Teatru Niezależnego „The Best OFF”. Od 2022 roku do zespołu teatru dołączają także profesjonalne artystki i artyści. 
Janusz Stolarski – opiekun artystyczny grupy, pomysłodawca i reżyser wszystkich jej spektakli. Aktor, absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie (obecnie Akademia Sztuk Teatralnych w Krakowie). Występował w: Drugim Studio Wrocławskim, Państwowym Teatrze w Kielcach, Teatrze Polskim w Poznaniu, grupie teatralnej Sekta Lecha Raczaka, Teatrze Ósmego Dnia w Poznaniu, Teatrze im. Kochanowskiego w Opolu, Teatrze Studio w Warszawie i Orbis Tertius Trzecim Teatrze Lecha Raczaka. Gościnnie brał udział w spektaklach m.in.: „Don Juan” i „tryptyk wyspiański” w Teatrze Starym w Krakowie, „Rzeźnia Lila Róż” Teatru Usta Usta oraz „Przypadki Pana von K.” Polskiego Teatru Tańca. Od 1994 roku współtworzy Stowarzyszenie Teatralne ANTRAKT. Laureat wielu nagród za monodramy, w tym Grand Prix na Ogólnopolskim Festiwalu Teatrów Jednego Aktora w Toruniu (1991) za „Ecce Homo”, nagrody specjalnej Jury Drugiego Międzynarodowego Festiwalu Monodramów Krajów Nadbałtyckich – Kowno 2010 za spektakl „Kod” i wielu innych. Od lat prowadzi warsztaty teatralne w kraju i zagranicą (Niemcy, Rumunia, Mołdawia, Hiszpania, Francja).

Spektakl przygotowany przez Centrum Kultury ZAMEK w Poznaniu, prezentowany w ramach projektu Europe Beyond Access.

AUDIODESKRYPCJA ZDJĘCIA

Zdjęcie przedstawia scenę ze spektaklu. Wypełnia go duża, ażurowa, sześcienna konstrukcja wykonana z drewnianych belek. W jej wnętrzu, niczym w klatce, znajduje się kilkanaście osób. Niektóre z nich stoją, inne siedzą lub leżą. Całość oświetlona jest snopem światła spływającego z góry. Twarze części osób skryte są w cieniu. Wokół konstrukcji panuje ciemność. 

Finansowanie

Sprawdź inne wydarzenia teatralne

Date
Categories
Participants
Loading

This website uses cookies

If you want to accept only necessary cookies or adjust your consent for analytics or marketing cookies (which are not essential), make your selection below and click "Allow selected" Check Privacy policy for more information

Events

Date
Categories
Participants