19.10 PREZENTACJE I ROZMOWY
- TypeEducation
- PlaceCK ZAMEK
- Hour g. 10.30
- Date 19.10.2023
- Informations about entries rejestracja na wydarzenia
Zapisz się:
Pobierz program w wersji graficznej:
g. 10.30-11.30
1/ Program Altri Sguardi
prelegentka: Cecilia Bima z Palazzo Grassi w Wenecji
2/ Działania z osobami z doświadczeniem uchodźczym
prelegentka: Jelena Zivkovic z IntegrART z Treviso
Sala pod Zegarem
Cecilia Bima – pracuje jako specjalistka ds. edukacji w Palazzo Grassi-Punta della Dogana. Podczas studiów magisterskich z semiotyki obrazu na Uniwersytecie IUAV w Wenecji zainteresowała się zagadnieniami reprezentacji, która stanowi kluczowy element jej podejścia do mediacji i projektowania działań. Głęboko wierzy w polityczną wartość praktyk kulturalnych w muzeach.
Jelena Zivkovic – jest współzałożycielką i CEO IntegrART (www.integrart.eu). Jelena urodziła się w Belgradzie, w byłej Jugosławii (obecnie Serbia), mieszkała w Kanadzie, a obecnie jej domem są Włochy. Jelena pracowała uprzednio jako tłumaczka, dziennikarka i planistka wydarzeń kulturalnych, a od 2016 roku uczy języka włoskiego w ośrodku dla migrantów. Tam zdała sobie sprawę, że wśród osób ubiegających się o azyl, uchodźców i migrantów istnieje duże zapotrzebowanie na możliwość uczenia się w szerszym zakresie o włoskiej i europejskiej kulturze i sztuce. Dzięki swojemu osobistemu i zawodowemu doświadczeniu opracowała nowe metodologie w zakresie TRANSKULTUROWEJ MEDIACJI SZTUKI, które wykorzystują gruntowną wiedzę z dziedzin takich jak: mediacja sztuki, migracja, edukacja międzykulturowa, wielojęzyczność i prawa człowieka.
g. 12-13.30
Uspołeczniona instytucja kultury czyli jaka?
panel dyskusyjny w języku polskim z tłumaczeniem na polski język migowy
Gościnie
i goście: Paweł
Łysak (Teatr Powszechny im. Zygmunta Hübnera), Aleksandra
Szymańska (Instytut Kultury Miejskiej), Waldemar
Tatarczuk (Galeria Labirynt)
Prowadzący:
Bartek Lis
Sala pod Zegarem
Zespół „Pidżama Porno” w 1989 roku śpiewał, że „czasy są niepewne, sytuacja jest napięta”. Od tamtej pory nic się nie zmieniło – jest tak nadal. Skoro tak, to chyba nie ma już mowy o tym, że kulturotwórcy i kulturotwórczynie mogą funkcjonować tak, jakby świata wokół nie było. Uważność na problemy małe i duże – doświadczane w równym stopniu przez lokalne społeczności i całe społeczeństwa – staje się azymutem wielu publicznych instytucji. Podczas naszej rozmowy chcemy zastanowić się, na czym polega idea „uspołecznionej instytucji kultury”, co ją wyróżnia i jak ją budować. Postaramy się, by wybrzmiały także jej konkretne przykłady. Dołączcie do nas!
Paweł Łysak – reżyser teatralny i filozof. Od września 2014 Dyrektor Teatru Powszechnego im. Zygmunta Hübnera w Warszawie. Od 2014 wiceprezes Stowarzyszenia Dyrektorów Teatrów. Współzałożyciel i członek Zarządu Gildii Polskich Reżyserek i Reżyserów Teatralnych. Laureat prestiżowych nagród i wyróżnień, m.in. Złotego Krzyża Zasługi za „zasługi dla kultury polskiej” (2015), Paszportu „Polityki” w kategorii „Teatr” – „Nagroda za konsekwentne budowanie ambitnego repertuaru, za łączenie kolejnych premier z dyskusjami i akcjami aktywizującymi widzów, teatr i miasto” (2008).
Aleksandra Szymańska – managerka kultury, specjalistka w zakresie polityki kulturalnej, producentka wydarzeń. Związana kilka lat z polskim rynkiem fonograficznym (management polskich artystów), potem mediowym. Zaangażowana w niezależne projekty kulturalne. W latach 2008–2011 odpowiedzialna za strategię i zespół projektu „Gdańsk i Metropolia – Europejska Stolica Kultury 2016”. Od marca 2011 dyrektorka Instytutu Kultury Miejskiej.
Waldemar Tatarczuk – artysta performer, twórca instalacji i wideo. W 1999 roku założył Ośrodek Sztuki Performance, który działał przez 10 lat w Centrum Kultury w Lublinie, zajmując się prezentacją, popularyzacją i badaniem tego medium sztuki. Organizował międzynarodowe festiwale sztuki performance. W 2010 roku został dyrektorem Galerii Labirynt. Tatarczuk aktywnie uczestniczy w międzynarodowych wydarzeniach artystycznych w Europie, Azji, Ameryce Północnej, prowadzi warsztaty performance, wykorzystując własne doświadczenia jako artysty i kuratora.
Bartek Lis – socjolog i badacz społeczny, animator kultury i edukator związany z Centrum Kultury ZAMEK w Poznaniu. Autor tekstów, artykułów naukowych i popularyzatorskich. Od 2012 roku współpracownik Towarzystwa Inicjatyw Twórczych „ę” jako badacz, ewaluator i szkoleniowiec. W latach 2012–2017 kurator projektów społecznych w Muzeum Współczesnym Wrocław. Pomysłodawca i realizator projektów/cyklów edukacyjnych „Zamek Otwarty. Kultura dla i z seniorami zależnymi”, „Sztuka w ciemno”, „Nie widać” oraz „(nie)nowe publiczności” w CK ZAMEK. Zajmuje się m.in. edukacją obywatelską, rozwojem publiczności (audience development), tematyką „niewidocznych niepełnosprawności”, „senioralnej zależności”, wykorzystywaniem sztuki w edukacji i praktyce społecznej, udostępnianiem oferty instytucji kultury dla osób z niepełnosprawnościami. Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2020). Ambasador EPALE – Elektronicznej Platformy Uczenia się Dorosłych.
g. 15-16.30
Kultura użyteczna w organizacjach pozarządowych
panel dyskusyjny w języku polskim z tłumaczeniem na polski język migowy
Gościnie
i goście: Justyna
Mańkowska (Fundacja Katarynka), Daniel
Stachuła (Stowarzyszenie Młodych Animatorów Kultury), Joanna
Zięba (Fundacja Nowej Wspólnoty | Instytut Kultury Polskiej UW), Maria
Zięba (Fundacja Ładne Historie)
Osoby
prowadzące: Anna Mazur i Jakub Walczyk
Sala pod Zegarem
„Wyjście z bańki” to określenie-klucz w wielu debatach na temat uspołeczniania sektora kultury zarówno w porządku instytucjonalnym, jak i w III sektorze. Pytanie, na ile utarte sposoby uczestnictwa w kulturze są otwarte i dostępne dla różnych grup społecznych? Jak kultura może wpływać na integrację społeczności lokalnej? Tworzyć przestrzeń do spotkania osób, należących do różnych wspólnot. Włączać osoby pomijane i wykluczane z uczestnictwa w życiu społecznym. O tym porozmawiamy z naszymi gościniami i gośćmi.
Daniel Stachuła – prezes zarządu Stowarzyszenia Młodych Animatorów Kultury, dyrektor programowy Fyrtla Główna. Animator i menedżer kultury, pedagog teatru, opiekun procesów twórczych; absolwent filologii polskiej, teatrologii i zarządzania w kulturze. Jego zainteresowania naukowo-artystyczne dotyczą̨ kulturowej historii opery i teatru, pedagogiki teatru, sztuki społecznej (inkluzywnej, włączającej) oraz inter- i transdyscyplinarnych działań, łączących praktykę twórczą z badaniami.
Justyna Mańkowska – założycielka i wiceprezeska Fundacji Katarynka. Działa na rzecz dostępu do kultury i sfery publicznej dla osób z różnymi potrzebami. Autorka „Wrocławskich Standardów Dostępności Kultury i Wydarzeń”. Współpracuje z kadrami i instytucjami kultury w obszarze dostępności – zarówno programowania oferty, budowania publiczności, jak i dostosowywania oferty. Członkini Rady ds. Równego Traktowania przy Prezydencie Wrocławia. Od 13 lat prowadzi zespół fundacji, w którym obecnie znajdują się także osoby z niepełnosprawnością słuchu, wzroku, neuroróżnorodne oraz z doświadczeniem kryzysów czy zaburzeń psychicznych.
Maria Zięba – animatorka i badaczka kultury, fundraiserka, doradczyni organizacji pozarządowych, prezeska Fundacji Ładne Historie. Od ponad pięciu lat współtworzy Fundację Ładne Historie, realizując projekty, które innym pozwalają się rozwijać, uczyć, poznawać, spotykać, zachwycać. Aktywnie działa w Świdnicy, we Wrocławiu i na Dolnym Śląsku – wierzy w społeczną pomoc, nieprzerwanie działając w obszarze trzeciego sektora, a więc wśród organizacji pozarządowych.
Joanna Zięba – kulturoznawczyni, pracuje w Instytucie Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego, gdzie współtworzy kierunek studiów praktycznych: Sztuki Społeczne. Współzałożycielka i członkini zarządu Fundacji Nowej Wspólnoty, której misją jest zmniejszanie napięć społecznych i przeciwdziałanie polaryzacji światopoglądowej w Polsce. Współpracuje z organizacjami pozarządowymi oraz instytucjami kultury w całym kraju. Od wielu lat jest tutorką projektów społecznych w Towarzystwie Inicjatyw Twórczych "ę", m.in. w programach „Seniorzy w akcji”, „Sieci wsparcia”, „Nowe relacje”.
Anna Mazur – pracowniczka administracji samorządowej z wieloletnim doświadczeniem, główna specjalistka ds. rozwoju kultury i współpracy międzysektorowej. Koordynowała prace związane z przygotowaniem i wdrożeniem Poznańskiego Programu dla Kultury 2019–2023, a także jego corocznym monitoringiem stanowiącym integralną część „Raportu o stanie Miasta”. Jej zainteresowania obejmują zagadnienia związane z miejskimi politykami kulturalnymi, metodami rozwoju publiczności oraz strategiami funkcjonowania rynku sztuki.
Jakub Walczyk – kulturoznawca, animator, pracuje w dziale programów społecznych Centrum Kultury ZAMEK w Poznaniu, gdzie zajmuje się projektami szkoleniowymi oraz społecznymi z zakresu edukacji obywatelskiej, inkluzji społecznej, różnorodności i dostępności audiowizualnej (m.in. wspólnie z Joanną Stankiewicz lideruje projektem „Kino bez barier”). W Instytucie Kulturoznawstwa UAM kończy doktorat o uspołecznianiu instytucji sztuki.
___
Obraz jest podzielony na pół. Na jednej z części - czarne tło z pomarańczowym odręcznym napisem "Włącznik!" oraz białym napisem "Forum kultury użytecznej". Na drugiej białe tło z pomarańczową żarówką, której trzonek przypomina głowę. Na górze data: 19.10, na dole hasło: prezentacje i rozmowy.