
OBECNOŚĆ: "Thank You Very Much” – Claire Cunningham (National Theatre of Scotland i Manchester International Festival)
-
TypTeatr / taniec
-
MiejsceSala Wielka
-
Godzina g. 19
-
Data 14.10.2023
-
Cena 40 zł (n), 30 zł (u)
Światowej sławy szkocka choreografka Claire Cunningham wraz z
zespołem czołowych artystów i artystek z niepełnosprawnością zapraszają
na niezapomniany wieczór, podczas którego odkryją przed widzami oraz
widzkami olśniewający i tajemniczy świat tribute artist, czyli artystów
składających hołd wielkim postaciom sceny.
"Thank You Very Much”
wkracza na scenę z dowcipem, splendorem, blichtrem i pulsującą energią
muzyką. To spektakl, który przemierza ścieżki i bezdroża społecznych
wyobrażeń o normalności i burzy mit o tym, jakie powinny być ciała.
Tancerze zakładają swoje lśniące kostiumy i pytają: kim staraliśmy się
być przez całe życie? Czy kiedykolwiek był to nasz wybór? I czym tak
naprawdę jest the wonder of you, cudowność?
czas trwania: 90’ / wiek: 12+
Spektakle w języku angielskim z polskimi napisami. Prezentacja drugiego spektaklu (14.10) dodatkowo
z tłumaczeniem na PJM.
Myślę,
że moja twórczość mieści się w ramach tańca współczesnego, ale zawsze
jest w niej też dużo tekstu. Lubię brać na artystyczny warsztat
skomplikowane, osobiste czy też zniuansowane idee dotyczące polityki
niepełnosprawności i rozpracowywać je w sposób łatwy do zrozumienia,
szczególnie jeśli chodzi o nowe koncepcje tego, jak publiczność może
postrzegać niepełnosprawność – opowiada o swojej twórczości Cunningham.
Spektakle
Claire ujawniają niespokojną wyobraźnię i innowacyjne podejście do
choreografii, mocno zakorzenione w przeżywanym doświadczeniu artystki
samoidentyfikującej się jako niepełnosprawna oraz w pełnym współczucia
aktywizmie, który kwestionuje wyobrażenia o normatywnym ciele. Wplatając
do swoich realizacji akrobacje w powietrzu (aerializm), taniec, śpiew i
tekst, Cunningham stworzyła serię spektakli, które rzucają wyzwanie
tradycyjnym ideałom fizyczności i potencjałowi teatralności,
jednocześnie zachowując intelektualny rygor i pragnienie stworzenia
bardziej przyjaznych relacji między wykonawcami, publicznością i
dzielonymi przez nich przestrzeniami – pisze o twórczości Claire
Cunningham Gareth K. Vile, szkocki krytyk teatralny, wykładowca, wydawca
„Edinburgische Dramaturgie”.
reżyseria i choreografia: Claire Cunningham
drugi reżyser: Dan Watson
dramaturgia: Luke Pell
scenografia: Bethany Wells
kreator dźwięku: Matthias Herrmann
kreator świateł: Chris Copland
wystepują: Claire Cunningham, Tanja Erhart, Jo Bannon, Vicky Malin
tłumaczenie na PJM (spektakl 14.10): Marta Jaroń
produkcja:
Manchester International Festival i National Theatre of Scotland we
współpracy z Claire Cunningham Projects i Kunstenfestivaldesarts, przy
wsparciu National Lottery w ramach inicjatywy Creative Scotland
Spektakl
prezentowany w ramach projektu performatywnego „Obecność”,
przygotowanego przez CK ZAMEK w Poznaniu we współpracy z norweskim CODA
Oslo International Dance Festival oraz warszawskim Teatrem 21 dzięki
grantowi z Funduszy Norweskich i EOG.
--
Zdjęcie ukazuje dwie tancerki w estradowych strojach, z kulami, stojące na przeciwko siebie w rogach kwadratu stworzonego przed podświetlaną podłogę.
CLAIRE CUNNINGHAM
jest performerką i twórczynią multidyscyplinarnych spektakli, jedną z najbardziej cenionych, odnoszących sukcesy i dynamicznych choreografek w Szkocji. Jako artystka samoidentyfikująca się jako osoba z niepełnosprawnością należy do światowej czołówki twórców i twórczyń teatralnych o nienormatywnych ciałach. W swojej pracy często opiera się na niestandardowym wykorzystaniu kul ortopedycznych oraz eksploracji potencjału jej własnej fizyczności, przy świadomym odrzuceniu tradycyjnych technik tanecznych (opracowanych dla ciał „pełnosprawnych”).
--
Zdjęcie przedstawia performerkę
stojącą z kulami w tanecznej pozie. Jest oświetlona od boku silnym
kontrastowym światłem scenicznym.