ZAMEK Culture Centre

Piotr C. Kowalski


Artysta urodzony w 1951 roku w Mieszkowie koło Jarocina. Dyplom z malarstwa w pracowni profesora Stanisława Teisseyre’a w PWSSP w Poznaniu uzyskał w 1978 roku. W latach 1993–1999 był dziekanem Wydziału Edukacji Artystycznej PWSSP w Poznaniu. Od 2000 do 2015 roku prowadził studencką galerię „Na Polskiej” w Poznaniu. Kurator I, II i III Kolekcji ASP w Poznaniu w latach 2003–2005. Obecnie prowadzi Pracownie Malarskie na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu oraz w ASP we Wrocławiu. Autor cykli obrazów realizowanych bezpośrednio w naturze pt. „Żywa natura – Martwa natura”, oraz obrazów Przejezdnych i Przejściowych będących zapisem życia miasta i powstających przy współudziale innych ludzi. Od 2004 roku wspólnie z Joanną Janiak realizuje cykle „Megabajty malowania” i „Obrazy mroźne”.

Autor cykli obrazów realizowanych bezpośrednio w naturze pt. „Żywa Natura” m.in.:

obrazów smacznych, bardzo smacznych i niesmacznych,
obrazów przejściowych, przejezdnych i przelotnych,
obrazów granicznych, przygranicznych i zagranicznych
,
obrazów grzecznych i grzesznych czyli niegrzecznych,
obrazów przerżniętych oraz jeszcze nie przerżniętych
,
obrazów malowanych w pełnym słońcu, w cieniu, bez cienia i bez cienia wątpliwości,
obrazów malowanych w schroniskach, na szlaku i takich, które szlag by trafił
,
obrazów malowanych bez ram, w ramach i w ramach przyjaźni,
obrazów malowanych na sztaludze, pod sztalugą i obok sztalugi
,
obrazów malowanych na wysokim i na niskim poziomie (Giewont i kopalnia miedzi Lubin),
obrazów malowanych w pionie, w poziomie i na odpowiednim poziomie
,
obrazów malowanych na ogniu,
obrazów malowanych na gazie, co prawda niewielkim, ale jednak
,
obrazów podwędzonych,
obrazów malowanych szybko oraz bardzo szybko
,
obrazów malowanych wolno i takich, których zdawać by się mogło że nie wolno ich malować,
obrazów malowanych w Poznaniu, dla Poznania i niedopoznania.

www.piotrc.kowalski.pl

--

Na zdjęciu widać artystę, który siedzi na ławce z nogami położonymi na stole. To jego buty są na pierwszym planie. Na podeszwach jest napis: Kowalski Original. W tle widać twarz rezydenta, ma na sobie okulary przeciwsłoneczne, a ręce ma założone za głowę.

PROJEKT OBRAZ PRZEJŚCIOWY ZAMKU \ styczeń – sierpień 2017


Moje pierwsze dzieła z cyklu „Obrazów przejściowych” powstały w latach 1998 i 1999. Miało to miejsce na klatce schodowej, w kamienicy przy ul. Granicznej 13 w Poznaniu, na przejściu granicznym Słubice – Frankfurt nad Odrą, na moście Św. Benezeta w Awinionie oraz w Pałacu Cavanis i na Placu Św. Marka w Wenecji.

Metoda realizacji tych prac jest szalenie prosta. W wybranych przeze mnie miejscach przyklejałem taśmą scotch płótna lniane lub bawełniane, zagruntowane na biało bezpośrednio na chodnikach lub schodach. Na tych rozłożonych płótnach (205 x 60 cm) w ciągu kilku godzin lub dni rejestrował się na zasadzie frotażu ślad danego miejsca przy pomocy pyłu i kurzu a wykonawcami (autorami) byli przypadkowi ludzie tam przechodzący.

Ślady pozostawione na tych płótnach raz były mocniejsze innym razem słabsze w zależności od tego, ile osób po nich przeszło, ale zawsze to były ślady autentyczne.

Od tamtego czasu zrealizowałem w ten sposób lub też Inni zrealizowali kilkaset obrazów, począwszy od Tokio, przez całą niemal Europę po Nowy Jork.

W ubiegłym roku, realizując „Obrazy przejściowe” podjąłem problem niedawnej historii.

Jak było ‒ jak jest. Szukałem, znajdowałem i odbijałem pokrywy kanalizacyjne w wielu miastach. Autentyczne ślady naszej przeszłości i teraźniejszości: we Wrocławiu – Breslau, w Szczecinie – Stettin, w Gdańsku – Danzig, w Zielonej Górze – Grunberg, a we Lwowie – Lviv.

Pokrywy te w dalszym ciągu znajdują się w tych miastach i przypominają o dziejącej się historii.

Poznański Zamek Cesarski jest jednym z takich artefaktów historycznych. Dlatego w tym roku postanowiłem się zmierzyć w ten właśnie sposób z naszym Zamkiem. Chciałbym aby ten ważny świadek historii XX wieku stał się bohaterem mojej najnowszej realizacji. Chciałbym zarejestrować dialog przeszłości z teraźniejszością.

Praca będzie składała się z co najmniej kilkunastu obrazów, które złączę ze sobą w jeden duży obraz. Powstanie w ten sposób rzut Zamku widziany z góry. Płótna kładzione w holu, na korytarzach, w windzie, w kawiarni, i na schodach staną się WIELKIM OBRAZEM PRZEJŚCIOWYM ZAMKU 2017 roku.

(…) Sztuka Piotra C. Kowalskiego jest zaskakująca, przewrotna, bezczelna i … zabawna. Pod pozorem poprawności (jego obrazy „tworzą się” na klasycznie zagruntowanym płótnie, które potem naciąga na ramę), kryje się dadaistyczna kpina, nonsens, chaos i zupełna dowolność. Jego ulubionym mottem jest zdanie surrealisty Maxa Ernsta: „Obrazy można malować wszystkim, również farbami”.

[Fragment tekstu Joanny Janiak pt. „Creatio ex nihilo” z 2009 roku, który został opublikowany w katalogu „Obrazy uniwersalne, lokalne i domowe”, wydanym przez MCSW „Elektrownia” w Radomiu].


Wydarzenia, które odbyły się w ramach rezydencji:
13.02.
SPOTKANIE Z REZYDENTEM
11-14.07.
WARSZTATY I WARSZMAMY - warsztaty dla rodzin
23.06.-23.07.
OBRAZ PRZEJŚCIOWY ‒ ZAMEK - wystawa
25.06.
AUTORSKIE OPROWADZANIE PO WYSTAWIE

 




This website uses cookies

If you want to accept only necessary cookies or adjust your consent for analytics or marketing cookies (which are not essential), make your selection below and click "Allow selected" Check Privacy policy for more information

Events

Date
Categories
Participants