
Nowe spojrzenia ‒ podejście wspólnotowe
W dniach 14‒18.01.2024 odbył się wyjazd szkoleniowy oraz obserwacja pracy dzięki współpracy z New Visions w Berlinie.
Wzięły w nim udział następujące osoby: Elizabeth Balicki, Ewelina Banaszek, Jagna Domżalska, Magdalena Dworak-Mróz, Maria Fenrych, Dominika Karalus, Bartek Lis, Agata Miatkowska-Gołdyn, Aleksandra Pietrzykowska, Anna Rudawska, Adrianna Sołtysiak oraz Bartosz Wiśniewski.
Głównymi obszarami nauki pracowniczek(-ków) CK ZAMEK, towarzyszącymi wyjazdowi były:
‒ aktywność obywatelska;
‒ świadomość i ekspresja kulturowa;
‒ umiejętności interpersonalne i zdolność do przyswajania nowych kompetencji;
‒ społeczna odpowiedzialność instytucji edukacyjnych;
‒ nowe metody i podejścia w nauczaniu i uczeniu się;
‒ włączanie społeczne, promowanie równości i przeciwdziałania dyskryminacji.
Program szkolenia był bardzo zróżnicowany, intensywny oraz nasycony spotkaniami, rozmowami, przemyśleniami, warsztatami skupionymi wokół tematów związanych z aktywizmem, dekolonizacją, feminizmem, włączaniem, współpracą międzykulturową, środowiskiem, ekologią, lokalną polityką.
W ramach kursu skupiłyśmy (-liśmy) się na różnych podejściach i metodach w pracy z bardzo różnymi społecznościami/grupami/wspólnotami. Wykonywałyśmy(-liśmy) zadania uważnego słuchania potrzeb, zwracania uwagi na możliwe działania włączające społecznie, ale również na te, które mogą mieć dyskryminujący charakter. Odwiedziłyśmy(-liśmy) instytucje kultury, organizacje, grupy artystyczne, osoby aktywistyczne, które opowiadały nam o swoich metodach pracy z lokalnymi społecznościami. Poznawałyśmy (-liśmy) ich perspektywę i trudności, z którymi aktualnie się mierzą w swojej pracy. Doświadczyłyśmy(-liśmy) pracy w środowisku wielokulturowym Berlina.
Inspiracji było wiele, a wśród nich: praktyka „Dreaming Bodies”, feministyczna technika wzajemnego wsparcia o nazwie „Hologram”, rozmowa z uczestniczkami projektu „Taiga” („Transformational Leadership Program for women and queer folks working in arts and culture in Eastern Europe and Baltics ”).
W trakcie wyjazdu mogłyśmy(-liśmy) uczestniczyć również w porannych medytacjach, które dodatkowo pogłębiły nasz wyjazd o refleksję w kontekście zadbania o siebie, własnego rozwoju jako osobnego etapu myślenia o rozwoju instytucji.
W realizację kursu były zaangażowane następujące organizacje:
OYOUN
HOPSCOTCH
SINEMA TRANSTOPIA AND BIBAK
THEATER X
SPORE INITIATIVE
Przedstawicielki(-ciele) wymienionych organizacji współprowadziły(-li) części warsztatów związane z zagadnieniami takimi jak: aktywizm, dekolonizacja, feminizm, ekologia. Osoby podzieliły się z nami swoim doświadczeniem z zakresu włączania osób z różnych grup społecznych. Opowiadały o metodach swojej pracy, o strategiach na współpracę międzysektorową, ale również dzieliły się trudnościami, z którymi się mierzą. Toczyłyśmy(-liśmy) – często burzliwe – dyskusje na temat możliwych wdrożeń, przełożenia ich doświadczeń na działalność naszej instytucji.
____
AUDIODESKRYPCJA: Grupa osób w różnym wieku i płci znajduje się wewnątrz budynku w półkole. Część z nich stoi, część kuca. Są ubrani w większości na sportowo, ubrania są na długi rękaw. Przed nimi na podłodze rozciąga się coś w rodzaju kolistej mapy. Na górze w dwóch białych, nakładających się na siebie ramkach jest napisane: berlin, edukacja włączająca. Zdjęcie jest pokryte różowym filtrem.