„Lęki jednostki a pamięć zbiorowa” – spotkanie z Nadią Lichtig i prezentacja wcześniejszych projektów artystki
- TypRezydencje artystyczne
- MiejsceHol Balkonowy
- Godzina g. 18.30
- Data 5.10.2021
Dodatkowe informacje: spotkanie w języku angielskim, tłumaczone na język polski
Wydarzenie w ramach projektu „Můj útěk", który Nadia Lichtig realizuje w ramach swojej rezydencji w CK ZAMEK.
28 października artystka otworzy wystawę pod tym samym tytułem. Lichtig zaprezentuje dwa cykle prac, w których zajmuje się tematem pamięci, zarówno osobistej, jak i zbiorowej. Autorka podąża śladami swojej babki, która uciekła z obozu koncentracyjnego w Zamościu, by przez Karpaty dotrzeć do Budapesztu. Lichtig rekonstruuje tę dramatyczną podróż poprzez malarstwo, grafikę, frottage, rysunek i dźwięk.
Nadia Lichtig (ur. 1973) jest artystką wizualną, pisarką i muzyczką. Urodziła
się w Monachium w rodzinie o czesko-węgiersko-serbsko-chorwackich korzeniach.
Obecnie mieszka i pracuje we francuskim Montpellier. Lichtig studiowała na
Uniwersytecie Ludwika i Maksymiliana w Monachium
(Ludwig-Maximilians-Universität München) oraz w Wyższej Szkole Sztuk Pięknych w
Paryżu (Ecole Supérieure des Beaux-Arts de Paris), którą ukończyła z
wyróżnieniem w 2001 roku. Od 2009 roku wykłada jako profesorka sztuk pięknych w
ramach centrum Montpellier Contemporain – MoCo (moco.art). Nadia Lichtig
studiowała sztuki piękne i lingwistykę, dzięki czemu jest w stanie łączyć
wiedzę i doświadczenie z obu dziedzin w swojej praktyce twórczej. Prace Lichtig
stają się zatem przestrzenią, w której artystka stawia pytania o język, pamięć
i traumę; bada obszary cielesności, z którymi wiążą nas uwarunkowania
lingwistyczne. W jej wielopłaszczyznowych cyklach zebrane świadectwa
jednostkowych doświadczeń zostają przeniesione w różnorodne media, aby ukazać,
jak z opowieści powstają obrazy. Lichtig korzysta z szerokiego spektrum środków
wyrazu, takich jak: fotografia, malarstwo, performans i dźwięk, nie traktując
ich jednak jako technik, które należy opanować do perfekcji – postrzega je
natomiast jako źródło sposobności, by podać w wątpliwość naszą zdolność
odczytywania teraźniejszości.
____
Na zdjęciu widać rezydentkę na tle tropikalnej
roślinności i nieba. Widać palmy i wysokie drzewa. Ostrość zdjęcia
skierowana jest na tło, a nie na artystkę, która jest na zdjęciu
niewyraźna.