CZWARTKI O SZTUCE \ Renesansowe portrety kobiet i tajemnice, które skrywają
- TypEdukacja
- MiejsceHol Balkonowy
- Godzina g. 18.30
- Data 2.03.2017
Prowadzenie: Katarzyna
Śmiałowicz
Podczas spotkania prelegentka sportretuje dwie niezwykłe
kobiety renesansu – mistrzynie portretu właśnie - Sofonisbę Anguissolę oraz
Lavinię Fontanę. Sofonisba Anguissola była bezkonkurencyjna, jeżeli chodzi o
różnorodność portretowych ujęć, a gdy brać pod uwagę liczbę autoportretów nie
dorównał jej żaden renesansu. Choć płeć uniemożliwiła jej pełne funkcjonowanie
we współczesnym jej świecie sztuki (nie wolno jej było sprzedawać swoich dzieł,
a Giorgio Vasari uważał ją i jej
wykształcone siostry za wybryk natury), można uznać, że nie tylko zdawała sobie
sprawę, że stanowi przykład tego, czego może dokonać kobieta, ale także była
świadoma swej wyjątkowej roli jako autorki kobiecych wizerunków. (W. Chadwick,
Kobiety sztuka i społeczeństwo, Poznań, 2015).
W wyjątkowy, jak na owe czasy, sposób sportretowała swoje siostry podczas gry w szachy (Gra w szachy, 1555). Autorstwo tego obrazu przez długi czas przypisywane było Leonardowi da Vinci. Dziś, właściwie podpisane, dzieło można oglądać w Muzeum Narodowym w Poznaniu.
Niezwykły jest również autoportret bolońskiej malarki
Lavinii Fontany, która Sofonisbę Anguissolę uważała za artystyczny wzór i
dobrze znała jej twórczość. Fontana
przedstawiła siebie w otoczeniu antycznych figur z własnej kolekcji, ze
sztalugami w tle, zajętą pisaniem. Choć Lavinia Fontana namalowała wiele
obrazów o tematyce religijnej i historycznej, w tym monumentalne kompozycje
ołtarzowe, najbardziej znana jest jako portrecistka. Malowała portrety papieża
Pawła V, jak również ambasadorów, książąt i kardynałów, jednak szczególnie
jeden portret jej autorstwa wzbudza współcześnie zainteresowanie. Portret
Antonietty Gonzalez namalowany przez Fontanę w 1595 roku. Dlaczego jest tak
niezwykły? Będzie można dowiedzieć się podczas wykładu.
Wykład w ramach wystawy ZŁE KOBIETY.