Zapraszamy na finalne wydarzenie rezydencji Daniela Koniusza TEMPORARY BROADCAST INSTITUTE w Centrum Kultury ZAMEK w Poznaniu.
Artysta zaprezentuje swój "utwór na remont" - 40-minutową autorską realizację, skomponowaną z
archiwum zarejestrowanego materiału audialnego, nagrywanego w
niedostępnych przestrzeniach Centrum Kultury ZAMEK. W drugiej części
Sesji zostanie wykonany utwór Misy Shimomura i Mikołaja Polińskiego "Playable/Unplayable - Improvisation for Two Pianos".
ZAMEK jest w trakcie remontu – to doskonała okazja, by wykorzystać
jego właściwości architektoniczne i aktualny potencjał jako
instrumentarium. Właśnie na tym opiera się koncepcja najnowszej pracy
Daniela Koniusza, powstającej w ramach rezydencji artystycznej w CK
ZAMEK, która stanowi próbę wykonania utworu na przestrzeń tej budowli.
Zainspirowani tym podejściem Mikołaj Poliński i Misa Shimomura, zaczęli
myśleć nad ideą oscylującą wokół „Noises of...”.
To nawiązanie do wcześniejszych doświadczeń naszego wsp
ó
lnego eksperymentowania z przestrzenią i wydobywania dźwięk
ó
w z zastanych sytuacji przy
pomocy najprostszych narzędzi.
Gdy jednak stał
o si
ę jasne, że w
CK
ZAMEK
można wykorzystać dwa różne fortepiany,
nasze wyobrażenia
podążyły w kierunku tej dosyć rzadkiej możliwości, wykonania utworu na fortepian „nowy” i fortepian „stary”, na „spra
w
ny” i
„zepsuty”, nadający się do grania i nienadający się do grania, nastrojony i niena
strojony, playable i unplayable – podsumowuje Poliński.
Misa Shimomura – pianistka, kompozytorka i improwizatorka – urodziła
się w 1977 roku w Mie w Japonii. Zajmuje się głównie swobodną
improwizacją i działaniami w obszarze sztuki współczesnej. W latach
1999–2006 wraz ze skrzypkiem i improwizatorem, Saikou Miyajimą,
tworzyła duet „neoklasyczny” THIS=MISA×SAIKOU. W 2006 roku została
zaproszona do udziału w międzynarodowym projekcie artystycznym
Laboratoire Village Nomade w Szwajcarii. W latach 2008–2010
współorganizowała w Szwajcarii projekt „jour par jour cie”, gdzie
współpracowała z niemieckim filmowcem Wernerem Penzel’em (Cinenomad) i
japońską reżyserką Ayako Mogi. W 2009 roku projekt filmowy przeniósł się
na wyspę Awajishima w Japonii. THIS=MISAxSAIKOU był tematem filmu
dokumentalnego „Ask the Wind” Ayako Mogi, który otrzymał Nagrodę
Specjalną na Międzynarodowym Festiwalu Filmów Dokumentalnych Nyon 2002
w Szwajcarii. W 2003 roku grała na fortepianie w filmie „Touch the Sound
– A Sound Journey with Evelyn Glennie” w reżyserii Thomasa
Riedelsheimer’a wraz z innymi gościnnymi muzykami, takimi jak Fred Frith
i Ondekoza. Wspólpracowała z tancerzem współczesnym Maki Morishitą,
malarzem Mikołajem Polińskim, muzykiem Baltsem Nillem, a także z
aktorami Kyogen (tradycyjny teatr japoński). W 2010 roku otrzymała
główną nagrodę w sekcji muzycznej Aichi Arts Challenge w Nagoi. Od 2010
roku mieszka i pracuje w Berlinie.
Mikołaj Poliński urodził się w 1977 roku w Poznaniu. W latach
1996–2001 studiował na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w
Poznaniu (dyplom w pracowniach prof. Jerzego Kałuckiego oraz prof.
Jarosława Kozłowskiego w 2001 roku) oraz Universität der Künste w
Berlinie (2001–2002) w pracowni prof. Lothara Baumgartena. Prowadzi XVI
Pracownię Rysunku w Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu. Od 2003 roku
kieruje galerią Naprzeciw (UAP). Współprowadził Galerię Aneks w Galerii
Miejskiej Arsenał (2006–2010). Stypendysta DAAD (2001–2002, 2006, 2010) i
MKiDN (2007, 2010, 2014, 2018). Mieszka i pracuje w Poznaniu i
Berlinie.