
200 lat temu premierze „Ballad i romansów” towarzyszył skandal obyczajowy i niepokój społeczny. Mickiewicza oskarżono o niemoralność i perwersyjność. Przemówił językiem grupy o najniższym statusie społecznym, oddając jej prawo do ucieleśnienia fantazji i pragnień. Przepełnione erotyzmem, zmysłowością, miłosnym szaleństwem teksty odgrywały również rolę emancypacyjną, stając się manifestem nowej wrażliwości, znosząc hierarchie klasowe i postulując demokrację uczuć. „Balladami” wprowadził nowe, niedopuszczalne społecznie obrazy, które uderzyły z całą mocą w mieszczańską pruderyjność. Czy jego teksty mogą dziś wywołać podobny niepokój?
W „Libido romantico” aktorzy(-ki) i aktorki, twórcy i twórczynie rzucają wyzwanie współczesnemu społeczeństwu. Sięgając po klasyczne i (wydawałoby się) ujarzmione, uświęcone teksty narodowego wieszcza, odnajdują w nich swój głos.
Tekst na podstawie „Ballad i romansów” Adama Mickiewicza oraz improwizacji aktorów i aktorek.
reżyseria: Justyna Wielgus
dramaturgia i scenariusz: Justyna Lipko Konieczna
występują: Maja Kowalczyk, Daniel Krajewski, Aleksander Orliński, Michał
Pęszyński, Piotr Sakowski, Aleksandra Skotarek, Magdalena Świątkowska
scenografia i kostiumy: Wisła Nicieja
muzyka: Zoi Michailova
wideo: Wojtek Kaniewski
reżyseria światła: Monika Sidor
produkcja: Paulina Uryszek, Centrum Sztuki Włączającej i Teatr 21
bilety: 50 zł (n), 40 zł (u), 41 zł (OzN)
wiek: 16+
„Libido romantico”, jedno z najważniejszych przedstawień granych w ostatnim czasie na polskich scenach, stawia problem potrzeb seksualnych postrzeganych nie tylko jako wyraz fizjologii, ale jako przejaw przynależącej wszystkim ludzkim istotom energii życiowej" – Magdalena Hasiuk, „Didaskalia”.
„Libido romantico” to jeden z ważniejszych spektakli, jaki oglądałem w polskich teatrach. Powinien wylądować na liście „koniecznie sprawdzić” – Szymon Golec, „Nowa Siła Krytyczna”.
Teatr 21 to jedyny w Polsce zawodowy zespół teatralny złożony z osób
artystycznych z niepełnosprawnościami. Zespół – legenda, który od 20 lat tworzy
nowe języki i estetyki współczesnych sztuk performatywnych. Czerpiąc
z Ciało Umysłów i doświadczeń zespołu artystów i artystek
z niepełnosprawnością, zajmuje się tematem różnorodności nierzadko
zabierając odważny artystyczny głos, dotykając tematów tabu, odrzuconych lub
nieoswojonych obrazów oraz przecząc stereotypom i wszelkim reżimom normy.
Zespół stworzył kilkadziesiąt spektakli pokazywanych na najważniejszych scenach
Europy. Ma na swym koncie wiele nagród i wyróżnień, w tym Paszport „Polityki” w
kategorii Teatr.
Poza działalnością artystyczną, Teatr 21 prowadzi działalność edukacyjną,
wydawniczą, badawczą oraz prężnie działa w sieci międzynarodowej
współpracy. W 2018 roku zespół powołał w Warszawie
Społeczną Instytucję Kultury Centrum Sztuki Włączającej/Teatr 21, dedykowaną
pracy twórczej, profesjonalizacji i popularyzacji dorobku artystów(-ek) z niepełnosprawnościami.
Reżyserką spektaklu jest Justyna Wielgus, performerka,
choreografka, kuratorka, sojuszniczka OzN, wiceprezeska Zarządu Fundacji Teatr
21. Wyreżyserowała „PokaZ”, a następnie kolejne prace takie jak: „Ciało w Ciało
z Marilyn”, „Libido romantico”, „Co się stało z nogą Sarah Bernhardt?”, „Nie
jestem Rośliną. Strumień świadomości”, „Siedem historii okrutnych”.
Dramaturgia i scenariusz spektaklu są dziełem Justyny Lipko-Koniecznej, dramaturżki,
pedagożki, badaczki teatru i członkini Zarządu Fundacji Teatr 21.
Lipko-Konieczna jest współtwórczynią programu studiów Pedagogika Teatru (Instytut
Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Instytut Kultury Polskiej UW) oraz
kuratorką międzynarodowego programu „Pokaż język”.
DOSTĘPNOŚĆ:
Ø
spektakl z tekstami mówionymi, nie posiada tłumaczenia
na polski język migowy;
Ø spektakl prezentowany z audiodeskrypcją, poprzedzony dotykowym zwiedzaniem sceny;
Ø sugerowany wiek: 16+ (tematyka seksualna, przekleństwa);
Ø czas trwania: ok. 100 minut + 15 minut na dotykowe zwiedzanie sceny dla osób z niepełnosprawnością wzroku;
Ø bilety: 50 zł (n), 40 zł (u), 41 zł (OzN)
Osoba z niepełnosprawnością wymagająca asysty może zakupić bilet ulgowy na spektakl w cenie o 1 zł wyższej niż podana w cenniku (41 zł). W ramach tego biletu ma ona zagwarantowany wstęp razem z osobą asystującą.
Ø Widzowie(-ki) siedzą na krzesłach ustawionych na amfiteatralnej widowni (max. 200 osób). Miejsca są nienumerowane; osobom poruszającym się na wózkach zapewniamy miejsca w pierwszym rzędzie.
Ø Widownia amfiteatralna usytuowana jest przed sceną. Dystans od pola gry do pierwszego rzędu widowni wynosi: ok. 2 m.
Ø Osoby o alternatywnej motoryce i/lub mające problemy z poruszaniem się będą mogły wejść na salę przed spektaklem w pierwszej kolejności.
Ø W niektórych scenach spektaklu pojawia się głośniejsza muzyka.
Ø W niektórych scenach spektaklu na sali panuje półmrok.
Ø Jak się tu dostać?
Główne wejście do Centrum Kultury ZAMEK znajduje się od strony ulicy Święty Marcin. Jest ono dostępne także dla osób poruszających się na wózkach. Osobom z niepełnosprawnością wzroku możemy zapewnić asystę w poruszaniu się w przestrzeni CK ZAMEK oraz w dotarciu do budynku z najbliższego otoczenia. Jeśli potrzebujesz wsparcia w tym zakresie, napisz do Anny Pawłowskiej: a.pawlowska@ckzamek.pl lub zadzwoń: 61 64 65 254.
Ø Osobom, które lubią wiedzieć, czego się spodziewać w nowym miejscu polecamy zapoznanie się z
przedprzewodnikiem o CK ZAMEK oraz wykazem toalet dla osób z niepełnosprawnością ruchową;
Ø Więcej informacji w zakładce DOSTĘPNOŚĆ na naszej stronie.
PROSTO MÓWIĄC, czyli informacja w języku prostym:
Zapraszamy na spektakl Teatru 21 z Warszawy. Występują tutaj profesjonalni aktorzy i profesjonalne aktorki z niepełnosprawnościami. Zagrają spektakl, który nazywa się „Libido romantico”. Spektakl łączy poezję Adama Mickiewicza i opowieści aktorów i aktorek. Przedstawienie opowiada o tematach, które są często ukrywane, a nawet zakazane – o uczuciach, o pożądaniu, o miłości i erotycznych fantazjach. Pokazuje, że uczucia, pragnienia i potrzeby seksualne dotyczą nas wszystkich.
#opisujemy
Zdjęcie zorientowane poziomo. W centralnej części zdjęcia kobieta z jasnymi włosami w czarnej koszulce bez rękawów obejmuje się rękami. Ma przymknięte oczy. W tle ledowy napis LIBIDO ROMANTICO oraz zamazana postać siedząca na krześle i zamazane elementy scenografii.
fot. Monika Stolarska