Centrum Kultury Zamek

W DRODZE DO FESTIWALU FABUŁY \ „Języki antropocenu”

SPOTKANIE AUTORSKIE z Filipem Springerem i Patrykiem Szajem





Kup bilet BILET

moderacja: Maria Krześlak-Kandziora

Spotkanie transmitowane także na Facebooku CK ZAMEK i Zamek Czyta

„Pamiętnik z końca świata (jaki znamy)” to książka o wydarzającej się na naszych oczach katastrofie i potrzebie nowej rzeczywistości i – być może – nowego języka jej opisywania?


Jak mówić o końcu świata, nie popadając w apokaliptyczne tony? Jak pytać o koniec, aby było to jednocześnie pytanie o początek? Czy za katastrofę klimatyczną odpowiada każdy z nas, czy tylko system polityczno-ekonomiczny, w którym właśnie żyjemy? Czym jest dziś bycie „ludzkim”? A może sytuacja, w jakiej się znaleźliśmy, wymaga od nas postawy więcej niż ludzkiej i włączenia w naszą wspólnotę etyczno-polityczną innych istot? To tylko niektóre pytania pojawiające się na łamach „Pamiętnika z końca świata (jaki znamy)”.


„Pamiętnik z końca świata (jaki znamy)” to książka zaangażowana, prowokująca do dyskusji. Intrygująca opowieść o wydarzającej się na naszych oczach katastrofie i potrzebie nowej rzeczywistości. Zdaniem Szaja, bardziej niż eco-shaming potrzebna nam jest dziś żałoba po świecie, który właśnie się skończył. Tylko ona pozwoli otworzyć się na to, co nadchodzi. [opis wydawcy]

„Mein Gott, jak pięknie” – To nie jest reportaż. To na poły fabularyzowana, na poły dokumentalna opowieść, której głównym bohaterem jest pejzaż. Przemierzając rowerem tereny wschodnich prowincji Prus nazwanych później Ziemiami Odzyskanymi, autor podąża śladami ludzi, którzy – ogarnięci wizją postępu – włączyli się w rewolucję przemysłową, stopniowo przekształcając otaczający ich świat. Część tej historii rozgrywa się nad Odrą – pierwszą uregulowaną wielką rzeką w Europie; część w prakwickich lasach, w których zmagający się z własnymi demonami cesarz Wilhelm II wytępił populację jeleni. [opis wydawcy]

PATRYK SZAJ – doktor nauk humanistycznych, literaturoznawca, redaktor, okazjonalnie tłumacz. Pracownik Uniwersytetu Pedagogicznego im. KEN w Krakowie. Wcześniej przez kilka lat związany z Wydawnictwem Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej i Centrum Animacji Kultury w Poznaniu, gdzie prowadzi serię wydawniczą Humanistyka Środowiskowa. Publikuje w czasopismach naukowych i kulturalnych. Stały współpracownik redakcji dwutygodnika „artPapier” oraz „CzasuKultury.pl”. Przed „Pamiętnikiem z końca świata (jaki znamy)” (Wydawnictwo Wolno, 2022) wydał monografię naukową „Wierność trudności” (Universitas, 2019). Aktualnie mieszka w Krakowie.


FILIP SPRINGER –  pisarz i fotograf. Autor wielu cykli reporterskich oraz książek, m.in. „Miedzianka. Historia znikania”, „Wanna z kolumnadą”, „13 pięter”, „Miasto Archipelag”, „Źle urodzone”. Stypendysta Narodowego Centrum Kultury, Fundacji „Herodot” im. Ryszarda Kapuścińskiego i Miasta Stołecznego Warszawy. Nominowany do najważniejszych nagród literackich w Polsce. Jego książki tłumaczone są na angielski, niemiecki, rosyjski, czeski i węgierski, w przygotowaniu jest także tłumaczenie na chiński. Współpracuje z Instytutem Reportażu w Warszawie, współtwórca festiwalu literackiego MiedziankaFest i Miedzianka po drodze – od 2024 roku dziejącego się pod nazwą Festiwal po Drodze. W marcu 2023 roku nakładem Wydawnictwa Karakter ukazała się jego najnowsza książka „Mein Gott, jak pięknie”.

MARIA KRZEŚLAK-KANDZIORA – pracuje w Zespole ds. Literatury Centrum Kultury ZAMEK w Poznaniu. Dla portalu Kultura u Podstaw pisze o przyrodzie i literaturze, związana jest z Agencją autorską Opowieści, z którą pracuje przy produkcji festiwali literackich; moderuje spotkania autorskie. Od 2022 roku współpracuje z warszawską School of Form, gdzie literaturę i poezję wykorzystuje do rozmów o zmianie języka w dobie zmiany klimatu.


----------------------------------------------------------------------
AUDIODESKRYPCJA ZDJĘĆ
Okładka książki „Mein Gott, jak pięknie” – czarno-biała fotografia rzeki z zarośniętymi brzegami, środkiem rzeki płynie barka.
Okładka książki „Pamiętnik z końca świata (jaki znamy)” – intensywnie pomarańczowa okładka, w lewym górnym narożniku tytuł, w prawym dolnym narożniku narysowano nierówną linię, jakby ktoś naddarł okładkę.

Ta strona korzysta z plików cookie

Aby pozostawić tylko niezbędne cookie lub dostosować zgody na cookie analityczne lub marketingowe (które nie są niezbędne), dokonaj wyboru poniżej i kliknij "Zezwól na wybrane" Sprawdź Politykę prywatności aby uzyskać więcej informacji.

Wydarzenia

Data
Kategorie
Uczestnicy