Centrum Kultury Zamek

ZAMKOWY KLUB KSIĄŻKI #43


ALE DRAMAT: Spotkanie o książce „Żywot i śmierć pana Hersha Libkina z Sacramento w stanie Kalifornia” autorstwa Ishbel Szatrawskiej 

moderacja: Joanna Przygońska
Zgłoszenia udziału w spotkaniu prosimy przesyłać na adres: j.przygonska@ckzamek.pl lub telefonicznie: 61 64 65 290.

Ale dramat się nie sprzeda. Ale dramatu nikt nie czyta / nikt nie kupi. Ale dramat to tylko partytura dla teatru, część składowa spektaklu. Ale dramat to nie literatura. Ale dramat to nie literatura?

Rozmowa o dramacie, który – było nie było – jest jednym z trzech podstawowych rodzajów literackich, przeważnie nie jest dziś rozmową o literaturze. To znaczy rozmowa o dramacie współczesnym. „…Owszem, Dziady są literaturą, Balladyna, Nieboska komedia, Wesele, Wyzwolenie – to literatura. (…) Gombrowicz, Różewicz, Mrożek, wiadomo. Oni tworzyli zawsze literaturę, nawet jak pisali dramaty, sztuki teatralne, scenariusze, jak zwał, tak zwał. No ale to już pieśni przeszłości, to już było dawno, dajcie spokój, wiele się przecież zmieniło. Dramaty, sztuki teatralne, scenariusze – te nowsze – czy one są literaturą? Nie” – twierdzi na łamach „Dwutygodnika” w tekście „Dramat to nie literatura” Mateusz Pakuła. 

No to jak jest z tym dramatem? Sprawdzimy to w lekturze i w rozmowie. 

W cyklu „Ale dramat” w czerwcu czytamy: „Żywot i śmierć pana Hersha Libkina z Sacramento w stanie Kalifornia” Ishbel Szatrawskej (Wydawnictwo Cyranka). 

Ocalały z Shoah emigrant z Polski przybywa do Stanów Zjednoczonych, by robić karierę w Hollywood. Wygrywa casting organizowany przez wytwórnię Metro-Goldwyn-Mayer i zostaje aktorem. Wygląda na to, że ziszcza się amerykański sen. Sprawy komplikują się jednak, gdy przeszłością Hersha zaczynają interesować się agenci FBI. Czy nie jest on przypadkiem uczestnikiem międzynarodowego, komunistycznego spisku? [opis wydawcy]

„Historia ma wiele przemyślnych korytarzy, dlatego nie dajmy się jej zwieść: Hersh Libkin z Sacramento w Kalifornii to naprawdę Hersz Libkin z miasta Łodzi. I tylko ironii losu przypiszmy to, że zamieszkał w mieście nazwanym od chrześcijańskiego obrządku w stanie, którego nazwa wywodzi się z kultury islamskiej. W jego rozpisanej na głosy, prowadzącej przez Auschwitz, Hollywood i Woodstock historii rozwija się opowieść o cenie, jaką się płaci, za to kim się jest, kim chciałoby się zostać i kim widzą nas inni. Także za to, kogo się kocha i o czym wolałoby się zapomnieć. Swoim skrojonym na brechtowską miarę, gniewnym, i dotykającym nas wszystkich dramatem Ishbel Szatrawska wysoko podniosła poprzeczkę”. (Jerzy Jarniewicz)

ISHBEL SZATRAWSKA – absolwentka teatrologii UJ, studiowała także filmoznawstwo oraz amerykanistykę na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie i na Westfälische Wilhelms-Universität w Münster. Autorka dramatów „Objects in Mirror Are Closer Than They Appear”, „Polowanie”, „Totentanz. Czarna noc, czarna śmierć”, „Kateriny brak” oraz „Wolny strzelec”. Debiutowała w 2019 roku w e-antologii „Nasz głos” (wyd. Narodowy Stary Teatr w Krakowie), publikowała w „Dialogu”. Finalistka Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej, laureatka konkursu DRAMATOPISANIE organizowanego przez Instytut Teatralny w Warszawie.

------
Okładka książki. Na żółtym tle widoczny jest mężczyzna. Ma twarz w kolorze błękitnym. Przed sobą trzyma kolorową planszę. Na pierwszym planie widoczna jest również plansza w kolorze zielonym.

Ta strona korzysta z plików cookie

Aby pozostawić tylko niezbędne cookie lub dostosować zgody na cookie analityczne lub marketingowe (które nie są niezbędne), dokonaj wyboru poniżej i kliknij "Zezwól na wybrane" Sprawdź Politykę prywatności aby uzyskać więcej informacji.

Wydarzenia

Data
Kategorie
Uczestnicy