Centrum Kultury Zamek

ENDSPIEL\reż. Jacob Höhne\Theater RambaZamba (Niemcy)


„Endspiel” berlińskiego Teatru RambaZamba to zapierająca dech w piersiach 
i powalająca aktorskim kunsztem inscenizacja „Końcówki” Samuela Becketta, sztuki intrygującej – zarazem smutnej i śmiesznej. Spektakl uwydatnia społeczne i kulturowe przepaście XX wieku, opowiadając o niełatwych związkach międzyludzkich
oraz chwiejnych relacjach pomiędzy społeczeństwem a jednostką. Kwestie – jak się okazuje – niezwykle aktualne także w dzisiejszym świecie.

W przedstawieniu Teatru RambaZamba role głównych bohaterów – Clova i Hamma – grają niepełnosprawni: Jonas Sippel (z zespołem Downa) i Sven Normann (niewidomy aktor 
z niedowładem nóg). Jeden z bohaterów sztuki widzi i ma obsesję na punkcie kondycji 
i sprawności ciała. Drugi, dotknięty upośledzeniem fizycznym, kontempluje bezsens istnienia. Niezwykle sugestywne symbole dwóch biegunów ludzkiej egzystencji, jednocześnie przyciągających się i odpychających.
Jednak prawdziwą siłą tego spektaklu jest nie tyle sama treść dzieła Samuela Becketta, 
ile świat wykreowany na scenie przez aktorów Theater RambaZamba: aktorów, którym warsztatu pozazdrościć mógłby niejeden pełnosprawny artysta.

Założycielką Teatru RambaZamba jest aktorka i teatrolożka, Gisela Höhne. W latach 80. utworzyła ona pierwszy na terenie ówczesnej NRD cyrk, w którym dzieci niepełnosprawne intelektualnie mogły występować publicznie. Inspiracją do podjęcia takiego działania była sytuacja jej syna Moritza, który urodził się z trisomią 21, 
czyli z zespołem Downa. Kilka lat później powstało stowarzyszenie prowadzące warsztaty oraz teatr dla osób z niepełnosprawnością intelektualną o nazwie RambaZamba. Stowarzyszenie przeistoczyło się w zawodowy, etatowy teatr, który dziś ma na swym koncie wiele spektakli zbierających niezwykle pozytywne recenzje i nagrody. Grupa występowała gościnnie na blisko 200 scenach, w tym na targach EXPO w Lizbonie 
i Hanowerze, w Akademietheater w Wiedniu, na festiwalach w Zurychu, Warszawie, Rzymie i Oslo. 
W świecie sztuki i teatru, a także wśród publiczności i mediów RambaZamba uchodzi za  „najbardziej inkluzywny teatr Niemiec” („Mainzer Allgemeine”), miejsce w którym można bezpośrednio doświadczyć, jak „niepełnosprawność staje się siłą” („Frankfurter Rundschau”).
 
„Nic nie jest tak śmieszne jak nieszczęście…” – Samuel Beckett.

Spektakl prezentowany w ramach „Teatru powszechnego” – autorskiego projektu performatywnego realizowanego przez Centrum Kultury ZAMEK w Poznaniu, złożonego ze spektakli tworzonych przez środowiska osób zagrożonych wykluczeniem ze względu na stan zdrowia czy status społeczny.

Występują: Normann, Sippel, Burmeister, Kern, Schemm
Reyseria: Jacob Höhne
Dramaturgia: Ningelgen
Muzyka: Solter
Scenografia: Kindermann
Kostiumy: Brandler

Spektakl w języku niemieckim z polskimi napisami.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
__
Na pierwszym planie widzimy mężczyznę w czarnej koszuli i ciemnych okularach przeciwsłonecznych, który czołga się po ziemi. Na jego twarzy maluje się grymaz. Za nim stoi dwóch mężczyzn w samych spodniach.
Poniżej znajduje się galeria zdjęć ze spektaklu.

Dofinansowanie

Organizatorzy

Patroni medialni

Ta strona korzysta z plików cookie

Aby pozostawić tylko niezbędne cookie lub dostosować zgody na cookie analityczne lub marketingowe (które nie są niezbędne), dokonaj wyboru poniżej i kliknij "Zezwól na wybrane" Sprawdź Politykę prywatności aby uzyskać więcej informacji.

Wydarzenia

Data
Kategorie
Uczestnicy