PROJEKT OBECNOŚĆ / Spektakl „Gra w kontra-s-Ty” chor. Katarzyna Żeglicka i Antek Kurjata
- TypTeatr / taniec
- MiejsceSala Wielka
- Godzina g. 19
- Data 2.03.2023
- Cena od 20
Ja kontra Ty,
My kontra Wy,
Wy kontra My,
Ty kontra cała reszta,
Ja kontra JA.
„Gra w kontra-s TY” to dwa ciała w przestrzeni. Każde inne. Obce. Jak na siebie wpływają? Czy same decydują o swojej drodze? Co je określa? Co je porusza? Ruch, emocje, otoczenie, a może przestrzeń?
Przyciąganie, oddalanie, odpychanie.
Energie zmienne, sprzeczne.
Różne postrzeganie, widzenie.
Popatrz, to jest moje ciało!
Przestrzeń sceny – jako miejsce szczególnej soczewki społecznej
– jest w stanie realnie animować dyskurs społeczny
i artystyczny. Obecność ciał nienormatywnych sama w sobie ma
potencjał rewolucyjny i awangardowy – najczęściej ukrywane zjawiska
znajdują się tutaj w świetle reflektorów. Nie można uciec przed
konfrontacją z nimi. Tworzy to duży ładunek performatywny, który Żeglicka
i Kurjata eksplorują, korzystając z narzędzi disabled i queer
studies.
Spektakl jest efektem rezydencji artystycznej duetu realizowanej w 2022 roku w
Centrum Kultury ZAMEK.
Sugerowany wiek widzów: 16+.
Przedstawienie zawiera sceny nagości, pojawiają się też światła i dźwięki mogące sprawiać dyskomfort.
koncept i choreografia: Katarzyna Żeglicka, Antek Kurjata
kostiumy: Agnieszka Ostrowska
konsultacje choreograficzne: Justyna Wielgus
muzyka: Witold Oleszak, Ostap Mańko
audiodeskrypcja: Barbara Pasterak
tłumaczenie na PJM: Joanna Mitschke-Mazur
Katarzyna Żeglicka
(ona/jej) – genderqueer i crip aktywistka, performerka i animatorka kultury;
certyfikowana trenerka samoobrony i asertywności dla kobiet i dziewcząt –
WenDo, pedagożka teatru. Jest też trenerką pracy i doradczynią zawodową.
Absolwentka Szkoły Liderów Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności. Ukończyła
roczny Kurs Choreografii Scenicznej pod kierunkiem Iwony Olszowskiej. W 2020 roku
stypendystka krakowskiego programu „Kultura odporna”. Uczestniczka rezydencji
Winter Artist Exchange Ponderosa w Niemczech. Swoje kwalifikacje artystyczne
zdobywała, uczestnicząc w warsztatach i laboratoriach w Polsce, Szwecji,
Holandii i we Włoszech. Tańca uczy/ła się m.in. od: Zofii Noworól, Rafała
Urbackiego, Caroline Bowditch, Justyny Wielgus (Teatr 21), Davide Toole’a,
Claire Cunningham, Marca Brewa, Adama Benjamina. Za swoją etiudę „Rezonans
kontrastu” otrzymała nagrodę w konkursie Europe Beyond Access. Od 20 lat
pracuje z osobami doświadczającymi dyskryminacji i przemocy w Polsce i za
granicą. Prowadzi warsztaty z zakresu przeciwdziałania dyskryminacji i
przemocy, empowermentu, dostępności i pracy z ciałem. Członkini kolektywu
Artykuł 6 działającego na rzecz kobiet z niepełnosprawnościami. W Radiu Kapitał
prowadzi audycję „Przestrzeń Krzyku”.
Antek Kurjata – aktor, tancerz, edukator, instruktor terapii zajęciowej. Absolwent MA Acting
na Manchester Metropolitan University i Teatru Pieśń Kozła we Wrocławiu oraz
Diploma in Physical Theatre Practice w Adam Smith College w Szkocji. Uczestnik
wielu warsztatów teatralnych i tanecznych. Brał udział w licznych
spektaklach, zarówno w Polsce, jak i za granicą m.in.: „Requiemaszyna”
Marty Górnickiej, „delayScape” Moniki Smekot, „Natura Morte” Rosyjskiej Grupy
Derevo, „Blisko” w reż. Alicji Morawskiej-Rubczak , „Tranquillo” w reż. i chor.
Janusza Orlika. Pracował również z Moon Fool Company (Anglia) i Akhe (Rosja).
Współzałożyciel polsko-szkockiego Teatru Gappad w Glasgow. Były członek zespołu
artystycznego Jubilo, zajmującego się projektami skierowanymi do osób
zagrożonych wykluczeniem społecznym. Edukator specjalizujący się w warsztatach
ruchowych dla najmłodszych, dla całych rodzin oraz osób z
niepełnosprawnościami.
Spektakl prezentowany w ramach projektu performatywnego „Obecność”, przygotowanego przez CK ZAMEK we współpracy z norweskim CODA Oslo International Dance Festival oraz warszawskim Teatrem 21 dzięki grantowi z Funduszy Norweskich i EOG.
---
Zdjęcie przedstawia dwie postaci. Na pierwszym planie zaciemniona i odwrócona plecami postać mężczyzny, w głębi kadru stoi kobieta w jasnym ubraniu.