SERYJNI POECI #83 Kamila Janiak i Edward Pasewicz / wydarzenie odwołane
- TypLiteratura
- MiejsceSala Wielka
- Godzina g. 19
- Data 6.12.2022
- Cena 5
Z przyczyn od nas niezależnych zmuszeni jesteśmy odwołać planowane spotkanie z Seryjnymi Poetami.
Kamila Janiak („Miłość”) i Edward Pasewicz („Darkslide”)
prowadzenie: Piotr Śliwiński, Agnieszka Zawisza
Spotkanie transmitowane także na Facebooku CK ZAMEK i Zamek Czyta.
organizatorzy: Wydawnictwo WBPiCAK oraz CK ZAMEKW „miłości” Kamili Janiak życie nowego człowieka rozpoczyna
się od państwowej instytucji, pierwszego krzyku i krwi. To niełatwe uczucie, i
jeśli zdarza się, że opowieść o nim przez chwilę przypomina setki innych oraz
wydaje, że za chwilę padniemy ofiarami hormonalno-ckliwego szantażu, natrafiamy
na kontry: wypadek samochodowy, myśli samobójcze, przywiązanie podszyte
paranoicznym lękiem, wyobrażone ucieczki... W końcu także: przewidywania
socjalizacji i indywiduacji dziecka, podpatrywanie innych rodzin, w inny,
zmieniony już sposób. Wszystko w chłodnej, surowej stylistyce montażu, która od
lat jest znakiem firmowym warszawskiej poetki.
Kamila Janiak (ur. w 1984 r.), poetka. Autorka książek poetyckich: „frajerom
śmierć i inne historie” (2007), „kto zabił bambi” (2009), „zwęglona jantar”
(2016), „wiersze przeciwko ludzkości” (2018) i „zakaz rozmów z osobami
nieobecnymi fizycznie” (2020). Nominowana do Nagrody Poetyckiej im. Wisławy
Szymborskiej (2019), laureatka Wrocławskiej Nagrody Poetyckiej Silesius (2021).
Mieszka w Warszawie.
*
Pasewicz to, od ponad 20 lat, jeden z najbardziej muzycznych poetów
współczesnej polszczyzny, a „Darkslide” – witalny miks trenów na śmierć ojca i
erotyków do skejtów – dowodzi tego po raz kolejny.
Pasewicz to poeta bezbrzeżnie religijny, niemal zawsze odwołujący się do
horyzontu wyobrażeń tantrycznego buddyzmu – bóstw, potworów i fantastycznych
krain jako alegorii stanów psychicznych; niejasnego podejścia do cielesnych
żądz; świadomości wielu planów jednej (choć nie do końca istniejącej)
rzeczywistości; stojący w głębokiej opozycji do teistycznych/dualistycznych
metod i praktyk.
Pasewicz to także ktoś zawsze inny, wyobcowany, naznaczony oraz dotknięty
głęboko przez pierwszą z buddyjskich czterech szlachetnych prawd (tę o udręce,
cierpieniu), salwujący się wobec niej asocjacyjnymi, akrobacyjnymi susami w
wierszach, które nie tylko kontemplują stream fenomenów, ale i desperacko
dociekać starają się tajemnic, na które wskazuje język, jakby te jednak
istniały.
Obsesją, która nawiedza „Darsklide” jest fenomen: kości.
Edward Pasewicz (ur. w 1971 r.) – poeta, kompozytor, prozaik, dramatopisarz i
redaktor. Autor książek poetyckich: „Dolna Wilda” (2001, 2006, 2017), „Nauki
dla żebraków” (arkusz, 2003), „Wiersze dla Róży Filipowicz” (2004), „th”
(2005), „Henry Berryman. Pięśni” (2006), „Drobne! Drobne!” (2008), „Muzyka na
instrumenty strunowe, perkusję i czelestę” (wybór wierszy, 2010), „Pałacyk
Bertolta Brechta” (2011), „Och, Mitochondria” (2015), „Miejsce” (2017), „Sztuka
bycia niepotrzebnym” (2020) oraz powieści „Śmierć w darkroomie” (2007, 2018) i „Pulverkopf”
(2021). Jego wiersze były tłumaczone na języki obce. Za swoje książki był
wielokrotnie nominowany do najważniejszych nagród literackich w Polsce (m.in.
Nagroda Literacka Nike); za „Pulverkopfa” otrzymał Literacką Nagrodę Europy
Środkowej Angelus. Pochodzi z Międzyrzecza, mieszka w Krakowie.
______
Na białym tle napisano dużą czcionką w kolorze czerwonym liczbę 83. Na grafice podano także zaproszoną gościnię i zaproszonego gościa oraz miejsce i datę wydarzenia. Poniżej belka z logotypami.