OBECNOŚĆ \„Głód” \premiera w reż. Janusza Stolarskiego /\ Teatr pod Fontanną
- TypTeatr / taniec
- MiejsceSala Wielka
- Godzina g. 19
- Data 22.06.2022
- Cena 30 (n), 20 (u)
„Jeśli ja dzisiaj uratuję przed śmiercią
głodową jedno dziecko, to czy moje dzieci za kilkanaście lat będą musiały
uratować dziesięcioro”? – taki wpis umieścił internauta pod ogłoszeniem zbiórki
pieniędzy na żywność terapeutyczną dla dzieci z Południowego Sudanu, na portalu
społecznościowym Facebook. Co czujesz, czytając takie słowa?
Co osiem sekund na świecie umiera z głodu jedno dziecko. Dzień i noc trwa
nieustające odliczanie 121, 122, 123, 124, 125, 126, 127, 128 – umarło, 121,
122, 123, 124, 125, 126, 127, 128 – jedno dziecko…
Za Martínem Caparrósem, który stał się naszym przewodnikiem po czyśćcowej
planecie, zadajemy sobie pytanie: „Jak w ogóle możemy żyć, wiedząc, że dzieją
się takie rzeczy”? Jakie strategie musimy przyjąć, jakie wymówki wymyślić, żeby
móc „normalnie” funkcjonować: wstawać rano, śmiać się, oglądać filmy, jeździć
na wakacje, kupować, świętować…
My – artyści, członkowie grupy „Teatr pod Fontanną” z Januszem Stolarskim w
roli reżysera, twórcy zaproszeni by wesprzeć nas swoją wrażliwością i talentem,
osoby opiekujące się nami organizacyjnie i technicznie – nie umiemy żyć
„normalnie” z taką wiedzą. Tworzymy spektakl teatralny, przyglądając się
fenomenowi GŁODU w XXI wieku na planecie tak wspaniałej, tak rozwiniętej, tak
nowoczesnej, tak bogatej! Spektakl „Głód” to wyraz naszej niezgody.
Teatr pod Fontanną to
nieformalna grupa, która powstała w CK ZAMEK w 2016 roku. Tworzą ją członkowie
pracowni teatralnych działających przy „Domach pod fontanną” – dwóch
ośrodkach prowadzonych przez Stowarzyszenie „Zrozumieć i Pomóc”
zajmujących się rehabilitacją społeczno-
-zawodową osób po kryzysach psychicznych. Grupa ma w swym dorobku cztery
doskonale przyjęte przez krytykę i publiczność spektakle, ostatni z nich –
„Grimm” zajął II miejsce w Ogólnopolskim Konkursie na najlepszy Spektakl Teatru
Niezależnego „The Best OFF”.
Od 2022 roku szeregi teatru zasiliło kilkoro profesjonalnych artystów
scenicznych.
Opiekunem artystycznym
grupy, pomysłodawcą i reżyserem wszystkich jej spektakli jest Janusz
Stolarski – aktor, absolwent PWST im. Solskiego w Krakowie.
Występował w: Drugim Studio Wrocławskim, Państwowym Teatrze w Kielcach,
Teatrze Polskim w Poznaniu, grupie teatralnej Sekta Lecha Raczaka, Teatrze
Ósmego Dnia w Poznaniu, Teatrze im. Kochanowskiego w Opolu, Teatrze
Studio w Warszawie i Orbis Tertius Trzecim Teatrze Lecha Raczaka.
Gościnnie brał udział m.in.: w spektaklach „Don Juan” i „tryptyk
wyspiański” w Teatrze Starym w Krakowie, „Rzeźnia Lila Róż” Teatru
Usta Usta w reżyserii Marcina Libery oraz „Przypadki Pana von K.”
Polskiego Teatru Tańca. Od 1994 roku współtworzy Stowarzyszenie Teatralne
ANTRAKT. Jest laureatem wielu nagród za monodramy, w tym Grand Prix na
Ogólnopolskim Festiwalu Teatrów Jednego Aktora w Toruniu (1991) za „Ecce
Homo”, nagrody specjalnej Jury Drugiego Międzynarodowego Festiwalu Monodramów
Krajów Nadbałtyckich – Kowno 2010 za spektakl „Kod” i wielu innych.
Od lat prowadzi warsztaty teatralne w kraju i zagranicą (Niemcy,
Rumunia, Mołdawia, Hiszpania, Francja).
Spektakl dla widzów
nieco starszych (sugerujemy: 12+), tłumaczony na polski język migowy.
Bilety: 30 zł (n), 20 zł (u)
scenariusz i reżyseria: Janusz Stolarski
dramaturgia: Renata Stolarska
muzyka: Paweł Paluch
scenografia: Tomasz Ryszczyński
projekcje video: Tomasz Jarosz
światła: Arkadiusz Kuczyński, Jacek Raczkowiak
obsada: Piotr Bekasiak, Tymoteusz Ćwierzyk, Agnieszka Grabia,
Krystyna Hercuń-Pilecka, Krzysztof Kowalczyk, Hanna Kubaszewska, Andrzej
Nyczke, Paweł Nyga, Sylwia Marciniuk, Michał Przybytkowski, Justyna Romanowska,
Robert Siwiak, Urszula Stachowiak, Julia Sobczyńska, Magdalena Treichel, Ewa
Zajkowska, Zbigniew Zbitkowski, Jagoda Gruszczyńska, Antonina Stolarska, Felicja Stolarska, Sebastian Sowiński
produkcja: Centrum Kultury Zamek z Poznaniu
Spektakl zrealizowany w ramach projektu performatywnego „Obecność”,
przygotowanego przez CK ZAMEK we współpracy z norweskim CODA Oslo International
Dance Festival oraz warszawskim Teatrem 21 dzięki grantowi z Funduszy
Norweskich i EOG.
--
[Jasne sylwetki trzech postaci na czarnym tle. Siedzą wewnątrz konstrukcji przypominającej kształtem klatkę. W punkcie, w którym siedzą, zbiega się kilka szerokich, szarych linii przypominających ścieżki.]