
CZWARTKI O SZTUCE \ Awangarda jest kobietą – o roli kobiet w rozwoju sztuki nowoczesnej XX wieku
-
TypEdukacja
-
MiejsceHol Balkonowy
-
Godzina g. 18.30
-
Data 23.03.2017
Prowadzenie: Katarzyna Śmiałowicz
Podczas gdy w zachodniej awangardzie początku XX wieku dominowali mężczyźni, kobiety traktujący jako muzy i towarzyszki w szalonym życiu bohemy, rosyjską awangardą rządziły kobiety.
A jedna z nich – Katarzyna Kobro – przyczyniła się do rozwoju awangardy w Polsce. W 1924 roku, z mężem – Władysławem Strzemińskim, przyjechała do Polski, gdzie spędziła resztę życia. Uważa się, że belgijski rzeźbiarz Georges Vantongerloo, pierwszy tworzył obrazy i rzeźby na podstawie obliczeń matematycznych. Ale Katarzyna Kobro już w 1925 roku stworzyła pierwszą kompozycję przestrzenną z giętej blachy polichromowanej, do której zaprojektowania używała złotego podziału i ciągu Fibonacciego. Kobro uczestniczyła we wszystkich ważniejszych manifestacjach polskiej sztuki awangardowej - należała do grup Blok, Praesens oraz do międzynarodowej Abstraction-Creation. Dorobek artystyczny Strzemińskiego i Kobro stał się zalążkiem europejskiego Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Łodzi. Zaprzyjaźnieni artyści z całego świata ofiarowywali im swoje dzieła, dzięki czemu łódzki zbiór jest jednym z najbogatszych w Europie. Początkowo jednak Katarzyna chciała zamieszkać we Francji, co udało się innym artystkom, o których również opowiem: Natalii Gonczarowej i Wandzie Chodasiewicz-Grabowskiej (Nadii Léger).
Wykład w ramach wystawy ZŁE KOBIETY.