Centrum Kultury Zamek

TEATR POWSZECHNY \ „Diane for a day” Theater Thikwa & hannsjana (Niemcy)

W jaki sposób uwidacznia się na scenie tożsamość i jak można ją rozgrywać? Inspirowany  warsztatami drag king artystki Diane Torr, spektakl „Diane for a day” zgłębia nowe sposoby traktowania cielesności na scenie. Tożsamość płciowa nie jest zresztą jedyną rzeczą jaka jest tu badana, testowana i poddawana próbom -  również teatralność indywidualnych przywilejów staje się punktem wyjścia dla żartów, ujściem dla wybuchów gniewu, i źródłem (samo)upełnomocnienia.

Ten pierwszy wspólny projekt Theater Thikwa i kolektywu twórczego hannsjana, w którym performerki z obu grup stawiają szereg pytań dotyczących standardów ciała i ról płciowych w obrębie przestrzeni inkluzywnych i poza nimi – z humorem, historiograficznym zacięciem i sporą dawką muzyki.

THEATER THIKWA (Niemcy) to kolektyw artystyczny złożony z artystów z niepełnosprawnościami i pełnosprawnych aktorów. Ten udany eksperyment społeczny trwa już 25 lat i ostatecznie przyjął postać pełnowymiarowego, repertuarowego teatru z własną siedzibą i bogatą ofertą artystyczno-warsztatową. Charakterystyczne dla wszystkich realizacji Thikwy jest poszukiwanie określonej estetyki, w której znajdują wyraz zarówno indywidualne, zróżnicowane cechy biorących w niej udział osób, jak i cechy wspólne dla wszystkich uczestników. Obszarem artystycznych poszukiwań zespołu są: teatr, performans, taniec, muzyka i słowo oraz wszystko to, co znajduje się na styku i pomiędzy nimi. Niepełnosprawni i pełnosprawni aktorzy pracują razem nad wszystkimi inscenizacjami, często współpracując też z artystami z zewnątrz grupy. Thikwa zapewniła sobie trwałe miejsce na teatralnej scenie i zyskała szerokie uznanie odbiorców i krytyki. Ich dokonania prezentowane były na licznych festiwalach w kraju i za granicą. Samo słowo „thikwa“ oznacza w języku hebrajskim nadzieję.


Theater Thikwa gościł już raz w zamkowym programie „Teatr powszechny” z przedstawieniem „Seesaw” w choreografii Lindy Weißig. Ten niezwykle subtelny spektakl taneczny, wypełniony magicznym ruchem, ulotnymi obrazami, baśniowymi postaciami i piękną muzyką wprost zachwycił poznańską publiczność.
Zapraszamy na ponowne spotkanie z artystami Thikwy!

Tym razem na scenie aktorkom tego teatru towarzyszyć będą performerki z berlińskiego kolektywu hannsjana. Na co dzień hannsjana tworzy: performance i, audio-wycieczki, prowadzi zespół muzyczny. Ich występy zapewniają dostęp do ekskluzywnych miejsc lub złożonych tematów. Łączą informację z dezinformacją, dźwiękami, piosenkami i potężną dawką absurdu. Hannsjana uczy swoją publiczność obserwowania świata z lotu ptaka, zachęca do skrytego spożywania posiłków w muzeum, a obrót akcjami wyjaśnia za pomocą konfetti.

Od roku 2011 kolektyw występuje w Berlinie i poza nim – m.in. w Theater Thikwa Berlin, Collegium Hungaricum Berlin, Kommunikationsmuseum Berlin (Berlińskim Muzeum Komunikacji), Nationaltheater Mannheim (Teatrze Narodowym w Mannheim), Kunstfest Weimar (Święcie Sztuki w Weimarze) i na festiwalach teatralnych w Niemczech i Austrii.

Pierwszy wspólny projekt artystek z Theater Thikwa i hannsjany w sposób zabawny, historiograficzny i muzyczny stawia pytanie o normy cielesne i role pryzpisywane płci w przestrzeniach inkluzywnych i poza nimi. W jaki sposób tożsamości stają się widoczne na scenie – i jak się nimi gra? Spektakl zainspirowany warsztatami „Drag-King” artystki Diane Torr, bada nowe sposoby radzenia sobie z fizycznością na scenie. W „Diane for a day” testowany jest nie tylko sposób przedstawienia tożsamości płciowych – także teatralność własnych i cudzych przywilejów staje się punktem wyjścia dla żartów, gniewu i (samo)wzmocnienia.

Artystka-performerka Diane Torr (1948-2017) już w latach 70tych eksperymentowała w Nowym Jorku ze sposobem przedstawiania tożsamości płciowych na scenie. Jej twórczość nadała kierunek rozwojowi performance’ów „Drag King” i zyskała sławę międzynarodową  - zwłaszcza dzięki warsztatom Torr zatytułowanym „Man for a Day” oraz filmowi dokumentalnemu (z roku 2012, w reżyserii Katariny Peters). Diane Torr nie tylko znacząco przyczyniła się do widoczności drag kings i obecności tematyki gender w teatrze - ona i jej praca nadal inspirują teorię feministki queer i praktykę teatralną.
 
Twórcy i odtwócy: Laura Besch, Sabrina Braemer, Alice Escher, Jule Gorke, Jasmin Lutze, Laura Rammo, Mereika Schulz, Katharina Siemann und Marie Weich
Koncepcja: hannsjana
Scenografia: hannsjana
Kostiumy: Heike Braitmayer
Projekt oświetlenia: Julian Besch


Spektakl w języku niemieckim, z polskimi napisami.
Czas trwania: 1h 15min.
W pojedynczych scenach używane są migające światła (efekt trochę podobny do stroboskopowego)
Po spektaklu zapraszamy na spotkanie z artystami (także w Sali Wielkiej).
foto: Julian Besch
https://vimeo.com/298199098 (Video: Julian Besch)

RECENZJA:


„Co czyni mężczyznę mężczyzną? W instrukcji do warsztatów drag king, zatytułowanych „Być mężczyzną przez jeden dzień“, Diane Torr prezentuje szereg gestów samców alfa. W tekście wypada to przekomicznie, ale rzeczywistość nie jest już tak zabawna, bowiem dominujący mężczyźni zawłaszczają sobie więcej przestrzeni, władzy, i swobody niż jest to społecznie korzystne.  Z tego przejawu sprzeciwu wyrasta „Być Diane przez jeden dzień“, spektakl, którego tytuł nawiązuje do samej Torr, jak i do antycznej bogini polowań, Diany.
Cztery artystki z Teatru Thikwa i cztery performerki z kolektywu twórczego hannsjana, z brodami i pod krawatem rozjeżdżają na małej scenie jeden stereotyp męskości po drugim, wypaczają obraz piosenkarzy, dramaturgów, studentów i marketingowców od piwa dla kobiet do tego stopnia, że nie sposób go nie rozpoznać. To co człowieka wykańcza, trzeba wyśmiać na całego!
To działa niezależnie od płci wykonawcy: owe miniaturki są tak dopracowane i wierne, że każdy bez trudu dostrzeże w nich mężczyznę, jego wypowiedzi i gesty – czy to w obrzydliwym dialogu na bekanie, ckliwo-romantycznym solo Mereiki Schulz, lub też portrecie męskich uczuć w ujęciu Sabriny Bremers. Kiedy na celowniku znajdą się już wszyscy pełnosprawni, przedmiotem analizy stają się przywileje. A ta drobna, wysmakowana utopia na końcu sprawia prawdziwy ból, ponieważ jesteśmy od niej tak bardzo odlegli. Zobaczyć koniecznie!” - GEORG KASCH

Spektakl prezentowany w ramach „Teatru powszechnego” – autorskiego projektu performatywnego realizowanego przez Centrum Kultury ZAMEK w Poznaniu. Od 2016r. produkujemy i prezentujemy w Zamku spektakle tworzone przez artystów wywodzących się ze środowisk osób zagrożonych wykluczeniem ze względu na stan zdrowia czy status społeczny. Staramy się przełamywać bariery i stereotypy zarówno po stronie twórców, jak i wśród widzów.
 
__

Zdjęcie przedstawia aktorów w brązowych spodniach i białych koszulach. Stoją w dwójkach na białych, niskich, okrągłych podestach estradowych. Dwóch z nich widzimy na pierwszym planie. Wszyscy sprawiają wrażenie, jakby tańczyli. Jeden z nich, stojący z tyłu po prawej stronie ma założoną głowę jelenia z rogami. Scena utrzymana jest we fioletowej tonacji.


Poniżej znajduje się galeria zdjęć ze spektaklu.

Kup bilet BILET

Patroni medialni

Ta strona korzysta z plików cookie

Aby pozostawić tylko niezbędne cookie lub dostosować zgody na cookie analityczne lub marketingowe (które nie są niezbędne), dokonaj wyboru poniżej i kliknij "Zezwól na wybrane" Sprawdź Politykę prywatności aby uzyskać więcej informacji.

Wydarzenia

Data
Kategorie
Uczestnicy