PANEL DYSKUSYJNY "TRZECIA GENERACJA”
- TypRezydencje artystyczne
- MiejsceHol Balkonowy
- Godzina g. 18.30
- Data 8.04.2016
REZYDENCI W REZYDENCJI 2016
Hadas Tapouchi, projekt TRANSFORMING
W najprostszym ujęciu „Trzecie pokolenie” oznacza tych, którzy urodzili
się mniej więcej w tym samym okresie czasu. Oprócz tego, „pokolenie”
jest symbolicznym pojęciem, sugerującym, że osoby w tym samym wieku
dzielą wspólne doświadczenie społeczne i co więcej, partycypują w
funkcjonowaniu „zbiorowej pamięci”.
Okresy, które biorę pod uwagę to koniec II wojny światowej, powstanie państwa Izrael i Nakbę, czyli exodus Palestyńczyków.
Projekt ma na celu przyjrzeć się istocie „trzeciego pokolenia” oraz
zbadać czy i jak termin „pokolenie” łączy w sobie biograficzne aspekty
jednostkowego doświadczenia z symboliczną, polityczną płaszczyzną „pamięci zbiorowej” a także
“zbiorowej tożsamości”, tym samym funkcjonując jako rodzaj
ideologicznego „pasa transmisyjnego” dla problematycznych koncepcji
zbiorowości, takich jak naród, kultura, religia itd.
Na pierwszy rzut oka, ten ideologiczny miszmasz ma ponoć kreować zbiorowość o charakterze post-ideologicznym. Tym samym, pojęcie pokolenia
funkcjonuje jako modelowy przykład „mitologizacji” (Roland Barthes). W ramach takiego procesu, kwestie natury politycznej, wywodzące się z koncepcji, idei i ideologii, przeobrażone zostają w pseudo-naturalne/kulturalistyczne narracje.
Jednak wprowadzenie w ten obszar pojęcia „trzeciego pokolenia” sprawia,
że wkraczamy w inny dyskurs polityczny: zamiast propagować postawę
apologetyczną z uwagi na niemiecką przeszłość, dyskurs trzeciego
pokolenia utrzymuje dystans wobec rewanżystowskich czy jawnie
nacjonalistycznych punktów widzenia. Co więcej, atrakcyjność pojęcia
„trzecie pokolenie”, może być odczytywane jako symptom postnowoczesnej
redefinicji polityczności w kategoriach nieokreśloności.
Oczywista i nieunikniona przynależność do pokolenia ma swoją drugą
stronę: funkcjonuje bowiem bezsprzeczne przekonanie o tym, że pokolenie
stanowi pozornie neutralny wyznacznik biograficznego wieku, pozbawionego
znamion społecznych, narodowych i religijnych. Jednakże
zdroworozsądkowe rozumienie terminu pokolenia – niezależnie od tego, czy
będzie to „trzecie pokolenie” czy „Generacja X” – wywodzi się z tych
atrybutów, których rzekomo pojęcie to nie uwzględnia, czyli rasy, płci,
środowiska, postaw politycznych, klasy społecznej itd.
Podczas naszej dyskusji Izraelczycy i Polacy omawiać będą pojęcie
„Trzeciego Pokolenia” i przyglądać się jak ono funkcjonuje i jak objawia
się we współczesnym polskim społeczeństwie.
Dyskutanci reprezentują różne sfery wiedzy i działania, takie jak sztuka, historia
i antropologia.
Dyskutanci:
Hadas Reshef - artystka i badaczka kultury z Izraela. Studentka na Wydziale Etnologii
i Antropologii Kulturowej na UAM. Tematem jej pracy doktorskiej jest:
"Usuwanie i tworzenie historii, tożsamości i dziedzictwa Żydów w
Izraelu".
Jagoda Budzik - doktorantka Wydziału Filologii Polskiej
i Klasycznej, absolwentka hebraistyki i teatrologii na UAM. W swych
badaniach skupia się na obrazowaniu Polski w literaturze trzeciej
generacji Żydów oraz w sztukach wizualnych w świetle dyskursu związanego
z Holokaustem. W swojej pracy łączy elementy dwóch dyscyplin:
literatury
i studiów kulturowych.
Hadas Tapouchi- artystka i badaczka. Autorka wielu projektów, największe z nich obecnoie to "Trzecia generacja" oraz "Transforming".
Moderator:
Jan Kwiatkowski- autor wielu publikacji dotyczących Holokaustu, szczególnie historii obozów pracy przymusowej dla Żydów
w Poznaniu. Uczestnik wielu projektów historycznych związanych z II wojną światową
w Polsce, Niemczech, Izraelu oraz Kanadzie.
Tłumacz: Max Nałęcz
Panel w języku angielskim.