ROZMOWA HADAS TAPOUCHI Z DAVIDEM HEYWOOD-JONES’EM
- TypRezydencje artystyczne
- MiejsceCK ZAMEK
- Godzina g. 18.30
- Data 11.02.2016
REZYDENCI W REZYDENCJI 2016
Hadas Tapouchi, projekt TRANSFORMING
Otwarta dyskusja odnosiła się do oznak i symboli kultury upamiętniania. Na żadnym z kontynentów nie znajdziemy tak różnorodnych a jednocześnie tak silnie rywalizujących pomników narodowych, politycznych, historycznych, regionalnych czy międzynarodowych co w Europie, zwłaszcza w środkowej jej części. To istny potop sprzecznych ze sobą kultur pamięci, zalewa ulice, mury i parki. W centralnym Berlinie czy w Warszawie, gdzie nie spojrzysz, znajdziesz tablicę upamiętniające męczenników i zbrodniarzy, patronów i księży wszelakiego rodzaju. XX wiek wytworzył już nowe stylistyki zawłaszczania zdarzeń historycznych, a kolejne pokolenie polityków i grup interesów rwie się do tego by wspierać lub promować tak urzeczywistnioną retrospekcję. W jaki zatem sposób to obsesyjne zaangażowanie w coś, co w istocie jest nacjonalistycznym, publicznym aktem skruchy i autoreprezentacji wpływa na nasze rozumienie historii i definiuje nasze miejsce w przestrzeni miejskiej, którą zostawiła nam w spadku historia? Takie właśnie pytania stawia „Transforming”, poddając próbie naszą współczesną wrażliwość wobec kultury upamiętniania. Ukazując nieobecność pomników, projekt uwypukla to, jak dzisiejszy zeitgeist ukonkretnia się nieodmiennie w każdym akcie upamiętniania, jednocześnie prowokując odbiorcę do konstruowania własnych wizji tego, co powinni pamiętać. W projekcie „Transforming”, Hadas Tapouchi stworzyła heurystyczną, wydestylowaną i apolityczną choć nie mniej przez to niepokojącą estetykę upamiętniania – fotograficzny kontr-pomnik.
David Heywood-Jones jest stypendystą fundacji ELES i
doktorantem na Uniwersytecie Poczdamskim. Jego obecna twórczość skupia
się na historii idei i historii społecznej Breslau/Wrocławia na
przełomie XVIII i XIX w. Zajmując się również różnymi projektami
związanymi z filozofią i doktryną Trzeciej Rzeszy, Jones pracował przez
ostatnie cztery lata jako prywatny przewodnik po Berlinie, Poczdamie i
dawnym obozie koncentracyjnym w Sachsenhausen, specjalizując się w
historii Żydów i Trzeciej Rzeczy,
z szczególnym uwzględnieniem pomników i kultury pamięci.
Hadas Tapouchi jest izraelską artystką mieszkającą obecnie w Berlinie. Tworzy głównie fotografie i video. Historia zawsze była istotą jej twórczości, jednak nie stanowi ona celu samego w sobie. Służy artystce raczej jako narzędzie zrozumienia współczesnej rzeczywistości. Wykorzystując medium fotografii, Tapouchi stara się podważać konwencjonalną estetykę, której głównym nośnikiem są tradycyjne środki masowego przekazu.