REZYDENCI \ W REZYDENCJI \ „Leksykon” \ koncert
- TypRezydencje artystyczne
- MiejsceSala pod Zegarem
- Godzina g. 19
- Data 17.06.2018
Leksykon to interdyscyplinarny projekt łączący
w sobie dźwięk, słowo i obraz. Inspirowany tekstami ukraińskiego pisarza Tarasa
Prochaśka, jest efektem spotkania i współpracy twórców z Polski i Ukrainy –
Patryka Piłasiewicza, Andrzeja Koniecznego, Ostapa Mańka i Sergiya Petlyuka. Artyści poruszają się po obrzeżach świata
brzmienia i wizualności, szukając granic między znaczeniem słowa, dźwięku,
obrazu i przestrzeni. Kontrapunktem tekstów autora i muzyki, zrealizowanej za
pomocą instrumentarium akustycznego (skrzypce, kontrabas, perkusjonalia) i
live-electronics jest projekcja wideo.
Leksykon jest jednym z
wydarzeń, realizowanych w ramach Rezydencji Artystycznej Patryka Piłasiewicza Wiesław
Myśliwski, Taras Prochaśko. Z różnych stron tych samych gór. W programie:
spotkanie z Tarasem Prochaśko oraz koncert.
Fragmenty tekstów Tarasa Prochaśka (urywki, zdania, frazy, cytaty, słowa) są punktem wyjścia do podjęcia refleksji nad znaczeniem informacji - zakodowanej w falach dźwiękowych, świetlnych, znakach pisarskich (hieroglifach, piktogramach, alfabetach współczesnych), algorytmach i strukturach (ciąg binarny, DNA). Wszechobecność i opresyjność informacji tworzy szczelny masyw, przez który coraz trudniej cokolwiek dostrzec. Między niemożnością porozumienia a głęboką potrzebą komunikacji, która jest integralną częścią ludzkiej natury i warunkiem ewolucji tworzy się paradoks i pole ponownego określenia tożsamości człowieka jako istoty rozumnej, myślącej i czującej. W tym kontekście współistnienie obrazu, dźwięku i słowa staje się sposobem odszyfrowania pojęć i idei, które tworzą „Leksykon” - zbiór okruchów zdarzeń i doświadczeń tak intymnych i ulotnych, że ich uchwycenie przez drugiego człowieka wydaje się niemożliwe.
Wykonawcy:
Ostap Mańko /
skrzypce, elektronika
Patryk
Piłasiewicz / kontrabas, elektronika
Andrzej
Konieczny / instrumenty perkusyjne, elektronika
Sergiy
Petlyuk / wideo
fot. P. Piłasiewicz